Režie:
Alexander PayneScénář:
David HemingsonKamera:
Eigil BryldHudba:
Mark OrtonHrají:
Paul Giamatti, Dominic Sessa, Da'Vine Joy Randolph, Carrie Preston, Naheem Garcia, Brady Hepner, Ian Dolley, Jim Kaplan, Michael Provost, Gillian Vigman (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Profesor Hunham (Paul Giamatti) je člověk, kterého by žádný normální student nechtěl za učitele. Je to postarší osamělý mrzout, který se lépe než v současnosti orientuje ve světě antické literatury, a každým, kdo nemá podobné vidění světa, hluboce pohrdá. Mladík Angus (Dominic Sessa) je student, kterého by ve své třídě nechtěl žádný normální profesor. Magnet na průšvihy, rebel bez příčiny, ničitel a narušitel školních řádů. Ti dva na sebe zbyli v univerzitním kampusu o vánočních prázdninách, protože ani jeden nemá kam jet. Učitel je sám a student se rodičům nevešel do dovolenkových plánů. Na „svatou“ trojici je doplňuje školní kuchařka Mary, která nemá na Vánoce náladu, protože se právě dozvěděla, že její syn padl ve válce ve Vietnamu. Naděje na to, že k sobě tyhle tři osamělé duše najdou cestu, je od počátku zcela mizivá, jenže zázraky se dějí a někdy stačí jen projevit trochu dobré vůle k tomu, abyste poznali, že lidé můžou být ve skutečnosti jiní, než jací se zdají na první pohled být. (Cinemart)
(více)Videa (6)
Recenze (212)
Po dechberoucím obřím díle a fresce dějinných rozměrů s geniální eko-sociální extrapolací, která byla nespravedlivě přehlédnuta a v našich kinech jí svého času bylo dáno jen minimum prostoru - mluvím o Zmenšování, více zde, v němž pro filmový svět mj. objevil skvělou thajskou herečku Hong Chau, která později sehrála skvostnou roli vedlejší postavy ve Velrybě (o níž více zde) - mě tenhle neinvenční snímek a variace na klasické téma od Alexandra Peyna překvapil - ovšem tady si nepsal scénář sám, tak se dá předpokládat, že to byla prostě slušně odvedená zakázka na něčí přání. A že až nastoupí příště sám za sebe, zase mi vyrazí dech. (Na B12, s O-Lí a R., 16. 4. 2024.) *~ ()
Emoční instant classic. Pár hutných a skvěle zahraných postav, které v perfektně zkonstruovaném dialogovém filmu o proniknutí institucionálních bariér přijímají jeden druhého a zjišťují, že život se vlastně s nikým nemazlí. Je to možná přespříliš basic v psychologii a vývoji postav, ale zrežírováno s citem a několika mega silnými momenty, na než se bezpečně napojí snad každý. Payne deset let po výborné Nebrasce servíruje lidskou přirozenost zase bez klopýtnutí a zůstává jedním z nejzajímavějších autorských tvůrců, jejichž díla mají nenápadný komerční potenciál. 85 % ()
Občas chodím či jezdím na filmové festivaly, a kdybych na nich tento komorní nezávislý snímek viděla, tleskala bych, až by se mi kouřilo z dlaní. Měla jsem v malém pražském kině Atlas strašně chuť to udělat, ale nejsem holt povaha jako Saturnin :) Film přesně podle mého gusta. Hořký, chytrý humor, situační či sarkastický, příběhy "obyčejných" lidí, kteří jsou velmi rozdílní, ale nakonec si jsou tak blízcí. I dojemné chvíle byly, vše jak život přináší. Tři hlavní herci byli výborní a Giamatti si svou roli užíval opravdu s chutí. Retro prostředí a hudba 60. a 70. let byla už jen třešničkou na dortu. Uvědomila jsem si, že jsem od pana Payne viděla Bokovku a s velkou chutí se podívám ještě na Nebrasku. No dušička se zkrátka zase jednou pořádně nakrmila. ()
9/10. Svět potřebuje více takových filmů. Krásně natočený a zahraný snímek, který pohladí Vaší duši a s čistým svědomím ho můžu zařadit do kategorie "Vánoční filmové klasiky", kterou si každý prosinec budu pouštět. Dlouhou dobu jsem si film porovnával s The Breakfast Club, ale ve správnou dobu některé postavy odjedou, a film se tak začne věnovat dvojici, kterou můžeme vidět v traileru. Ta chemie mezi nimi tahá velkou část filmu a závěr je naprosto skvělé zvládnutý. Vedlejší postavy zapamatovatelné a nepůsobí jako šablony. Skvělý film, který bude časem jenom dozrávat, podobně jak již zmíněný Snídaňový klub. ()
Přesně tak předvídatelné jak se zdá už z premisy či prvních pár minut filmu. Vzpurný student a morouský učitel spolu musí strávit dva týdny a najdou cestu k sobě navzájem, i do svého vlastního nitra. Naštěstí ne až tak pateticky a kýčovitě jak to zní - i když by film určitě mohl být kratší, ale bavit dokáže, jen prostě vůbec ničím nepřekvapí. A má hezkou kameru a s tím související scénografii, místy až trochu Wes Andersonovina, ale jako by ji točil člověk a ne freneticky exhibující hipster. 7/10 ()
Galerie (23)
Zajímavosti (19)
- Niektoré scény z filmu sa scenáristovi Davidovi Hemingsonovi naozaj stali - napríklad tá s prostitútkou, ktorá ho na ulici udrie. (Arsenal83)
- I když se film vyznačuje těžkým filmovým vzhledem připomínajícím 70. léta 20. století, snímek byl celý natočen digitálně na kameru ARRI Alexa Mini. Všechny charakteristické znaky celuloidového filmu, jako filmové zrno, halace, špína a výplet brány, byly přidány v postprodukci. (MnamBuchta)
- Paul Giamatti v rozhovore so slávnym rozhlasovým moderátorom Howardom Sternom prezradil tajomstvo ohľadom zrakového hendikepu jeho filmovej postavy. Na jednom oku nosil špeciálnu kontaktnú šošovku, ktorá vytvárala optický dojem tupozrakosti. Keďže sa štítil si šošovku nasadiť sám, mal pre tento účel určeného člena štábu. Šošovka bola nepriehľadná, a tak počas celého natáčania nevidel na jedno oko. To spôsobovalo problémy najmä pri scénach, kde šoféroval - napr. raz sa mu podarilo zachytiť kolesom obrubník. (jakeer)
Reklama