poster

Svět podle Daliborka

  • anglický

    The White World According to Daliborek

    (festivalový název)
  • Slovensko

    Svet podľa Daliborka

Dokumentární / Komedie

Česko, 2017, 105 min

Režie:

Vít Klusák

Kamera:

Adam Kruliš
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • evilmind
    *****

    Málokdy se mi stane, že bych o filmu načetl do předu tolik informací ještě předtím, než jsem ho viděl. U Daliborka ale moje sociální bublina už týdny před premiérou rezonovala debatami na téma jak moc to je nebo není dokument, a jak moc to je nebo není o kritice nebo propagaci neonacismu. Po filmu (a většině z více než tříhodinové (!) následné debaty s Vítem Klusákem) musím říct, že na ničem z toho vlastně vůbec nezáleží, a Svět podle Daliborka je především neskutečná zábava. Už dávno jsem se v kině tak moc nenasmál. Jistě, není to možná humor pro každého - když jsem se třeba zhroutil v křeči smíchu při scéně, kdy si Daliborova dívka v Osvětimi vybírá kámen do terária, slečna ob tři sedadla mne probodávala pohledy, jak kdybych právě pochcal hrob Karla Marxe. Ale většina lidí v kině se smála se mnou, protože snad právě s výjimkou epilogové části v Osvětimi je všechno, co Daliborek a jeho blízcí dělají, směšné nevídaně bizarním způsobem. Kdyby Daliborkovi nevypadaly vlasy, a stal se tak místo neonacisty raději metalistou (což jsou údajně dvě jediné volby mladých mužů v Prostějově), jsem si naprosto jistý, že i o tom by mohl být film, co by fungoval podobně. Daliborek adoruje jakousi vlastní, "romantickou" verzi nacismu, a protože je to vlastně v jádru slušnej nenásilnej kluk, a to nepíšu nijak ironicky, všechny nacistické hrůzy minulosti si vnitřně omlouvá výběrem vypečených konspiračních teorií - a když je konfrontován s realitou, nakonec konči raději u budhismu (to už ve filmu není). Jenže za to je těžké ho odsoudit, podobným internetovým konspiračním blbostem, jen na jiné téma, věří masy voličů Babiše. Jediný skutečně strašidelný nácek je tak ve filmu matčin slovenský přítel Vladimír, zjevivší se prý náhodou (a to jediné mám Klusákovi problém věřit), který mi opravdu přišel, že riskuje nějaké případné trestní oznámení, a že dost možná ani nekecá o tom, jak se účastnil pogromů, a jaká to byla prdel. Jo a mimochodem má to skvělou hudbu.(14.7.2017)

  • WinnJets
    odpad!

    Být to skutečný dokument, založený na pravdě a s věcnými argumenty, tak bych to samozřejmě ohodnotil jinak. Ovšem poté jakmile jsem si zjistil co všechno režisér Vít Klusák nutil dotyčného či jeho matku dělat, tak aby z nich udělal ještě větší primitivy než ve skutečnosti jsou, to pro mně nemá absolutně žádnou vypovídající hodnotu. No a Daliborek, tak ten si neváží ani sám sebe, když se zcela dobrovolně k něčemu takovému propůjčil, takže vlastně dobře mu tak.(13.7.2017)

