Reklama

Reklama

Herecké umění Borise Karloffa kulminovalo v roli, která se stala legendou stříbrného plátna. Mumie, Im-Ho-Tep, je po 3,700 letech přivedena zpátky k životu týmem Britských archeologů. Im-Ho-Tep býval veleknězem, jež se pokusil zachránit milovanou panu zaslíbenou bohům, a proto ho zaživa mumifikovali. Obživlá mumie se vydává hledat ztracenou lásku. Dnes, padesát let po svém prvním uvedení do kin, zůstává Mumie obrovským filmovým zážitkem, jedním z nejlepších hororů, které kdy Hollywood stvořil. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (77)

Oskar 

všechny recenze uživatele

Příběh je téměř totožný jako v Draculovi, jen přesazený do jiných exotických kulis. "Monstrum" ve skutečnosti opět není monstrózní, protože v zafačované podobě se Boris Karloff ukáže jen na začátku (který zůstane nejlepší sekvencí filmu). Staří Egypťané museli být velmi předvídaví. Poté, co ji oživí magická formule, mumie nezažije žádný kulturní šok ze skoku v čase o 3700 let, ničemu ve svém okolí se nediví, okamžitě se zorientuje, osvojí si společenské návyky oxfordského gentlemana a překvapivě dobrou angličtinu. Asi největší botou ze všech ale je, že film se jmenuje Mumie, ačkoli mumifikace podle bláhových představ tvůrců spočívala v pouhém omotání oběti gázou a pohřbení zaživa. ;-) Kdyby to tak bylo, po 3700 letech by archeologové otevřeli sarkofág a s trochou štěstí v něm našli nanejvýš pár zrnek prachu. Nemůžu se rozhodnout, který tvůrčí handicap je zodpovědnější za tak slabý výsledek. Chabý scénář s jalovými postavami a nulovými vztahy mezi nimi, nebo spíš impotentní režie, která hlavně dbá na to, aby bylo všechno dobře nasvícené, bezproblémově romantické a zbavené veškeré tajemnosti? 30% ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Americký snímek „Mumie“ v roce 1932 naznačil, že mumie by mohla být další skvělým monstrem Universalu, ale další díly ukázaly, že to tak prostě nebude, že ta postava nefunguje, hlavně protože se neustále recyklovalo jedno téma. Ale původní film je i po dlouhé době skvělý, funguje a nelze mu mnoho vyčítat. Boris Karloff zde naplno ukazuje svoje herecké schopnosti. ()

Reklama

Lima 

všechny recenze uživatele

První půle lepší té druhé. Entrée Borise Karloffa je znamenité. On byl nesmírně charismatický typ, věděli to i filmaři, proto detailní záběr jeho tváře – ten samý – je zde několikrát zopakován, i s těmi blyštivými zlověstnými oči, nádhera se na to dívat (musel jsem si ten zlý pohled uložit jako wallpaper na PC :o) Druhá půle je strašně uspěchaná a strašně zkratkovitá, jakoby se tvůrci snažili to nacpat na co nejkratší stopáž. Jedna z hlavních postav tady zemře, ale nic z toho nevyplývá, nikoho to evidentně moc netrápí. Věci se tu dějí příliš překotně a Edward Van Sloan hraje Dr. Mullera hrozně špatně. Ačkoliv staré filmy miluju, jenom proto jim nebudu nadržovat. Celé je to dost naivní, vedle takového Frankensteina to ve srovnání moc neobstojí. Na druhé straně, dlouhý němý flashback je působivý, a je tu prostě ten Karloff, ten to drží nad vodou, machr, pravá ikona. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Horory od Universalu dnes už ťažko niekoho vyplašia, navyše v Múmii vysoko prevažuje melodramatická rovina, bez ktorej by sa žiaden dobový horor nezaobišiel. Obaja Frankensteinovci ma nadchli, Dracula trocu nudil, ale pobavil, no a Múmia ma skôr iba nudila. Boris Karloff je zaujímavý iba v detailoch, inak je pomalý a utiecť mu nie je žiaden problém. Tomu zodpovedá aj mdlé finále, kde má síce na vykonanie "svojej veci" dosť času, ale tak nejak sa stále iba motá, aby mohli dojsť včas zachránci a vyplniť žánrové klišé. Najviac ma bavila retrospektívna pasáž, bol to jediný moment, kedy ma film pohltil. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

I po letech působivě natočené. ----- Třetím filmem v kolekci klasických hororů Universalu je právě Mumie, podle níž před pár lety natočil režisér Stephen Sommers, obdivovatel těchto černobílých perel, akčnější a počítačovými triky nabitý remake.   Počítačové triky u filmu z roku 1932 samozřejmě těžko hledat, ale režisér Karl Freund měl dva velké trumfy v hercích: Boris Karloff se ujal role oživlého Imhotepa, Zita Johann jakési neurčité dvojrole jeho dřívější lásky, kněžky bohyně Isis, a současné mladé ženy, která je lákána jeho voláním.   Britská expedice objeví v Egyptě mumii Imhotepa, a nešťastnou náhodou ho oživí. Ten se pak pokusí oživit i svou družku a zničit všechny, kteří jeho tajemství znají. Jak se dozvíme v komentáři, film režíroval původně německý kameraman, pro něhož šlo o první režijní dílo, a tak se dočkáme zajímavých nájezdů kamery, hry se stínem a světlem. A nutno dodat, že se tento experiment vydařil a dodává snímku zajímavou atmosféru.   Stejně jako ostatní filmy kolekce, i zde má obraz formát 1,33:1 (4:3 a zvuk v Dolby Digital 2.0. Komentář k filmu obstarává filmový historik Paul M. Jensen, ale moc mu to nejde – jeho výklad je příliš těžký a suchopárný, i když řekne samozřejmě různé historické souvislosti, biografie herců, ale pokud jde o obraz nebo právě promítané scény, spíše je jen popisuje, když už o nich vůbec mluví.   Stejně tak následující půlhodinový dokument Mumie má nejdražší nepatří k nejživějším. Pokud však jde o strohá fakta, užijeme si jich poměrně hodně – od informací o scenáristovi a autorovi předlohy, o režisérovi, o hlavních hercích, dozvíme, jak se připravovala maska mumie a její obtočení fáči, dojde také na spory při natáčení mezi režisérem a herečkou Zitou Johann. Samozřejmě nesmějí chybět ani informace o dalších filmech, v nichž oživlá mumie hraje svou roli.   A pokud by vám toho bylo, máme zde obsáhlou fotogalerii plakátů a snímků z filmu a natáčení, a pak také historický trailer na tento film. ()

Galerie (57)

Zajímavosti (29)

  • Namaskovat Borise Karloffa do vysušené podoby, v které se objevuje na začátku filmu v sarkofágu, trvalo osm hodin. (DaViD´82)
  • Make-up Borise Karloffa vytvořil maskér Jack Pierce podle Ramsese III. (liquido26)
  • Flashbackové scény ze starověkého Egypta jsou navrženy tak, aby připomínaly snímky z němé éry. Tedy žádné dialogy, přehnané množství make-upu, zveličená gesta herců a zrychlená rychlost kamery. Tvůrcům šlo o navození dojmu starobylosti takto zaznamenaných scén. (DaViD´82)

Související novinky

Universal se opět pokusí oživit monstrum

Universal se opět pokusí oživit monstrum

21.11.2020

Před třemi lety se Universal pokoušel po vzoru Marvelu nastartovat vlastní filmový vesmír, který by zahrnoval klasické figury tohoto studia: Frankensteinovo monstrum, jeho nevěstu, Drákulu, Mumii,… (více)

Reklama

Reklama