Kamera:
Daniel L. FappHrají:
Natalie Wood, Richard Beymer, Russ Tamblyn, Rita Moreno, George Chakiris, Simon Oakland, Ned Glass, William Bramley, Tucker Smith, Tony Mordente (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Nejslavnější muzikál všech dob, oceněný deseti Oscary, s hudbou Leonarda Bernsteina. Příběh Romea a Julie přenesený do ulic New Yorku. Strhující filmová verze slavného muzikálu skladatele, dirigenta a klavíristy Leonarda Bernsteina vznikla v roce 1961, zatímco divadelní inscenace muzikálu měla premiéru už v roce 1957. Autoři scénáře čerpali svůj námět ze Shakespearova dramatu Romeo a Julie a vytvořili parafrázi na nejslavnější milostný příběh světa. Původní Montekové a Kapuleti zde byli nahrazeni bělošskými a portorikánskými partami, žijícími v západní části New Yorku poblíž Harlemu. Výjimečné filmové dílo získalo celkem 10 Oscarů: za nejlepší film, režii (Robert Wise) vedlejší role (tanečníci George Chakiris a Rita Morenoová), výpravu, střih, hudbu, Jerome Robbins, který je zároveň spolurežisérem filmu, získal speciálního Oscara za choreografii. U nás byl film poprvé promítán v roce 1973, mezitím už slavil obrovský úspěch u diváků celého světa. V hlavní roli Marii, k níž se váže nejslavnější píseň z muzikálu, uvidíme Natalii Woodovou, v postavě Tonyho Richarda Beymera. (Česká televize)
(více)Videa (23)
Recenze (258)
Původní West Side Story je pořád výborný snímek, ale stále si trvám na tom, že Spielbergova verze je mnohem lepší. Wiseův a Robbinsův film nezapře divadelní původ. Sice je to tvůrčí záměr, který respektuji, ale čas v tomto směru je dost nemilosrdný. Naprostá většina scén se odehrává v tmavých interiérech, do exteriérů zavítáme jen výjimečně. Přitom začátek s leteckými záběry na New York a na hřišti je geniální a patří k nejlepším filmovým úvodům vůbec. Herecké výkony samozřejmě odpovídají době vzniku - jsou v mnoha pasážích divadlem před kamerou a ne vždy působí tak, jak bylo zamýšleno. Platí to i o scéně prvního setkání Tonyho a Maríe, které vyznívá dosti naivně. Pak už se to naštěstí zlepší. U kamery je nejlepší zmíněný začátek - ty letecké záběry jsou dodnes famózní, ale pak už je kamera víceméně statická, přitom látka si přímo žádá více rozpohybovaných a dynamických záběrů. Pokud jde o písně, ty samozřejmě vůbec nezestárly, Bernsteinova hudba a texty Stevena Sondheima jsou nepřekonatelné, stejně jako choreografie a luskání prsty, které k West Side Story patří. Navzdory výše řečeným výtkám patří původní West Side Story stále k muzikálové klasice, kterou by měl rozhodně vidět každý. Pak už záleží na vaší shovívavosti, ale v každém případě platí, že bez tohoto West Side Story by nikdy nevznikla geniální Spielbergova verze. ()
Krásne nakrútené, neodolatelne pestrofarebné - od farieb košiel a šiat, cez exteriéry a interiéry, ktoré vždy farbou dotvárajú pocitovú náladu jednotlivých scén. Prádlo vysiace na šnúrach medzi oknami ako oslavné vlajky, či šikmé kovové rebríky medzi poschodiami na pozadí pochmúrnej scény... každy detail v obraze predstavuje rozprávačsky účelné a esteticky vkusné aranžmá. Do toho jednoduchá a pre každého zrozumiteľná dejová schéma Rómea a Júlie v podaní pohľadných hercov a šikovných dialógov, aké by dnes nenapísal ani Stevena Zaillian. West Side Story mi pre muzikály pripadá byť tým, čím je Na sever severozápadnou linkou pre agentské dobrodružstvá. Ale čo s tým, keď s výnimkou postmoderného Moulin Rouge! je mi tento žáner tak n-e-k-o-n-e-č-n-e vzdialený a i pre oči estetický zážitok z West Side Story bol pre moju myseľ iba prenudeným, vyhladovelým čakaním na popremiérovú recepciu. ()
Důkaz toho, že i staré filmy můžou v člověku vyvolat pocity, které by očekával od novodobých. Předlohou pro muzikál byla kniha Romeo a Julie, příběh tam můžeme najít. Ale zasazený do úplně jiného prostředí s jinými charaktery. K tomu řada vynikajících písní. Nejvíce se mi teda líbila, tak která se zpívala na střeše mezi Portorikánci "Amerika je Amerika". Můžu jen tleskat. Pět hvězdiček, a zasloužených. ()
Kdybych žil na konci padesátých let, někdo mi řekl, že se právě chystá hollywoodská předělávka Romea a Julie a bude to muzikál plný mladých, fotogenických, kroutících se lidí, a já měl v rukou moc zastavit natáčení, udělal bych to. A připravil bych tak svět o jeden z nejlepších filmových muzikálů všech dob. A taky o jednu z nejlepších moderních předělávek Shakespeara. West Side Story mě dokonce vzalo za srdce víc než původní hra! Ty geniální Bernsteinovy melodie daly příběhu další rozměr. A choreografie...? To, že ji vymyslel jeden člověk (Jerome Robbins) je pro mě stejná záhada jako bermudský trojúhelník! ()
"Most beautiful sound I ever heard...Maria!" Muzikály to nie je veľmi moja parketa ale toto je klasika, ktorej som dal šancu a sadlo mi to. Tanečné čísla boli fajn, ale viac som si užíval hudobnú zložku Leonarda Bernsteina, ktorého som si mylne zamenil za Elmera Bernsteina. Hudba je výborná, niektoré piesne boli skvelé, asi najviac osloví známa America , ale mne sadla aj skladba Tonight . Film výborne zachytil vtedajšiu dobu, atmosféru, hudbu, oblečenie, nagelované vlasy...West side story je právom uznávaná muzikálová klasika a stále funguje dobre aj preto, že je tu zaujímavý príbeh i pekná love story. Takže kto vyhrá? Jets alebo Sharks? 80%. ()
Galerie (149)
Zajímavosti (40)
- Natáčelo se na 61. západní ulici (Upper West Side) na Manhattanu. Dnes je na tomto místě Lincoln Center, které nahradilo původní zástavbu. Ta měla být zbořena ještě před natáčením, ale filmový štáb si vymohl odklad demolice, protože se mu původní scenérie zamlouvala. (Cherish)
- Při studiovém nahrávání hudby skladatel Leonard Bernstein vyčetl Jose Carrerasovi, známému opernímu pěvci, který nazpíval Tonyho (Richard Beymer) árie, že neumí správně dýchat, neumí vyslovovat a že jako přední operní pěvec nestojí za nic. (Eratashi)
- Film, ktorý zaujal mladého Morriconeho natoľko, že o rok neskôr dve skladby z diela prepracoval vo vlastnom aranžmáne. (Biopler)
Reklama