Reklama

Reklama

Povídky z kuchyně

  • Norsko Salmer fra kjøkkenet (více)
Trailer

Po skončení 2. světové války se švédští experti na bydlení a nábytek shodli na tom, že je třeba začít s tovární výrobou víceúčelových kuchyňských linek, které by domácnostem ušetřily čas, námahu i peníze. Když zmapovali chování a návyky svých hospodyněk, rozhodli se vědci z Institutu bytové kultury překročit geografické i „rodové“ hranice. Počátkem 50. let vypravili do Landstadu, nevelké norské vesnice, která se pyšnila nebývale vysokým počtem starých mládenců, osmnáct svých pozorovatelů. Ti měli, čtyřiadvacet hodin denně, sledovat, jak si při kuchyňských pracích vedou osamělí muži. Institut je vybavil židlí na vysokých nohou, aby měli absolutní přehled o činnostech „sledovaného subjektu“, výsadou přicházet a odcházet podle potřeby a zákazem hovořit s pozorovaným mužem nebo mu pomáhat při vaření. Tak vstoupil do domu i do života podivínského Izáka pozorovatel Folke Nilsson. Držel se všech instrukcí a byl zapálen pro svěřenou práci. Výzkum pro oba dopadl jinak, než si na začátku představovali. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (89)

easaque 

všechny recenze uživatele

4* tato malá severská komorní "komedie" z poválečného období, kdy Švédsko dělalo výzkum pro co nejefektnější rozmístění spotřebičů v kuchyni. Příběh je pojatý velmi citlivě a lidsky a patří k mým oblíbeným a tak můžu dál doporučovat. Prostě tradiční severská milá klidná oddechovka. [ PŘÍBĚH: 2 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 0 /// ORIGINALITA: 3 /// NÁLADA: 2 /// ART: 1 /// STYL: 1 /// CASTING: 2 (3*MAX) ] ()

boombang 

všechny recenze uživatele

Trochu silnější kafe. Absurdní situace (vědecké šmírování v kuchyních) je zde postavena na hlavu (šmírovaný šmíruje šmíráka...). Vůbec není znát, že se děj filmu odehrává v roce 1944 (pokud si tedy odmyslím ta starší auta). A jsou zde dvě krásné a vtipné scény: rádio v puse a místnost plná pepře.... :-) ()

Reklama

Narya89 

všechny recenze uživatele

Film zajímavě ukazuje úskalí pozitivistického výzkumu, pokud se má aplikovat na lidi. Zkoumání člověka bez interakce, bez vzájemného ovlivňování, zkrátka není možné a pokoušet se o to je jen na úkor výsledků výzkumu. Člověk ve své povaze není rád laboratorní krysou, na které je prováděn experiment, proto začne kousat, utíkat a dělat naschvály, ale rozhodně se nechová přirozeně. Postupem času se naštěstí tyto metody překonaly a začaly se spíše praktikovat zúčastněná pozorování či etnografické výzkumy v rámci kvalitativních metod. Ale jako zachycení dobového uvažování o "vědeckosti sociologie" je to určitě velice přínosný a zajímavě zpracovaný snímek. ()

shirleyová 

všechny recenze uživatele

Scénář vytavěný na absurditě (výzkum pohybu zástupce - "velmi početné" skupiny zákazníků - starých mládenců po kuchyni; výzkumník sedí na obrovské židli až ke stropu a kreslí trajektorii pohybu, přitom má zakázáno jakkoli komunikovat) dává možnost rozehrát komorní příběh, odehrávající se téměř celý v jedné místnosti, zakládající si na detailech v pomale plynnoucím čase. Zvuk pracuje s mnoha vrstvami ticha, proto se vám chce místy usínat, přesto tento film není nudný, naopak velmi nevtíravě vtipný, "klasicky" seversky vtipný. ()

DannyBoy80 

všechny recenze uživatele

Festival Kamera OKO, Ostrava, Minikinokavárna, 26.9. 2015: Severská tragikomedie o přátelství mezi muži. Situace celého filmu je hustě absurdní, kdy pozorující mlčenlivý uředník v rohu kuchyně sleduje starého samorosta jak používá kuchyň. Je tam několik humorných scén, ovšem vy výsledku film vyznívá až melancholicky. ()

Galerie (22)

Zajímavosti (1)

  • Švédsko bylo v době, ve které se film odehrává,  poslední zemí kontinentální Evropy, kde se jezdilo vlevo. Změna nastala až 3. 9. 1967. (petrsv)

Související novinky

Svensk Filmindustri mění vedení

Svensk Filmindustri mění vedení

24.04.2014

Michael Fleischer, generální ředitel SF Film v Dánsku, a Guttorm Peterson, SF Norge v Norsku, ohlásili po více než deseti letech své působnosti ve Svensk Filmindustri svůj odchod. Fleischer u… (více)

Reklama

Reklama