Režie:
Denis VilleneuveScénář:
Denis VilleneuveKamera:
André TurpinHrají:
Marie-Josée Croze, Jean-Nicolas Verreault, John Dunn-Hill, Robin Aubert, Jacques Lavallée, Gerry O'Brien, Sylvie Moreau, Alejandro Morán (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Bohatá modelka Bibiane (Marie-Josée Croze) zpochybňuje po traumatickém potratu svůj zdánlivě dokonalý život. Její podnikání v rodinné síti butiků končí fiaskem a navíc jedné noci z nepozornosti přejede člověka. Druhý den ráno se dozvídá o muži, který zemřel po srážce s autem. Sužována pocitem viny se zúčastní jeho pohřbu. Tam se seznámí s pozůstalým synem Evianem (Jean-Nicolas Verreault) a naváže s ním milostný poměr. Bojí se mu však prozradit své temné tajemství… Existenciální příběh plný paradoxů, v němž mají místo mystické, symbolické, komické i romantické scény, má nezvyklého kolektivního vypravěče: norské ryby určené do kanadských restaurací. (Cinemax)
(více)Recenze (64)
Po tomto filme sa vraj Denis vrátil do školy, aby sa zdokonalil a podľa mňa urobil úplne super, lebo potom prišli naozaj parádne filmy. Zo začiatku som mala rozpačité pocity a krásnej a talentovanej Marie - Josée som nevedela prísť vôbec na chuť. Druhá polovica filmu sa mi síce naozaj veľmi páčila a aj muzika bola parádna, ale zostávam predsa len pri troch hviezdach. Apropo, je to tak, alebo sa mi to len zdá, že Denis má každý film úplne, ale úplne iný. ()
O tom, jak se dostat do maelströmu a jak se z něj dostat ven, víme něco od E.A. Poa. Zde se hlavní hrdinka ale dostala nejspíš do něčeho jiného. Do průseru, který se jí nakonec podařilo úspěšně odsloužit/odsouložit. V podstatě tu jde o problém moderní ženy, které se daří příliš dobře na to, aby dělala takové ptákoviny, po kterých se občas musí pořádně vyzvracet. Jinak ale nemá žádné skrupuje, a pokud se jí děje něco nepřijemného, tak za to mohou nepřející lidé; jí se to nedotýká spíš nepřímo. Příběh o tom nám vypráví bizarní norská ryba, která se ve své zpovědi sice občas opakuje, přeskakuje a vrací se, přesto se však nechala nachytat na jednu melodii od Edwarda Griega. Villeneuve se (za tu rybu) svým norským přátelům omluvil, nicméně byla (ta ryba) dobrým nápadem. Podobně i francouzky zpívané šansony v kontrastu s Waitsovou The Ocean Doesn't Want me. - Už někdy minule jsem psal, že takových dramat vycházejících z traumatu je už skutečně nadbytek. Bibána se nechovala tak, protože prodělala (nějaké) trauma, ale proto, že tak byla vychována a toto také byl vzorec jejího chování ()
Pozoruhodná žánrová a pocitová vecička. Villeneuve sa podľa vlastných slov po jej realizácii na 8 rokov cielene odmlčal, nebol presvedčený, že ide správnou cestou. V porovnaní s Incendies, ktoré nasledovali, v mnohých smeroch pravdivejšia a úprimnejšia výpoveď (akokoľvek neučesanejšia je). ()
Ryby nás lidi zkrátka mají přečtené. Denis Villeneuve natočil chladné existencialistické drama s trhlou romantickou linkou a mírně nastavuje zrcadlo Monty Pythonovu smyslu života, kde taktéž skupina ryb filozofovala nad otázkami lidské existence. Zajímavě strukturovaný příběh se špetkou černého humoru a podívaná, která rozhodně nesedne každému. ()
Kdo zabije, bude zabit. A nebo ne? Příběh jak rozbitá sklenice, kdy až poslední střípek vyjeví vše. Zpočátku mě onen existenciální nihilismus mírně ubíjel, pak se něco zlomilo a já s očekáváním sledoval, jak příběh dopadne. Jindy bych asi volil temný konec, leč mému momentálně lehce sentimentálnímu rozpoložení tenhle vyhovoval. Ryby u Monty Python během konverzace vyčkávají v akváriu, zdejší vypráví na popravčím špalku, zatímco mačeta se nezadržitelně blíží, aby oddělila upovídanou hlavu... ()
Galerie (8)
Photo © MFF Karlovy Vary 2011
Zajímavosti (2)
- Hlavní hrdinka chce poslat do moře svoje BMW řady 3. Nejprve se jí auto zasekne o podvozek zhruba ve své polovině o hranu betonové mola. Můžeme si všimnout, že do vody má spadnout starší model, tento vůz je navíc notně poničený. Hrdinka prekérní situaci řeší tak, že sedne do auta, nastartuje a sjede do vody. To by se jí ale ve skutečnosti nepodařilo. Auto má náhon na přední kola a ta visela ve vzduchu. (klukluka)
- Hlavná hrdinka dostáva druhú šancu do života v polovici stopáže snímky. Keď prežije pád s autom do vody, zaslúži si právo na život – tak to mieni rozprávač filmu. Je to symbolika krstu, nového života. Ponorenie symbolizuje smrť starému životu a zmytie hriechu vraždy. Zároveň sa ponára spolu s autom, ktoré zabilo a zbavuje sa ho navždy. Vynorenie sa reprezentuje jej prechod do nového života. (Biopler)
Reklama