Režie:
Václav KubásekScénář:
Karel SteklýKamera:
Josef StřechaHudba:
Miloš SmatekHrají:
Jaroslav Marvan, Marie Ježková, Otomar Krejča st., Marie Kautská, Vítězslav Boček, Vladimír Hlavatý, J. O. Martin, Lubomír Lipský st., Emil Bolek (více)Obsahy(1)
Strojvůdce Matys zachrání za druhé světové války při náletu hloubkových letců svou lokomotivu, které láskyplně říká Líza. Sám je při útoku zraněn. Čeká pak doma na uzdravení a na konec války a těší se, že bude znovu na opravené lokomotivě jezdit. Konečně je po válce. Matysův zeť Vojta se stane také strojvůdcem. V den narození svého syna se Vojta opije a zapomene, že má služební pohotovost. Když je pak volán k plnění povinnosti, není k nalezení. Starý Matys se nechá přemluvit, aby ho tajně zastoupil. Na trati zabrání nehodě, když zastaví odpojené vagony. Všichni se domnívají, že vagony zachránil Vojta. Vojta na nátlak rodiny o celé věci mlčí. Matys je poslán do penze. Ještě předtím, než mu přátelé uspořádají slavnost na rozloučenou, spojí se Matys s učni a s jejich pomocí lokomotivu opraví. A v Matysův den poslední se všechno obrátí - stroj je v pořádku a přednosta vyzve Matyse, aby na něm dál jezdil. (oficiální text distributora)
(více)Zajímavosti (11)
- V čase 32:40 se v Buffetu objeví jako hudební nástroj dvoukrká kytara. Zároveň se zde ve stejný okamžik objevuje na chviličku Jarka Pižla. (HonzaR.)
- Film byl inspirován skutečnou událostí, kdy Líza (lokomotiva 387.018) byla skutečně napadena americkými kotláři 1. 4. 1945 a při útoku zemřel topič František Šejnoha (ve věku 43 let) a dva cestující. (kelley)
- Lokomotiva 275.0 „Nohatá“, s níž jede Matys (Jaroslav Marvan) a Gajdoš za Ouklice, má tendr 516.0 – původně šlo o rakouskou řadu 156. Jednalo se o univerzální uhlák, využívaný pro široký okruh lokomotiv. (Robbi)
- Na začátku druhého dílu jsou ve dvojexpozici použity záběry z dokumentárního filmu Cesta k barikádám (1946). Zdroj: Český hraný film 1945-1960, NFA 2001. (ČSFD)
- Železniční depo se točilo v Nymburce. (M.B)
- Na začátku druhého dílu jsou ve dvojexpozici použity záběry z dokumentárního filmu Cesta k barikádám (1946). (lausik)
- V roli Marvanových lokomotiv se vystřídaly "mikádo" řady 387 (Líza) a "nohatá" 275 (akční scéna s uvolněnými vozy). Útočící Spitfire v úvodní scéně je ironií osudu jeden z letounů, se kterými přiletěli českoslovenští letci z Anglie. (Stejšn)
- Jaroslav Marvan skutečně řídil lokomotivu. (M.B)