Režie:
James WhaleKamera:
John J. MescallHudba:
Franz WaxmanHrají:
Boris Karloff, Colin Clive, Valerie Hobson, Ernest Thesiger, Elsa Lanchester, Douglas Walton, Gavin Gordon, Una O'Connor, E.E. Clive, O.P. Heggie, Dwight Frye (více)Obsahy(1)
Jeden z nejpopulárnějších hororových filmů všech dob. Filmová klasika. V divácky oblíbeném a kritiky ceněném pokračování Frankensteina opět zazářil Boris Karloff v roli nešťastného monstra, které tentokrát zatouží po partnerce. Colin Clive se vrací jako přehnaně ambiciózní Dr. Frankenstein, aby svému dítěti vytvořil podobně prokletou nevěstu (Elsa Lanchesterová). Režisér původního Frankensteina, James Whale, tímto snímkem završil svou skvělou kariéru. Frankensteinova nevěsta je film, jež potěší nejen fanoušky hororu, nýbrž všechny filmové labužníky. Pokračovanie filmu FRANKENSTEIN (1931), nasledované filmom SON OF FRANKENSTEIN (1939). (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (132)
Když jsem si dal repete Frankensteina(1931) musel jsem si zopáknout i tenhle film kterej jsem tady taktéž neměl ohodnocenej i přestože jsem ho taky před x lety viděl. Stejně jako Frankenstein i Bride of Frankenstein je zařazen v knize Stevena Jay Schneidera 101 hororů, které musíte vidět, než umřete. Taktéž samozřejmě po právu. Ikdyž na rovinu se musím přiznat a asi budu jeden z mála kterým první film sednul víc. Přesto si ode mě i tento film vyslouží byť o něco slabších 5hvězd. Už samotnej název je zavádějící chcete-li chybnej. Samozřejmě nejde o nevěstu Frankensteina ale když už tak o nevěstu Frankensteinova monstra. Problém jsem měl i s tím, že se nám tady monstrum trošku rozmluvilo. Byť samotnej představitel monstra Boris Karloff byl rázně proti. Na druhou stranu přiznávám, že pasáž kdy se monstrum seznámí se slepcem s kterým se následně spřátelí a učí se mluvit, kouřit doutník a jiný věci je hodně působivá a emotivní. Hodně mě taktéž zamrzelo, že nevěsta stvořená pro monstrum dostala tak málo prostoru. Víc už bych to asi nerozmazával. To jsou jen takový menší kazy na kráse. Je to prostě nezapomenutelná klasika. Tečka. 5hvězd ()
Čtvrtý disk ze série Universalu, věnované klasickým černobílým hororům, přináší pokračování Frankensteina. V prvním dílu monstrum i Frankenstein umírají v hořícím mlýně. Ale již ve 30. letech bylo, zdá se, potřeba, scenáristických obezliček, známých ze současných televizních seriálů, totiž, jak vzkřísit tyto mrtvé. A tak monstrum se zachrání díky sklepním prostorám s vodou pod mlýnem, zatímco Frankenstein se prostě probere doma, své snoubence a nyní i novomanželce v náručí. Monstrum mezitím dál hledá sebepoznání i možné cesty stát se člověkem. Potká duchovního otce svého stvořitele, slepého poustevníka, naučí se mluvit, ale když se nevydaří vytvoření jeho nevěsty, sám končí svůj život. Alespoň do dalšího dílu. V hlavní roli se objevil opět Boris Karloff, znovu režíroval James Whale, a zajímavé dvojrole se ujala Elsa Lanchester – hraje totiž v úvodu samotnou Mary Shelley, která za bouřlivé noci vypráví přátelům jen tak z hlavy další pokračování, a v závěru pak Frankensteinovu nevěstu, resp. druhé monstrum. Komentář k filmu si vzal na svědomí filmový historik Scott MacQueen. Než o hercích povídá více o filmu samotném, tedy zajímavých okolnostech