Režie:
Petr JanuschkaScénář:
Petr JanuschkaKamera:
Filip BlažekHudba:
Ondřej HolýHrají:
Jiří Mádl, Judit Pecháček, Gustáv Řezníček, Viktória Pejková, Petr Kubala, Jana Posníková, Tereza Dočkalová, Aneta Porubová, Aneta Kaluža Klimešová (více)Obsahy(1)
Krátký film o lásce a svobodě. Píše se rok 1981 v komunistickém Československu a mladý muž Jindřich (Jiří Mádl) se na palubě charterového letu na Kubu překvapivě setkává se svou láskou z dětství Evou (Judit Bárdos). Okamžitě navážou rozhovor a s každou odpovědí, s každým zábleskem či nechtěným dotykem staré pouto znovu ožívá. Netuší, že brzy budou stát před možná nejtěžším rozhodnutím svého života. (UTB Zlín)
(více)Videa (1)
Recenze (27)
Vážně se potkají po nějakých 13, poté co se znali pouze z letního tábora a hned po povídání si při jednom letu je on ochoten hodit pro ni za hlavu celý svůj život? Poté co se ani neshodli ve svém náhledu? Chmpf. Jedna hvězdička za kouření v letadle, jedna protože mě to donutilo přečíst si článek o útěcích přes Mirabel, jedna za to, že je to studentský film, takže bych měl být smířlivější. Ale jednu zároveň ubírám za to, že se to neodvážilo konec dotáhnout do absurdního nedorozumění. ()
Politicko-vztahová konverzačka, na které mě ve výsledku nejvíc zajímalo to, jestli se opravdu dalo takhle utéct. Tvůrci vsadili na správnou dvojku hlavních představitelů, ale na krátkém prostoru nelze odvyprávět všechen jejich životní příběh, který je vedl k daným rozhodnutím. Tady by to chtělo chtělo klidně klasický film, který by určil i události před touto událostí. Kdyby se tvůrci odhodlali k dotažení potenciálního absurdně převráceného konce, tak by to mohlo jít o level výše. ()
Nečekal jsem, že to uvidím v Noci filmových nadějí, ale stalo se, tak jsem aspoň posoudil, nakolik je tenhle studentský film skutečně tak dobrý jak tvrdí jeho status. A osobně jeho chvále moc nerozumím. Já teda viděl jen další film z kategorie "jen další český film o době komunismu", který jde ještě o stupínek níže v tom, že nemá černobílé postavy, ale umělé. Vlastně mi to vedením připomnělo středověké filmy, které chtějí onu dobu evokovat, ale nedokážou to jinak než didaktickými dialogy a slabým napodobováním tehdejší řeči. Přesně tak na mě Ostrov svobody působil - umělý, bez skutečných emocí, bez uvěřitelných postav a k tomu všemu ještě s průměrnou filmařskou stránkou. A nejvíc mě naštvalo, že se tam slibuje něco víc (záběry na divného cestujícího a odposlouchávající letušku), ale nakonec z toho nic není, prostě tam ty záběry jsou. Nevěřil jsem tomu nic a jestli je tohle budoucnost české kinematografie, tak tu taková díla budou vznikat donekonečna. A ta přirovnání k Linklaterovu Before... tady jsou taky pozoruhodná - celá ta série stojí na propracovanosti a přirozenosti dialogů, ne na tom, že si dva lidi celou dobu povídají a ono to zázrakem nenudí (ačkoli tohle nuda docela byla), takže k tomuhle bych to opravdu nepřirovnával. 2* ()
Na tak zajímavý námět, složitý i díky minulosti oběma hrdinům a budoucnosti jednoho z nich, je zapotřebí delší stopáž. Faktem je, že moc nevěřím, že by to komunisté neměli nějak ošetřeno. Takhle by přece mohl zdrhat každý druhý. Škoda jen, že se hrdinové lépe nedomluvili. Film více působí jako klasická romantika, kdy se potkávají dávné lásky a probouzí se v nich cosi pohřbeného, co zde ožívá. Krátké milostné vzplanutí ale nemá dlouhého trvání. Škoda pro ně i pro diváky. ()
Vychcené až hanba. K študentskému filmu by mal byť človek zhovievavejší, lenže keď máte rozpočet na obsadenie komparzu do celého lietadla a Mádla s Bardoš do hlavných rolí, tak asi nejde o klasický študentský film, že. Autor sa nám pokúša ukázať krehký vzťah dvojice postáv, ktoré sa stretnú a v nasledujúcej scéne už majú dokonalé spojenie. Do toho bez prestávky hrá lacná, barová hudba, pričom sa réžii nedarí vykúzliť potrebnú atmosféru ani pri scéne noci v lietadle. Po pätnástich minútach (sic!) prichádza dojemná, rozlúčková scéna, Bardoš navyše celý čas hrozne prehráva, a v závere má film problém dokonca s logikou. Umelé emócie, umelá dráma. Česko má ďalšieho režiséra horkosladkých filmečkov o socializme. Jupí! ()
Galerie (74)
Zajímavosti (6)
- Autory filmového plakátu jsou Tanasis Andoniadis a Darina Kubíková. (Bebacek)
- Ostrov svobody získal koprodukční podporu České televize, NF FILMTALENT Zlín, IS Produkce, Analog Vision, zeroin s.r.o. a podporu dalších významných partnerů jako statutárního města Zlín, BUMERANG FILM s.r.o., Histogram a Kouzelná. (Bebacek)
- Scénář konzultovali vysoce kvalifikovaní dramaturgové z řad pedagogů AAV FMK UTB ve Zlíně, externistů i oceňovaných dramaturgů České televize. (Bebacek)
Reklama