Reklama

Reklama

To, kvůli čemu jsi ochoten položit život, stojí i za to život vzít. Shakespearova tragédie moderního světa.
V Anglii třicátých let 20. století zuří občanská válka, která končí zavražděním krále. Země, vyčerpaná léty bojů, nutně potřebuje klid a mír. Naštěstí nový panovník Edward má se svou americkou manželkou tři děti, takže se zdá, že o trůn bude na řadu dalších generací postaráno. Je tu však ještě Edwardův mladší bratr, charismatický a po moci prahnoucí Richard, vévoda z Gloucesteru. Richard, jemuž příroda odepřela fyzickou krásu a zdraví, jehož však místo toho obdařila odzbrojujícím šarmem, odvahou, vtipem a podlostí. Vlastnostmi, které mu dokáží získat přízeň žen a oddanost mužů. A ten si budoucnost země představuje úplně jinak. "Kdyby Shakespeare žil dnes, psal by filmové scénáře," říká Richard Loncraine, spoluscenárista a režisér jedné z nejnovějších verzí klasické Shakespearovy tragédie. Verze, jejíž text je ryze shakespearovský, i když pochopitelně zkrácený. Její kontext je zcela moderní a povědomý. Snímek, jehož děj je zasazený do imaginární Anglie třicátých let dvacátého století, bohatě využívá ducha, stylu i hudby tohoto období, právě tak jako atmosféry latentně narůstající tyranie v Evropě. Loncraine chtěl vytvořit zcela unikátní obrazovou stránku filmu a s pomocí imaginativní výpravy Tonyho Burrougha a citlivé kamery Petera Bizoua se mu podařilo dokázat, že i současná filmová adaptace Shakespeara může dosáhnout filmařské dokonalosti. Použil k tomu všech dostupných prostředků, včetně počítačové animace, s jejíž pomocí například dokázal přemístit prostředí, v nichž natáčel do zcela nových lokalit (nádraží St. Pancras, kam umístil jeden z paláců, se například ocitlo na břehu Temže, brightonský Pavilion, ležící v centru města, na břehu moře, atd.). "Stylizoval jsem ten film do koktejlu obrazů dvacátého století a dialogů šestnáctého století tak, aby tomu lidé věřili. Chtěl jsem vytvořit verzi, kterou by přijali i ti, kdo se Shakespeara bojí. Protože Shakespeare nebyl elitářský autor. Psal pro obyčejné lidi a já jsem chtěl, aby ten film byl srozumitelný pro každého." Originalita tohoto tvůrčího přístupu přilákala ke spolupráci na filmu výkvět britského herectva. Od Iana McKellena - který spolu s režisérem napsal scénář - přes Jima Broadbenta, Nigela Hawthornea, Kristin Scott Thomasovou, až po Maggii Smithovou a řadu dalších. Loncraineův Richard získal řadu prestižních filmových cen, mj. Stříbrného medvěda na MFF v Berlíně či nominaci na dva Oscary (za výpravu a kostýmy). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (40)

S.Dedalus 

všechny recenze uživatele

nějaké ty mouchy a drobné chybky by se na loncrainově adaptaci richarda iii jistě našly a to především kvůli velmi rozsáhlému krácení textu vývoj postav tak někdy půdobí překotně a nedotaženě s tím souvisí i malinko násilné střihy mezi komorníma divadelníma scénama a bombastickými válečnými výjevy sem si jistý že při delší stopáži by se všechny tyto nedostatky zahladily na druhou stranu loncrain poskytuje tolik úchvatných nápadů že přeze všechno nelze hodnotit richrada jinak než zcela pozitivně celé vtipné zasazení do třicátých let funguje náramně a sir ian se tak může za zvuku lahodného jazzu protancovat až ke královskému trůnu ačkoliv téměř všichni vedlejší herci dodávají svým postavám patřičnou hloubku (zejména kulaťoučký buckingham, naivní clerence, rozkládající se královna anne či královna matka v podání maggie smith) richard stojí hlavně právě na mckellenovi který dokáže zahrát richarda nejen jako monstrum bažící po moci ale i jako svůdníka se smyslem pro humor loncrain si dobře uvědomil že richard nesvádí ani tak všechny ty ženy či své komplice ale zejména publikum aby mu všechny ty jeho lumpárny žralo a ještě při tom tleskalo sir ian se tak často allenovsky obrací ke kameře promlouvá k divákovi kterému nezbívá než jen zobat mu z ruky tleskám ()

