Režie:
Oliver StoneKamera:
Robert RichardsonHudba:
Brent LewisHrají:
Woody Harrelson, Juliette Lewis, Tom Sizemore, Richard Lineback, Rodney Dangerfield, Lanny Flaherty, Robert Downey Jr., O-Lan Jones, Sean Stone (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Woody Harrelson a Juliette Lewisová jsou dva mladí sérioví vrazi, kteří se stali miláčky bulváru díky senzacechtivým médiím v čele s Robertem Downeym Jr. Tisk informuje o vražedném řádění manželů, které si vyžádalo 52 životů... Režisér Oliver Stone namířil příběh milenecké dvojice amorálních zabijáků, kteří milují vraždění stejně jako jeden druhého, proti soudobé pop-kultuře, fascinované jakýmkoliv projevem zla. Autorem námětu tohoto kriminální dramatu je Quentin Tarantino. Inspirací pro brilantně šokující snímek Takoví normální zabijáci byla divácká obliba reportáží a rozhovorů s masovými vrahy, z nichž se působením televizního média staly slavné a někdy i oblíbené osobnosti. V tomto prostředí paradoxně sláva podněcuje touhu po krvi, bulvární novináři stoupají stále výš a celému národu připadají vraždy zábavné. Zatímco Tarantino ve svých vlastních filmech tyto jevy rád provokativně paroduje, Stone se pokouší o krutě angažovanou a zároveň atraktivní výpověď o iracionalitě násilí v moderním světě. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (634)
Podle mého trochu nepochopený film. Srovnávaný s tarantinovkami, přestože nejde o "pravdivou romanci" ale o zběsilou satiru na současný mediální prostor. Za mořem odmítaný jako oslava násilí, a přitom zjevně agituje za "vyhnání démonů" a harmonickou rodinu. Líbí se mi, že Stone použil tak zběsilé vyjadřovací prostředky, jaké si téma žádá. ()
Stone tím prý chtěl upozornit na rozšířenost násilí ve společnosti a na roli médií. Kecy. Sám se v těch řežbách vyžívá, jen z toho chtěl udělat cosi více a vytvořil stylistické cvičení - mění způsoby snímání, střídá černobílé záběry s barevnými apod. - všechno je to jeden dlouhý klip. Jenže z dívání se na klip dvě hodinymě rozbolela hlava. Film, který si hraje na něco, co není. ()
Jeden z nejnebezpečnějších filmů, které kdy šly do kin. Pro ty kdo budou tento film podobně jako já sledovat bedlivě čeká na konci velice nepříjemné zjištění o sobě samých.....PS: Pro všechny nynější fanoušky Roberta Downey Jr.: "Vážení tenhle člověk uměl zatraceně dobře hrát už v době kdy vy jste se ještě schovávali mámě pod sukni. Není to jen herec, který byl zázračně objeven Iron Manem a Sherlockem Holmesem. Jeho šílenosti se vyrovná pouze jeho genialita." ()
Je to prostě satira, krutá a brutální, znepokojující a pobuřující, exituje, je. Také chápu, že někteří méně chápaví jedinci se budou vyžívat jen v násilí, kterým film hýří stejně jako barevnými přechody a střihy. Stone vzal psychedelično z opusu Doors (taky jeden fetiš ve formě indiána), smíchal to s akcí z Čety, s fragmenty námětu Quentina Tarrantina (také zcela chápu, proč právě on prohlásil, že Stone mu to pěkně pohnojil), zamíchal do toho manipulativnost médií, zvrhlou konzumní kulturu, přisypal pseudodokument, sitcom a reality show (v té době u nás téměř neznámý element). Vzniklo z toho ojedinělé postmoderní dílo. Vemte si třeba Pulp Fiction, co má sdělovat? Přiznejte si, že se bavíte a příliš nepřemýšlíte nad sdělením či poselstvím. U TNZ je tomu jinak, usměv totiž mrzne na tváři a vy přemýšlíte proč ... jaký je smysl toho všeho řádění? Možná vám dojde, co tím chtěl tvůrce říct, možná také ne. Možná jen vidíte násilí a brutalitu, která natolik šokuje nebo přitahuje (to je zcela individuální). Ale potom by byla docela nutná diskuze o to, co víc škodí. Zda odlehčený násilný apolitický bijásek Pulp Fiction nebo politicky-satirický Stone! TOO MUCH TV! ()
U snímku TAKOVÍ NORMÁLNÍ ZABIJÁCI jsem hned několikrát (tj. vcelku často) myslel na ono příslovečné "Slepý vede slepého." Snímek si (prý) na jedné straně dělá ambice upozornit na nevkusnou míru násilí v médiích, ale na straně druhé předkládá násilí v takovém množství, že jsem se během filmu nemohl zbavit pocitu, že "zloděj" s lupem na zádech a škraboškou na obličeji křičí: "Chyťte zloděje." Po formální stránce se musí filmu uznat jeho zběsilý spád a akčnost. Do značné míry k tomu napomáhá "klipovitost" tohoto snímku. Zároveň je však tato "klipovitost" (a především pestrost a "různobarevnost" těchto klipů) až jaksi přetažena a výsledný dojem z filmu je zbytečně rušen. Shrnuto a podtrženo: pokud jsem si během sledování neustále "mlel mantru": "Jde o satiru, jde o satiru, jde o satiru...", tak uznávám zajímavou myšlenku i zpracování... a dávám 3 hvězdičky. Pokud bych však měl připustit "vážně míněné záměry" při natáčení, pak by tento film u mě propadl (a nezachránilo by to ani ono zpracování). Jsem totiž příliš vzdálen "staré škole", které nevadily ve filmu morální apely; stejně tak jsem však příliš vzdálen "nové škole", která jaksi vydává špatné za "dobré". ()
Galerie (44)
Zajímavosti (61)
- Film byl natočen za pouhých 56 dnů. (don corleone)
- Film byl časopisem Entertainment Weekly označen jako číslo nejlepší film devadesátých let. (don corleone)
- Pro roli Mickeyho se zvažovalo obsazení Michaela Madsena, ale studio se rozhodlo pro známější jméno. (don corleone)
Reklama