Reklama

Reklama

Svět podle Daliborka

  • angličtina The White World According to Daliborek (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Svět podle Daliborka je filmový portrét autentického českého neonacisty z Prostějova, kterého štáb Víta Klusáka sledoval po dobu dvou let (2015 - 2016). Dalibor K. (37) pracuje jako lakýrník, točí amatérské horory, skládá naštvané písně, maluje a je radikální neonacista. Blíží se mu čtyřicítka, ale doposud neprožil plnohodnotný vztah se ženou, bydlí totiž stále se svojí matkou Věrou (63). Nesnáší svoji práci, cikány, Židy, uprchlíky, homosexuály, Merkelovou, pavouky a zubaře. Nesnáší svůj život, ale neví, co změnit. Natáčení obrazů ze života nácka s uměleckými ambicemi započalo ve chvíli, kdy se Daliborova matka seznámila přes Facebook se Slovákem Vladimírem (47), který s oblibou říká, že by "z cikánů udělal asfalt". Tragikomický vhled do světa "obyčejných slušných Čechů", kterým se stýská po Adolfu Hitlerovi. (Bontonfilm)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (397)

Djoker 

všechny recenze uživatele

Předem domluvená komedie na diváka v podání páně Klusáka a ochotnického herce, který se zatím snažil ukojit své pudy hlavně na Youtube. Sdělení je zřejmé, záleží jen na vás, zda přistoupíte na režisérovu.hru. Nasazení nového přítele Daliborovy matky, z kterého se samozřejmě vyklube nácek, je strašně okaté. Skutečně by mě zajímala původní dohoda Klusáka s Krupičkou, která vzala za své při finále v Osvětimi. Dalibor je určitě nácek a hlavně dement, ale řekl bych, že původně mělo jít o další rádoby osvětu národa ve stylu žumpy TV Barrandov, kde ochotníci předstírají, že jde o reálné příběhy. Blb Krupička by z toho vyšel pouze jako další zoufalec, který touží být před kamerami v záři reflektorů. ()

Drolin odpad!

všechny recenze uživatele

Formálně povedený film (ale špatný dokument), a obsahově velmi rozporuplné dílo. Za ňoumu v kontextu filmu považuji Klusáka, který je špatným dokumentaristou (nenechává nestranný pohled, naopak). Toto není tak dokument, ale především tahání špíny - což ukazuje v mém pohledu jen na omezenost autora (a alibismus s vidinou cílové skupiny, která si u filmu zvedne si ego, aneb zesměšním někoho s nesprávným ideálem). ()

Reklama

Cival 

všechny recenze uživatele

Totální imploze Klusákova stylu v bídu, která je neautentická, bez přesahu i nudně repetitivní. Předvádění exota, na konci něhož se sám autor projeví jako duševní mrzák, co kvůli svému filmu hodlá stresovat babičku, co přežila Osvětim, a navíc si u toho honí ego jako Robin Hood. Ještě jednou se týhle šmíře bude tleskat a pobleju se. ()

beran-ek 

všechny recenze uživatele

Celý ten "dokument" o (nejen) Daliborkovi se nehodnotí lehko. Bez doprovodného komentáře a diskuze se samotným Klusákem plno věcí nevyplyne a nebo působí jinak. Proto jsou pochopitelné ty reakce, kdy někomu vadí zpětné přehrávání a inscenování některých událostí. Jak spoustu lidí tvrdí, že byl vybrán "nejblbější nácek", tak s tím bych nesouhlasil. Dalibor je poměrně kreativní člověk, co si stojí pevně a neochvějně za svým názorem, na druhou stranu je to ale pozér, co se tak hluboce ztotožňuje se svou pózou, že ji sám věří. Kdyby v jeho krizové době frčel punk, tak je pankáč. Společně tedy se zmíněným komentářem a diskuzí s Klusákem, Stránskou a Filou to dostalo větší hloubku. 5/10. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Autorský záměr je zde myslím zcela patrný, a po zhlédnutí dokumentu ve mně opět o něco narostl obdiv k osobě Víta Klusáka. Mám ho čím dál tím radši a velmi si cením jeho občanských i uměleckých postojů. Svět podle Daliborka mě bezmezně nadchl, sledoval jsem ho s nevěřícným údivem, a mnohokrát jsem vybuchl spontánním smíchem nad neuvěřitelnou bizarností sledovaného děje. Závěr v Osvětimi, kdy Klusák vystoupí zpoza kamery a pustí se do svého antihrdiny, je velmi silný. Btw. samotná postava Daliborka na mě působila velmi odpudivě, někteří lidé v jeho okolí mi však přišli jako ještě větší lidský odpad než on. Celkově mi z toho bylo nakonec dost smutno, že i takoví lidé žijí mezi námi (a mají mj. volební právo) - v tom dokumentu je neobyčejně mnoho látky k přemýšlení. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (18)

  • Postava Vladimíra ve filmu původně vůbec neměla být, jelikož se s ním Věra seznámila až v průběhu natáčení. (Michnak)
  • Dalším zdrojem informací, který narušuje představu Světa podle Daliborka coby autentického dokumentu, je nahrávka z Facebooku Daliborkovy matky, kterou zveřejnily Britské listy Jana Čulíka. Hlavní protagonista Klusákova filmu Dalibor Krupička na ní popisuje pozadí, které natáčení snímku provázelo, a to včetně prvního setkání s režisérem. „Poprvé to bylo, že se tady objevil s jednou svou kamarádkou novinářkou a snažil se mě přesvědčit, jestli bych s ním natočil film. Dovezli mně Becherovku,“ zahajuje Dalibor Krupička své povídání a dodává, že v tu dobu prý neměl zájem. „No, a pak na mne vytáhl peníze, že bych si mohl vydělat až 150 tisíc Kč,“ vysvětluje Daliborek. Tuto nabídku s vidinou peněz prý přijal. „Ve smlouvě bylo napsáno, že se jedná o celovečerní hraný film,“ uvádí dále s tím, že byl ve smlouvě oslovován jako herec. Spolu s tím se v dokumentu vyskytovala slova jako „umělecký výkon“ a tak dále. „Nechápu, jak může tvrdit, že je to autentický film, když já mám smlouvu s Hypermarket filmem na hraný celovečerní film a nikoliv na autentický dokument,“ dodává Dalibor. (Nick321)
  • Dalibor Krupička ve štědrovečerní scéně, kdy natáčí vlog proti imigrantům z Asie a Afriky, řekne slovo „Epirejci“, což je docela vtipně znící zkomolenina, které se zřejmě nejblíže podobá název „Eritrejci“. Eritrea je země v Africe, kdežto Epirus je historické území mezi Řeckem a Albánií. (Nick321)

Související novinky

43. Letní filmová škola začíná 28. července

43. Letní filmová škola začíná 28. července

18.07.2017

Největší prostor bude věnován švédské kinematografii, na kterou se zaměří blok Fokus. Ze Švédska přijedou také významní hosté: svou retrospektivu na LFŠ uvede Tarik Saleh, k němu se přidá i jeden z… (více)

Reklama

Reklama