poster

Nauka o snech

  • Francie

    La Science des rêves

  • Slovensko

    Náuka o snoch

Romantický / Komedie / Drama / Fantasy

Francie, 2006, 105 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radek99
    *****

    Úžasný, nádherný film. Skutečné filmové UMĚNÍ! Nauka o snech má mnoho společného s filmovými světy režiséra Jeana-Pierre Jeuneta (Amélie z Montmartru...), scénáristy Charlieho Kaufmana (Adaptace...), thajského surrealisty Wisita Sasanatienga (vizuálně dotaženější Občan pes), či českého surrealisty Jana Švankmajera (několik animací jaky by vypadlo z jeho filmů), ale skutečně se podobá pouze osobitému a zcela nezaměnitelnému světu svého tvůrce Michela Gondryho. Něco tak zvláštního a vpravdě geniálního v oblasti světového filmu vskutku nenalézám, Gondryho autorský přístup je zhola originální a jak jeho Věčný svit neposkvrněné mysli, tak i Nauka o snech se dají jen těžko k něčemu přímo přirovnávat. Gondry jde vždy zvláštní cestou - obsadí nějakou světovou hereckou celebritu (Jim Carrey, Gael García Bernal), zaškatulkovanou ve zcela odlišném žánru, a stvoří scénář pojednávající o bolestném hledání a potřebě lásky. Hlavní hrdina je vždy silný romantik s nesmírnou fantazií a kreativními vnitřními světy, jeho láska není opětovaná a v realitě neprobíhá šťastně, takže hrdina utíká do realit jiných... Novátorský je i Gondryho přístup tvůrčí a scenáristický - už dlouho jsem si říkal, že je téměř nemožné přijít v současnosti s něčím zcela novým, Gondry mě ale přesvědčil, že to ještě i dnes jde. Popsat vlastně docela prostý příběh mladíka s uměleckými sklony nejen ve fázi bdění, ale kontinuálně i ve fázi spánku a v něm přicházejících snů je skutečně geniálně prostá myšlenka. Tenhle jednoduchý příběh ale navíc snovými flashbacky nejen významově obohatit, ale rámcově povznést a zapojit do roviny hraného snímku i oblast podvědomí a nevědomí či čistě umělecké rozměry, to je skutečné nóvum. Navíc ty úžasné poetizující animace, jakoby vypadlé z (Gondrym) režírovaných klipů Björk či Massive Attack... Skvělý a neotřelý je také nápad autorské Stephane TV - takhle pěkně poetizovaný metonymický vnitřní svět člověka jsem ještě nikde jinde neviděl. Je to jakási vnitřní řeč hlavního hrdiny, jeho bdělé snění, ozvěny a interiér jeho mozku, nádherný svět stvořený z lepenky a papundeklu, který je možná významovým vrcholem celého filmu. Nauka o snech je vlastně netradičně pojatá milostná romance určená podivínským intelektuálům, plná netradičních vyprávěcích postupů, převratných animací a zvláštní divácké optiky. Musíte nejdříve přistoupit na Gondryho pravidla hry, abyste se mohli účastnit jeho fantazijní stáže. Když to ale uděláte, zažijete to, čemu se v řeckém duchovním světě říká katarze...(27.6.2007)

  • francis
    *****

    Tenhle film mě zasypal hromadou nápadů, z nichž mě velká část úplně odvařila a i ostatní mě bavily, proto nemůžu hodnotit jinak. Za kartonový město a kameru a televizi a vůbec všechno by měli autoři dostat asi tak padesát speciálních cen a taky pořádnej finanční bonus, aby v dalším filmu vymysleli a mohli vytvořit zase něco podobně dokonalýho a zábavnýho. Takovýhle filmy, který tolik hejbou fantazií a dokážou pohnout i srdcem, mám hodně rád. A kdyby tohle všechno nestačilo, jsou tu ještě pohotový, vtipný a hlavně neoposlouchaný a neotřelý dialogy. Pokud vás bavilo, když jste byli malí, a ještě se na to aspoň trochu pamatujete, musíte tenhle film vidět. A pokud je vám v hlavě pořád asi tak deset (aspoň občas), budete nadšený jako já a možná se dáte na studium disastrologie (mimochodem, ten kalendář musím mít).(27.11.2006)

  • Aluska88
    ****

    Originální výtvarná expozice do světa, v němž se prolíná realita se sny. Vizuální stránka však naprosto převálcuje samotný příběh, který zde působí spíše jako doplněk. Gael se po odvážné a horkokrevné "Mexické jízdě" rozhodl uvelebit do světa bizarních představ a výjevů. Charlotte Gainsbourg budu mít pořád v mysli jako zdrcenou ženu z fenomenálního Antikrista. Pro mě rozhodně ne tak geniální a mistrovské jako Věčný svit neposkvrněné mysli, ale rozhodně stále Gondryovsky osobité a svérázné.(27.8.2011)

  • Jordan
    *****

    Nemám výhrady . . . absolútne skvelý film, veľmi príjemný, vtipný, snový, Bernalova postava mi bola veľmi sympatická a blízka, v podstate všetky postavy mali riadny šmrnc a režisér sa môže spokojne potľapkávať po pleci, pretože casting vyšiel na jednotku . . . ako ostatne všetky ostatné zložky - áno, boli tu isté obavy, keď sa majster optických klamov a rôznych efektov rozhodol po spolupráci s Kauffmanov osamostatniť a napísať si film sám, no odvážnym šťastie praje a Gondry natočil niečo tak prekvapivo milé a i napriek neustálemu prelínaniu snov a reality, čo je nosný princíp, nesmierne realistické. A keď sa k tomuto filmu ešte čerstvo vibrujúcemu vo mne, vraciam spätne, s úžasom musím konštatovať, že sa jedná o ROMANTICKÝ film . . . a tým pádom tento zástupca o niekoľko stupňov zdvíha latku tohto žánru - ostatne aj predošlí Gondryho film bola číra romantika v takom krásne netradičnom šate . . . a aj keď Kauffman je skrátka génius, z dvojice Science of Sleep a Večný Svit (akokoľvek kacírske sa môže zdať porovnávanie týchto filmov) vyjde ako víťaz (aj keď cieľovú pásku prekročil s náskokom ani nie o jedny prsia) Gondryho scenáristický debut. Krásne nápady, krásne hlášky, idem si to pustiť ešte raz . . .(25.8.2007)

  • movie
    ****

    NAUKA O SNECH mi způsobyla velké zmatky. Tři jazyky. Přepínání mezi snem a realitou. A zcela nepřekvapivě uspávající nálada. Spousta malých vtípků a ztvárnění snů, které působí tak hezky a originálně, naopak realita je tu zachycena tak fádně a obyčejně - jako by ji točil váš soused. Že by záměr? Navíc vynikající Bernal a sprosťák Alain Chabat. 70%(8.7.2008)

  • - Warner Independent koupili práva na film během festivalu Sundance za 6 milionů dolarů. (imro)

  • - 6-milionový úlet distributora Warner Independent debutoval (22. – 24. 9. 2006) v amerických kinech na 25. příčce žebříčku návštěvnosti s obratem 347 925 dolarů ze čtrnácti kin. Celkový zámořský výdělek dosáhl 4,6 milionu. (imro)

  • - Michel Gondry do snímku propašoval několik odkazů na hudební videa, která v minulosti natočil. Například velké ruce ve snové sekvenci pocházejí z klipu k písní Everlong od Foo Fighters. Režisér tento motiv převzal ze zlých snů, které se mu jako malému chlapci zdály. (imro)