Petike 

všechny recenze uživatele

Zďaleka najlepšia adaptácia klasickej Shakespearovej hry v moderných kulisách. Štylizovaná, dieselpunkovo ladená medzivojnová Británia má niečo do seba. :-) Ale bolo by to na figu bez kvalitných hereckých výkonov - a tých má táto adaptácia našťastie dosť (hlavne McKellen, Broadbent, Smithová a Benningová). Najpodarenejšia je samozrejme postupná premena konzervatívno-útulnej medzivojnovej Británie na morbídnu, Richardom ovládanú kvázi-nacistickú diktatúru (sem-tam s vizuálnymi odkazmi na Orwellov 1984 a historicky reálne hnutie britských fašistov pod vedením Oswalda Mosleyho). Tak ako v pôvodnej hre, aj tu je viac ako dosť čiernohumorných momentov, napr. modernizácia slávneho výroku "Kráľovstvo za koňa !" prostredníctvom Richardovho zapadnutého džípa, tanky s Yorkovskými a Lancasterovskými ružami, úvodná džezová skladba s textom náboženskej piesne napísanej Shakespearovým súčasníkom, odhalenie zástavy Richardovho nového režimu - de facto nacistickej, až na to, že má namiesto swastiky Richardovho heraldického diviaka. :-)))) Podarená, až živelná adaptácia. Ponurý, ale kvalitný film ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

Neviem, či moja recenzia bude objektívna, pretože som film nedopozeral. Na film som náhodou natrafil na stanici AMC a úvodnými titulkami a žánrom som sa nechal zlákať. Hviezdne mená v titulkoch ma stále prekvapovali a na jeden film ich je až-až. Po chvíli ma oblial studený pot pri zistení, že film je ladený v Shakespeareových dialógoch, ktoré fakt nemusím a Mckellen neváha strčiť hlavu priamo do kamery a komunikovať priamo z divákom. Pre niekoho možno originálne, ale za seba hovorím, že to vôbec nefungovalo. Vymyslený dej mi prišiel úplne blbý, ale blbec budem nakoniec ja, pretože po zistení, že film je v kategórii drama a vojnový som už ani nečítal obsah filmu. Inak by mi došlo, že film nemá s 2. svetovou vojnou nič spoločné. Moja smola...40%. ()

kagemush 

všechny recenze uživatele

Většinou nemám moc problém s různými adaptacemi mistrova díla.Nemyslím si že Šejkspírovi hry stojí na kostýmní poplatnosti doby. Samozřejmě je to hlavně o textech a ty jsou u něj rozhodně nadčasové. Pokud se variace na dané téma povede zpracovat s vkusem a nezmizí podstata příběhu,tak proč ne (ne vždy se ovšem zadaří,-viz. Romeo a Julie/96/,nebo naprostá hovadina "O"/Othello).V tomto případě se zadařilo,hlavně militantní agrese zachycena naprosto skvěle. Té expresivity (nebo střihu?) snad až příliš,-a výprava jak po TV, -ale kdo by to zaplatil,že. Vždyť to by pak nemusely zbýt prachy na Titaniky,nebo na Avatary. Proboha!! Pro koně!! ()

fastum 

všechny recenze uživatele

Určitě zajímavé pojetí Shakespearova díla, jeho posunutí v čase mi nevadilo, spíše zaujalo.. Scénář není zdlouhavý, spíše odsípá, aby to za tu hodinu a 40 min. všechno stihnul :) (podílel se na něm i McKellen) A ten zase předvádí, jak moc dobrý herec je. Ani ostatní se nenechali zahanbit, např. Jim Broadbent v roli pravé ruky Richarda, taky perfektně zapadá. Nebýt na můj vkus trochu moc akčního finále, dal bych plný.. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (4)

  • V divadelnej hre, z ktorej snímka vychádza, princezná Elizabeth nikdy nebola na scéne. Vo filme sa táto postava objavuje v podaní neznámej Kate Steavenson-Payne. (SarumanKo)
  • Kulisy veľmi šikovne dokazujú, že alternatívna Británia vo filme je v skutočnosti nacistickým štátom. Vlajka rodu Yorkovcov podozrivo pripomína hákový kríž. (SarumanKo)
  • Prvý celovečerný film, v ktorom si zahral vtedy ešte začínajúci Dominic West. (SarumanKo)

Reklama

Reklama