Reklama

Reklama

KaprKód

Trailer

VOD (1)

Hravá dokumentární opera oceněná porotou jihlavského festivalu i českými filmovými kritiky jako nejlepší český dokument roku 2022, objevuje silný a rozporuplný příběh prominentního komunisty, skladatele propagandy i experimentátora, Jana Kapra (1914-88), který byl téměř vymazán z oficiální paměti. Kapr však průběžně natáčel svůj život na 8mm filmy, často jako svérázné hrané scénky. Tyto dosud nikdy nezveřejněné domácí archivy ožívají ve zpívané rekonstrukci života po smrti, v níž se protíná paměť filmu, doby i Kaprovy hudby s příběhem nabývajícím mytologických rozměrů. 17 operních pěvců interpretuje scény Kaprova života, např. souboj s prezidentem Zápotockým nebo milostné dopisy. Film kromě osobních a politických proměn ohledává naši touhu propsat se věčnosti. Kapr, narozený ve znamení ryb, skladatel Rybích zpěvů proplouvá filmem jako jeho spoluautor. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (22)

Hamaradža 

všechny recenze uživatele

Deň pred Kaprom som na Jihlave videl Toyen, ktorá ma upútala presne opačným spôsobom. Zatiaľ čo tamto bol veľmi konvenčný a formálne neveľmi zaujímavý dokument o nesmierne zaujímavom a vrstevnatom umelcovi, KaprKód nekonvenčne, fascinujúco kreatívne a s tradične českým nadhľadom rozpráva o umelcovi ktorý mi zaujímavý neprišiel ani životom ani tvorbou. Ťažko povedať, ktorý z filmov ma bavil viac. ()

Vabr 

všechny recenze uživatele

Ohromné veledílo, které ani za tento komentář nebudu schopen dostatečně vynachválit! Ze sekce Česká radost se za mě jednalo o ten nejlepší dokument, který bohudík VYHRÁL, avšak u nás ve studentské porotě ne 🥲. Seděl jsem v kinosále před projekcí s vědomím, že půjde o další průměrný/nudný dokument (dokumentární opera), který mě akorát tak uspí a upadne tím u mě v zapomnění, ale naprostý opak se ukázal být pravdou! Nemohl jsem od snímku odtrhnout oči a hltal skladby a průběh života Jana Kapra s takovým zaujetím, až jsem se sám divil, jak je to možné. A takto až do samotného konce, kde jsem byl natuty vyflusnutý z toho všeho, protože některé pasáže (syn, rozvod) mě emocionálně opravdu dostaly. Vyhodnocení: Myslím si, že kdyby Jan Kapr zmrtvýchvstal a zhlédl dokument osobně, nemohl by být více poctěn! Bravo, Lucie Králová! ()

Reklama

Swannie 

všechny recenze uživatele

Film náročný na pozeranie a nie pre bežného diváka, ktorý by pred zhliadnutím ideálne potreboval akýsi úvod, vysvetlenie, ktoré ho pripraví na to, na čo sa ide pozerať. Hudobníci a filmári si však prídu na svoje. Napokon, ako lepšie predstaviť tvorbu socializmom vymazaného skladateľa, ak nie tým, že sa o ňom zloží opera písaná jeho štýlom tvorby, inšpirovaná jeho skladbami? V spojení s jeho archívnymi zábermi vzniká nové výnimočné, precízne spravené dielo, ktoré sa mi po druhom zhliadnutí páči ešte viac, pretože som lepšie stíhala vnímať všetky jeho kvality. Moja pochvala a poklona patrí režisérke za nápad, všetkým, čo sa podieľali na librete a hudbe a takisto strihačovi/strihačke, pretože poskladať súkromné archívne zábery do takto myšlienkovo súdržného celku chce obrovské množstvo práce. Jediná moja výhrada je, že by film pokojne mohol byť o pár minút kratší. Zároveň premýšľam, nakoľko boli potrebné "behind the scenes" zábery (tie, v ktorých boli speváci inštruovaní a pod.), ale... vlastne mi to tam v konečnom dôsledku nevadilo. || Videné prvýkrát na RIFF v Reyjkavíku, druhýkrát na POCITY v Prešove <3 ()

Dikaiarchos 

všechny recenze uživatele

Nepřetržitá tekutá přítomnost po sobě nezanechává žádný ekvivalent notového zápisu; zpětně ji nerozezníme, plně nezaslechneme, nedekódujeme (a dekódujeme vůbec bezprostřední přítomnost?; je tu proto?). V sarkofágu ze slov, symbolů, obrazů, v pozůstalosti někdejší fluidní přítomnost neleží. Přesto s pozůstalostí můžeme dál kreativně, vědomě, přítomně, se zřetelem k povaze Přítomnosti, hýbat, tak jako jí hýbe dokument, kterému, navzdory mrtvolným zvyklostem, kraluje dynamicky živoucí hrající hra. Jsem pro: hrát si, ne si zahrávat. Tak to možná chtěl i J. K. ()

Kaleidoskop 

všechny recenze uživatele

O tomto filmu jsem hodně slyšel a v poslední době se mi poštěstilo jej i zhlédnout. A já musím jen chválit. Ten film má všechno co by měl správný film mít - hlavního protagonistu se silným životním příběhem, zajímavé technické zpracování a hlavně dobrý nápad. Spojení žánrů dokumentárního filmu a opery, považuji za jeden z nejvýraznějších okamžiků současné české dokumentární tovrby. Chápu, že pro někoho to může být málo zajímavé, protože autoři nejdou příliš do hloubky, ovšem vybírají si zásadní okamžiky z života Jana Kapra a na těchto staví děj. Respektive je hudebně ztvárňují. Mě osobně tento fakt nijak nevadí, protože jsem se z dokumentu dozvěděl přesně tolik kolik jsem potřeboval. Můj velký obdiv pak patří jak hudebním skladatelům a dramaturgům, kteří scénář zhudebňovali, tak režisérce a kameramanům za to, jak se jim povedlo hudbu obrazově ztvárnit (na místě by nejspíš bylo pochválit i střihače). Jako celek je ten film velmi nevšedním dokumentárním počinem a společně s filmem á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN bych jej rád považoval za zakladatele nového dokumentárního směru v českém filmu. A pevně doufám, že podobných filmů bude u nás vznikat v budoucnu více ()

Galerie (11)

Související novinky

Cenu filmových fanoušků získaly Devadesátky

Cenu filmových fanoušků získaly Devadesátky

16.01.2023

V pondělí 16. ledna v 11 hodin dopoledne proběhla tisková konference České filmové a televizní akademie (ČFTA), během které byly mimo jiné zveřejněny nominace pro jubilejní 30. ročník předávání cen… (více)

Reklama

Reklama