Reklama

Reklama

Náhlý strach

(festivalový název)
Trailer

Obsahy(1)

Náhlý strach je jednou z variací archetypální noirové zápletky o téměř dokonalém zločinu. Avšak na rozdíl od Pojistky smrti (Double Indemnity, 1944) jej nahlíží z opačné perspektivy – oběti. Tou je zámožná autorka divadelních her Myra Hudson (Joan Crawford), jež se snaží zhatit plány svého manžela (Jack Palance) a jeho mladé milenky (Gloria Grahame), kteří se ji chystají zavraždit. Tíživá atmosféra plná paranoie a strachu je zesilována výraznými vizuálními kontrasty ve svícení a netypickými kamerovými úhly a postupně gradována mistrným hudebním doprovodem Elmera Bernsteina. Celkovou emocionální vyhrocenost taktéž pomáhají dotvářet funkčně využité sanfranciské lokace s notoricky známými strmými kopci a temnými zákoutími, u nichž lze jen těžko předvídat, co za nimi člověka překvapí. (Noir Film Festival)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (23)

kaylin 

všechny recenze uživatele

Americký hororový noir „Náhlý strach“ je krásnou ukázkou toho, jak je možné film vygradovat. Jak se z nenápadné podívané – na začátku by to skoro mohlo vypadat na romanci páru po čtyřicítce – stane snímek, kde budete ke konci napjatí, jak to vlastně celé skončí. I taková na první pohled banální scéna s plechovou hračkou, psíkem, pak vypadá naprosto parádně a vezme vám dech. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Oblíbený film Françoise Truffauta, ostatně koho by ne...Ella Fitzgeraldová zase zpívá v You Turned the Tables on Me (Dostal ses mi na kobylku, tady "dostala"): "You used to call me the top / You put me up on a throne / You let me fall with a drop / and now I'm out on my own." Existuje ovšem ještě lepší přísloví: "Kdo jinému jámu kopá..." Lester Blaine získá Myra Hudsonovou jednak ze vzteku (neboť dříve popřla jeho vhodnosti pro roli milovníka) a jednak kvůli jejímu majetku. Mohl by s tím být spokojen, ale není. Odkudsi vykope svoji bývalou milenku a a dochází k prvnímu zvratu, možná důležitějšímu než ve druhém dějství. Příběh je jednoduchý, skládá se jen ze dvou zásadních rozhodnutí. V podstatě je to výhoda, neboť jeho jednoduchost umožňuje filmovým tvůrcům: hudby (s výpůjčkami od Igora Stravinského), kamery, režie, ale především (podle mě je to spíš výjimka) oběma hlavním rolím, nezávisle na sobě vyniknout. A divákům soustředit se na jejich finesy. Pozn.: V těchto typech filmu mě občas iritují rádoby vtipné, ale v podstatě hloupé dialogy typu: Myra: Remember what Nietzsche says "Live dangerously!" / Lester: You know what happened to Nietzsche? Myra: No, what? Lester: He's dead. ()

Reklama

Bebacek 

všechny recenze uživatele

4,5 - Zámožná autorka divadelních her Myra Hudsonová (Joan Crawfordová) se snaží překazit plány svého manžela Lestera (Jack Palance; původně byla role nabídnuta Marlonu Brandovi) a jeho milenky Irene (Gloria Grahamová), kteří se ji chystají zavraždit. Typická noirová zápletka - the perfect crime - a Crawfordová ve své typické noirové pozici - žena jako oběť. Posledních 20 minut je dokonalou gradací děje, atmosféra hustá, že by se dala krájet. Napětí je perfektně budováno i díky hudbě Elmera Bernsteina. ()

Alfréda 

všechny recenze uživatele

Považuji tento snímek za jeden z těch naivnějších noirů. SPOILERS: Mechanismus diktafonu je nám vysvětlen tak obšírně, že předem víme, že sehraje v následujícím ději klíčovou roli. Je nám ale vysvětlen ve scéně před pachatelem samotným - který si za svou hloupost, nechápavost či zapomnětlivost nezasloužil nic jiného, než nezdar svého úlisného plánu. Nejen pachatel ale dělá fatální přešlapy. Hlavní hrdinka vymýšlí jeden brilantní plán za druhým, falšuje dopisy, skvěle hraje pád ze schodů, pod rouškou noci se vydává zabít snoubence, aby pak na místě činu zanechala svůj kapesník s monogramem. A stejně účelovou chybu předepsal scenárista i sekundantovi pachatele, jeho milence. Ta je sice schopna vymyslet vražedný plán, ale v pro děj rozhodujícím okamžiku zapomene kabelku na kapotě auta a musí se pro ni vracet. Stejně naivní je i konec, kdy o osudu dvou nešťastníků nerozhodla spravedlnost, ale banální nehoda. Kterou, aby to dávalo smysl, nesměl ani jeden z nich přežít. Oukej. 70% ()

Agatha 

všechny recenze uživatele

Čím více filmů s Joan Crawford vidím, tím víc propadám jejímu kouzlu a musím obdivovat s jakou noblesou a oddaností ke své práci přistupovala. V osobním životě asi byla velice rozporuplným člověkem, ale na plátně z ní vyzařuje všechno, co u novodobých "celebrit" postrádám. Náhlý strach je skvěle vystavěným snímkem, kde opojení z nalezeného štěstí vystřídá kruté vystřízlivění a Joan jsem věřil každý pohyb, každý výraz, každou kapku potu. Krom toho byla opravdu neobyčejně půvabná a šarmantní, slovo "krásná" zdaleka nevystihuje podstatu věci. Jack Palance naopak dokonale splnil požadovaný záměr a působil neobyčejně nechutně a zákeřně. Byl jsem velice zvědavý jak se ze sluncem zalité první poloviny stane avizovaný hon kočky na myš. Přeměna na zklamanou, nešťastnou a podvedenou nemohla být zahrána lépe. Bezradnost však netrvá dlouho a připravovaná odplata začíná nabírat obrysů. Ale nikdy nic nedopadá podle plánu. Každým coulem poctivá filmařina, na kterou je radost pohledět i 70 let od vzniku. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (7)

  • Podľa Jack Palanca, Joan Crawford a Gloria Grahame spolu nevychádzali a dokonca prišlo medzi nimi k fyzickému stretu počas natáčania. Hádka začala po tom, ako Gloria Grahame veľmi nahlas cmúľala lízatko počas natáčania s cieľom Joan Crawford nahnevať. Celé mužské osadenstvo si chvíľu so záujmom pozeralo bitku, predtým ako zasiahlo. (Scevola)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno