poster

Svět podle Daliborka

  • anglický

    The White World According to Daliborek

    (festivalový název)
  • Slovensko

    Svet podľa Daliborka

Dokumentární / Komedie

Česko, 2017, 105 min

Režie:

Vít Klusák

Kamera:

Adam Kruliš
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • xxmartinxx
    *

    Klusák si vybral skupinku hloupých lidí s okázale špatnými názory a v řadě zjevně inscenovaných scén (kdy Dalibor žadoní o sex a předstírá nepřítomnost kamer, nebo kdy postavy přicházejí do scén s filmovým timingem - jaký je dokumentariskický smysl téhle umělosti?) nabízí 105 minut hřejivě bezproblémového bizáru, kde není o čem přemýšlet, který neobsahuje dvojznačnosti, kontroverzi ani nenastoluje zajímavé otázky, pouze a jenom ujišťuje diváka o jeho nadřazenosti nad bandou buranů, nad kterou se dá tu smát, tu litovat, tu jimi pohrdat - ale nikdy není potřeba o ní začít přemýšlet jako o lidech. Zrůdného rozměru to nabírá ke konci, kdy Klusák využívá osvětimského panoramatu k vlastnímu zpřítomění v situaci tak uměle předpřipravené, až je z toho člověku trapně a lituje chudáka paní. Prázdná estráda potvrzující status quo.(8.7.2017)

  • mchnk
    **

    Po pár minutách je jasné, že Daliborek prostě neví, přesněji řečeno nemá ani šajnu o tom, jak to ti germánští čističi Evropy tenkrát vlastně mysleli. Tomuto zcela zaslepenému ignorantovi československé historie by to možná došlo až několik hodin potom, co by si vyzkoušel "posbírat pár kusů" do krematoria...ale ani to není jisté, takže Klusák jen a pouze dojebal jeden už tak rozjebaný život a Daliborka můžeme po chvilce odsunout do pozadí, v tomto případě je ta ruční brzda v mozkovně zatáhlá opravdu fest. Můžeme tedy zkoumat Klusáka a jeho režii. Líbila se mi. Střih, záběry i doprovodná hudba, nicméně profláknutý fakt o zinscenování a nastrčení určitých osob vše degraduje. Toto už není povedený Český sen, ale noční můra kombinující sociální bizarnost a osvětimskou blamáž, jež lze nazvat mezinárodní ostudou a tvůrčím i lidským fiaskem. Kdyby dal Klusák vše k dispozici zdarma na youtube, divák by ho určitě přijal vlídněji, takhle nás vlastně staví do pozice Daliborka. Divák prostě neví. Jediné opravdové je snad tragikomický koncert a zároveň veřejné zdiskreditování vítěze Českého slavíka...Ortel opěvuje svého vůdce a čeští klauni se slovanskou krví v těle si hrají na germány. Mezi nimi zmatený Daliborek, který se stále snaží přesvědčovat okolí o své pravdě. Má tedy tento (ne)dokument nějaký význam? Ano! Bedlivě pozoruj a zabij v sobě Daliborka, národe český!(10.1.2018)

  • marvan
    *

    Po tom, co vyšlo najevo, že Klusák lhal a Daliborek je zcela vymyšlená postava, dostává film teprve ty pravé grády. Klusákův nácek je vlastně to nejtrapnější klišé o neonacistech: nevyzrálý mamánek, který pod tvrdou slupkou skrývá duševní bebínko a je tedy jen k politování. Klusák jako režisér předvádí takový ten typ shovívavě povýšené arogance, který si osvojila sorta "kosmopolitních" pseudointelektuáů toho druhu, kteří dnes vyjadřují své zhnusení nad českou malostí, nesnášenlivostí, xenofobií a já nevím čím ještě. Klusák narazil na téma, které ho evidentně přerůstá. A tleská mu přesně ten typ troubů zmíněných výš.(12.7.2017)

  • -bad-mad-wolf-
    ****

    Je zjevné, že film balancuje někde mezi dokumentem, karikaturou a čirou aranží, což je ve finále jedno, jelikož se mu daří být půvabně výstižným náhledem do světa lůzrů s nulovou kulturní i sociální inteligencí. Jediným vyloženým přešlapem zůstává scéna z Osvětimi (absolutní morální rozstřelenost), jinak se člověku dostává výživného koktejlu výsměšné sondy s nepříjemným pocitem, že tihle nebezpečně hloupí lidi mezi náma fakt žijou a mají právo volit. Jak říká sám Daliborek, je nutné si zvolit ismus - škoda, že si všichni jemu podobní vybírají debilismus.(25.2.2018)

  • Spinosaurus
    ***

    Vít Klusák je bezesporu nejlepší český režisér propagandistických dokumentů. Zde podle mého názoru dosáhl své tvůrčí krize. Vybral si nejsmutnější existenci z Prostějova a nechal jí 105 minut před kamerou exhibovat. Autenticita již z Klusákovi tvorby téměř vymizela. Film nevyvolává téměř žádné otázky k zamyšlení, protože hlavní protagonista je tak primitivní, že ani nedokáže zaujmout či pohoršit diváka. Z tohoto hlediska považuji Klusákovu volbu za velmi lacinou. V závěru dokonce Klusák popře sám sebe, když celou dobu natáčí film bez zásahu filmářů, aby tam na konci nakráčel jako mesiáš a začal si honit ego na člověku, jehož názor stejně nezmění. Film z podobného prostředí Český Alláh má diametrálně vyšší kvalitu i autenticitu.(10.1.2018)

  • - Režisér Vít Klusák objevil Dalibora na youtube, kde narazil na jeho video „Daliborkův obušek". V první chvíli si myslel, že se jedná o herce, který paroduje nácka. Záhy ale zjistil, že Daliborek žádný herec není a že žije se svou matkou v malém bytě v Prostějově. (Zdroj: Hypermarket Film)

  • - Snímek byl na filmovém festivalu v Karlových Varech roku 2017 nominován jako Nejlepší dokument. (Epistemolog)

  • - Vít Klusák Dalibora kontaktoval přes youtube, ale Dalibor se s filmařem odmítl setkat s odůvodněním, že se obává, že je to policista. Klusák se tedy vydal do Prostějova s Daliborovou fotografií a po celý den obcházel bary a restaurace, zda ho někdo nezná. Mnoho hodin byl neúspěšný a kdyby v jedné zapadlé čtyřce nenarazil na kamaráda Daliborova otce Adolfa (*1921), byla by pátrací mise neúspěšná. (Zdroj: Hypermarket Film)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace