Obsahy(1)
Geniální skladatel Jára Cimrman a jeho opereta. U příležitosti zahájení provozu slavného vídeňského "Riesenradu" byla vypsána soutěž o nejlepší operetu. Odeslal ji také Čech - Jára Cimrman, a to rozmáchlým sedmihodinovým dílem "Proso". Díky své snad jediné záporné vlastnosti - drobnému škudlilství - nepodal zásilku s partiturou doporučeně, což umožnilo Franzi Lehárovi, Johannu Straussovi, Oskaru Nedbalovi a dalším členům poroty, aby si geniální operetní fresku doslova rozebrali. Vědecký tým českých cimrmanologů dokazuje po mnoha desetiletích, že autorem světově proslulých melodií z Netopýrů, Polských krví a mnoha dalších operet je zapomenutý Pojizeřan Cimrman. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (221)
Tak tady půjdu hodně proti proudu. Tematicky roztroušená a nezajímavá Hospoda na mýtince mě ani jednou nedonutila se pousmát, natož zasmát. Tam, kde v Aktu byla úžasná taneční vystoupení, je tady akorát otravná operetní koncepce. Hlášek hodně málo, přílišná repetetivnost, prostě hrozná zívačka a pro mě velmi nepříjemné zjevení ve tvorbě DJC. 40% ()
Jedna z nejslabších her Divadla Járy Cimrmana postrádá větší nápaditost, něketré gagy jsou zakomponovány dost násilně a smích diváka je dost nucený. Mnohem lepší jež samotná hra je seminář, který tradičně Cimrmanovy hry předchází, některé náměty z něho použili autoři jako podklad k filmu Jára Cimrman ležící, spící... ()
Pre mňa, čo do počtu asi tá najslabšia Cimrmanovka, čo som videl. Ani zďaleka, ale nie je zlá. Seminár výborný, gagy a hlášky tu lietajú ako Jmelí v Afrike a v podstate je to naozaj super Cimrmanovka. Len ja som sa až tak moc nesmial. Nemôžem, ale dvojici pánov Smoljak a Svěrák odoprieť ich scenársitickú genialitu a príbehovo si ma upútať aj navzdory všetkým zmieneným Cimrmanovským kiksom a faulom. No skrátka takto to dopadne keď spravíte operetu o najnudnejšej časti v Proso :D . Takže, aby som to zhrnul Hospodu na mýtince neberiem za absolútny vrchol toho, čo sme od Cimrmana dostali, ale je to dostatočne skvelá i geniálna hra, aby som si to niekedy v budúcnosti znova pozrel (ideálne v ľavej časti hľadiska Žiškovského divadla). Tam, kde sa väčšina publika smiala som sa ja nesmial, ale i tak mi sem herci dokázali vopchať zopár poriadnych "bômb" od ženských pohybov Zdeňka Svěráka až po sexuálneho predátora Miloňa Čepelku. Ďalej napríklad: „No moment, ne tak hr, na takový návaly tady nejsem zařízenej.”, „Řekla pij.” „To že řekla? To musí být ženská...”, „Mám v batohu turistický oblek, nechcete?” „Ale jo, já sním všechno...”, Za mňa len 78% a Známka: B- ... ()
Konečně (už bylo načase) se dozvídáme (viz seminář), kde resp. kdy přesně se (z)rodila (resp. za co vděčí) Jára Cimrman své genialitě. Nikoliv genům, ale svým rodičům a jejich „lehce“ netradičnímu vedení v dětství, tj. absenci puberty. (Konečně chápu, proč v mém případě je to bez sebemenší šance). Hra samotná rozvíjí lehce netradiční podnikatelský záměr. Pravda „darovanému koni na zuby nekoukej“, ale v případě zdejšího hostinského, se jedná spíše než o vítané dědictví, o danajský dar. A jak už to tak v životě chodí, člověk si vždy (za každé situace) musí umět poradit sám, např. si sestřelit hosty, (narychlo) opatřit vnučku a potom už si pouze pohlídat takovou maličkost, aby ten nával zvládnul. Ovšem tohle není obyčejná mýtinka resp. obyčejná hospoda a tak se může (děti) klidně stát, že než dokouříte poslední.....párek a vnučka Růženka resp. děvka Růža donese šafrán a trochu toho zázvoru, neúnavný inspektor Trakta vás připraví o hosta. Pravda, jednoho (stálého) tím získáte. Co říci závěrem? (Na) tuhle vaši hru (pánové S+S) věru, beru (nejen) v šeru, Věru. Dýjadýjadá......byť musím objektivně přiznat, jedná se o jednu z nejslabších. 75% ()
1066. hodnocený film: Další báječné divadelní představení autorů Smoljak - Svěrák, tentokrát však v hlavní roli Miloň Čepelka coby vzduchoplavec a šenkýřka v jedné osobě. Krásná ukázka toho, že není zapotřebí muzikálového megalomaství, kde se sejde na jevišti 50 herců/zpěváků a jeden křičí přes druhého. Minimalismus je unikát a Jára Cimrman je už dneska klasika. 5* si tahle hra jistě zaslouží, protože pobaví spoustu lidí a člověku zůstane hodně hlášek v paměti. 5* ()
Galerie (6)
Zajímavosti (23)
- Tento záznam hry Hospoda na Mýtince byl natočen v době, když už se doprovodná hudba z pásku zpomalila. Je to samozřejmě kvůli tomu, že aktérům již rychlý záznam hudby ujížděl a bylo nutné ho zpomalit. Porovnat to lze na 4. záznamech. Je dobré si všímat i roků, kdy záznam vznikl. V představení „Cimrman sobě“ (1991) je pásek z původní rychlostí. Na této verzi (1997) je pásek mírně zpomalen. V představení „Ze hry do hry“ (2007) je pásek celkem značně zpomalený. A v představení „Psaní do nebe“ (2017) je zpomalení asi nejznačnější. (mnaucz)
- Hlas Inspektora Trachty (Václav Kotek) patří Oldřichu Ungerovi, bývalému členu Divadla Járy Cimrmana. (mnaucz)
- Árie „Tuláka“, kterou zpívá Hostinský (v tomto případě Zdeněk Svěrák), byla původně delší. Zpívala se na dvě sloky. Text byl shodný s původní Árii „Tuláka“ od Rudolfa Piskáčka, konkrétně s poslední slokou. (mnaucz)
Reklama