jeho natáčení – tedy, jak se muselo opět na zásah cenzorů ve filmu stříhat (vadily přílišné záběry na dekolt Mary Shelley, německé reálie, náboženské odkazy), nebo jak vznikaly různé triky (maličkaté lidičky v láhvích) či účes a nalíčení Frankensteinovy nevěsty. Následuje dokument Je živá, který uvede režisér Joe Dante. Nejprve se podíváme do studií Universalu a jejich výrobní dílny té doby, kde vznikal již jeden horor za druhým. Tom, o čem jsme v komentáři k filmu jen slyšeli, nyní uvidíme na vlastní oči – líčení Frankensteinovy nevěsty, ony zatracované náboženské symboly, o výpravě pohovoří dokonce nejznámější americký tvůrce hororů Clive Barker. A také se dozvíme, že režisér filmu měl jistou náklonnost pro – muže. A na závět tradiční kvanta plakátů, fotografií – a trailer. ()
Minimálne o triedu (ak nie viac) vyššie ako prvý diel - viac ponurosti, gradácie (vychytávková hlavne oživovacia procedúra ženy-priateľky-nevesty) Karloff je ikona - baví a desí zároveň, triky sú výborné, isté scény emocionálne nabité a dojemné (monštrum a slepý starec) ... pričom spracováva nadčasový námet, že primárnou potrebou muža je žena. ()
Frankensteinova nevěsta nabízí o něco lepší a kvalitnější filmovou podívanou než o čtyři roky starší Frankenstein, a to zejména díky skvělému rámci, který spočívá v diskuzi mezi literárními velikány své doby "o tom, jak to bylo dál". Scéna s mini-hercemi v lahvích byla naprosto kouzelná a humorná. A ta "šílená" služka přidala celému ději ještě o něco více šťávy. Samozřejmě mimika a herecký výstup obou monster byly nezapomenutelné. Technicky a herecky povedené pokračování nesmrtelné klasiky, které mě dokázalo oslovit i dnes. ()
Začátek, během kterého se ukáže, že mrtví z přechozího dílu jsou vlastně naživu, byl pro mne vcelku zklamáním. Pokračování legendárního Frankensteina by si zasloužilo trochu sofistikovanější návaznost. A to hlavně když uvážíme, že se nám tvůrci snaží nabulíkovat, že příběh vypráví samotná Marry Shelleyová. Moje mínění se zvedlo až díky výkonu Borise Karloffa, který v tomto dílu dostává poměrně velký prostor. Jeho mluvící a takřka lidské monstrum tu má propracovanější osobnost. Skrz postavu slepce, který jediný bere stvůru jako člověka, jako by se z tohoto starého universalovského béčka stávala tragédie takřka antických rozměrů. Na druhou stranu zápletka s nevěstou se mi k dojemné linii o nepochopení zdála zas až moc laciná a přitažená za vlasy (což k těmto filmů ale patří). Nakonec jsem se u Bride of Frankenstein tedy bavil celkem nadpůměrně. ()
Galerie (126)
Zajímavosti (54)
- Ve scéně, kdy doktor Pretorius (Ernest Thesiger) představuje Henrymu své živé výtvory ve skleněných nádobách, se u poslední představované postavičky zmíní, že vidí jistou podobu se sebou samým. Tuto postavu miniaturního "dábla" hraje Peter Shaw, který byl právě Thesigerovým dublem pro tento film. (DaViD´82)
- Maskér Jack Pierce věnoval vzhledu Frankensteinova monstra zvláštní péči. A obohatil jeho vzhled o následky požáru. Proto má v pokračování Karloffova postava mnohem více jizev a zkrácené, jakoby ohořelé, vlasy. (DaViD´82)
- Při natáčení scény ve vypáleném mlýně, kdy se Frankensteinovo monstrum propadlo až do zatopených základů, uklouzl Boris Karloff a zlomil si nohu. (DaViD´82)
Reklama