  • Hellboy
    *****

    Pro ujasnění: Tohle není film o neonacistovi. Tohle je portrét jednoho strašlivě zamindrákovaného xenofoba, chudáka, který nikdy nevytáhl paty z Prostějova a díky výchově a mnoha dalším důvodům (z nichž některé ve filmu nejsou a Klusák nám je objasnil až po projekci) se cíleně rozhodl stát se náckem. Ale stejně dobře si mohl vybrat něco jiného, co by ho vydělovalo z většinového stáda - třeba radikální komunismus. Co tím chci říct: film nijak nevypovídá o dnešní neonacistické scéně v ČR (ačkoliv třeba návštěva koncertu Ortelu je něco neskutečného!) - nicméně to ani nikdy nebylo záměrem filmařů. Vít Klusák chtěl natočit portrét jednoho podivína (a posléze i jeho ještě podivnějšího okolí - zejména "otčím Vladimír" je postava mnohonásobně strašidelnější než samotný Dalibor) - a to se mu podařilo skvěle. Spíše než o neonacistech je to tedy o tragikomických až mytických figurkách, o nichž tušíme, že musí existovat, ale v našem vlastním okolí se vlastně nevyskytují, všichni ti chudáci se základním vzděláním, kteří mají minimální rozhled, věčně koukají na televizi a přitom nadávají na televizi, a když někde na webu najdou stránky s "nekonvenčním" pohledem na svět, mají pocit výjimečnosti, protože odhalili tu pravou pravdu, kterou jim běžné sdělovací prostředky nikdy neukážou, a pak jdou a volí Zemana, Babiše, Okamuru nebo Kotlebu, pokud si tedy všimnou, že jsou zrovna volby... Podivínským charakterům a jejich neuvěřitelným životům se divák může celý film smát (jediná možná reakce, pokud nechce brečet), ostatně oni sami se prý u sledování "svého" filmu smáli, ale drsné vystřízlivění přichází v podobě epilogu-návštěvy Osvětimi. Tam už se člověk smát nemůže. Zatímco nadávání na cikány je v Daliborkově okolí běžné, až vyžadované chování, s popíráním holokaustu Daliborek konečně narazí. Celou dobu jsem si říkal, jak moc se asi Dalibor stylizuje a nakolik tomu všemu, co říká, fakt věří... Každopádně tvrdit do očí ženě, co přežila koncentrák, že to v Osvětimi asi nebylo tak strašné, když tam byl bazén, a ona sama to koneckonců přežila, ukazuje s děsivou naléhavostí, jak snadno může člověk nevalného intelektu uvěřit "alternativním faktům" z konspiračních webů, zprávám o tom, jak v roce 1933 mezinárodní židovstvo vyhlásilo Německu válku či Leuchterově zprávě... Nicméně se zdá, že právě dramatické finále během natáčení tohoto dokumentu by pro něj mohlo být tím "budíčkem", který by mu pomohl vymanit se ze škatulky ortodoxního nácka, do které se sám zařadil, a najít si v životě kus štěstí. Jediné, co na filmu trochu zamrzí, je občas příliš okatá "umělost" některých scén, které byly sehrány na kameru zpětně. Ale to je jen drobná výtka - i když je scéna sehraná, divák dokáže rozpoznat/ocenit její reálný základ, a vlastně to nijak zvlášť neruší. Co naopak velmi potěší, je skvělá hudba Vladimíra Godára. Tak good luck u výslechů, Daliborku, a uvidíme se ve Varech!(28.6.2017)

  • Wacoslav1
    ***

    Hmm těžko hodnotit. Jako absurdní hraný film to je na 5* jako dokument na odpad. Když si člověk představí celé pozadí tohohle snímku jako, že to není doopravdy mi bylo jasné po pěti minutách, tak z té manipulovatelnosti je mu smutno, že je to skutečný dokument tomu by snad nevěřilo ani pětileté dítě. Stejně tak nepochybuji o tom, že hlavní hrdina vůbec nevěděl do čeho jde i když sorry takový hovado bych ze sebe za 150 tisíc který ani nedostal fakt neudělal. Na druhou stranu spláchnout to do žumpy taky nemůžu, protože prvních 90 minut jsem se nad tou absurdností a hláškami aktérů dokonale bavil a kdyby to skončilo tou vánoční scénou se zabitím kapra tak to nemá chybu (ježiš mě je ho líto, hlavně aby dobře chutnal!) ale ten konec je přes čáru. Největší sebestředný hovado tady totiž se sebe udělal sám režisér ve snaze moralizováním udělat z chudáka Daliborka totálního dementa stejně jako ten herec co hraje přítele jeho máti. Tohle bylo prostě moc a ta pachuť ve mě zůstává, takže jak hodnotit? zůstanu u zlatýho středu, takže za 3*, ale už to nepotřebuju nikdy vidět.50%(6.11.2017)

  • POciSEM
    *****

    Můžete ho buď milovat nebo nenávidět.Dalibor a jeho kámoši maji ale můj respekt že vůbec pustili kameru do svýho soukromí a nebáli se jít do toho i za cenu že se ztrapní nebo budou mít opletačky s policajtama.Jedinej kdo mě teda sral byl ten ulhanej a falešnej přítel Daliborovi máti ale jinak proti týhle tragikomedii nemám výtek.Ba naopak sem nadšen.(26.7.2017)

  • - Režisér Vít Klusák objevil Dalibora na youtube, kde narazil na jeho video „Daliborkův obušek". V první chvíli si myslel, že se jedná o herce, který paroduje nácka. Záhy ale zjistil, že Daliborek žádný herec není a že žije se svou matkou v malém bytě v Prostějově. (Zdroj: Hypermarket Film)

  • - Filmaři pro účely natáčení - inspirováni cestovkami, které výlety do koncentračních táborů inzerují jako návštěvu disneylandu - nechali vytvořit autobus s polepem „Pojeďte do Osvětimi - výlet za emocemi" (slogan zapůjčen ze stránek jedné CK). Autobus však kdosi vyfotil a rozpoutala se tak "bus-gate kauza", která pronikla do světových médií. (Zdroj: Hypermarket Film)

  • - Výslech na policii kvůli natáčení a obsahu filmu absolvovali na jaře 2017 tito 3 lidé: hlavní postavy Dalibor K. a Jana P. a režisér Vít Klusák. (Zdroj: Hypermarket Film)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace