poster

Svět podle Daliborka

  • anglický

    The White World According to Daliborek

    (festivalový název)
  • Slovensko

    Svet podľa Daliborka

Dokumentární / Komedie

Česko, 2017, 105 min

Režie:

Vít Klusák

Kamera:

Adam Kruliš
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Foox
    **

    Těžce neautentický pohled do obyčejného života neonacisty? Dost pochybuji. Samotný portrét "hrdiny" funguje pouze na základní úrovni, které představuje primitivní část národa a nabízí sebeuspokojující pocit nadřazenosti, eventuálně humor v duchu Výměny manželek, či Prostřena. Závěrečná katarze, ke které celý film směřuje, přináší maximálně stud a nenávist k režisérovi.(17.11.2017)

  • TheRaven
    odpad!

    Tušil jsem, že něco bylo zinscenované, ale že všechno, to mě překvapilo. A ještě tak strašně neumětelsky. Podle Daliborka by člověk mohl nabýt dojmu, že nejenže jsou holohlávky obětí svého homosexuálního pnutí, ale že jsou rovněž tak myšlenkově impotentní, že vlastně ani nepředstavují žádnou hrozbu. Výpovědní hodnota nula. Klusák je fakt dobrý břídil. (že?)(9.1.2018)

  • evilmind
    *****

    Málokdy se mi stane, že bych o filmu načetl do předu tolik informací ještě předtím, než jsem ho viděl. U Daliborka ale moje sociální bublina už týdny před premiérou rezonovala debatami na téma jak moc to je nebo není dokument, a jak moc to je nebo není o kritice nebo propagaci neonacismu. Po filmu (a většině z více než tříhodinové (!) následné debaty s Vítem Klusákem) musím říct, že na ničem z toho vlastně vůbec nezáleží, a Svět podle Daliborka je především neskutečná zábava. Už dávno jsem se v kině tak moc nenasmál. Jistě, není to možná humor pro každého - když jsem se třeba zhroutil v křeči smíchu při scéně, kdy si Daliborova dívka v Osvětimi vybírá kámen do terária, slečna ob tři sedadla mne probodávala pohledy, jak kdybych právě pochcal hrob Karla Marxe. Ale většina lidí v kině se smála se mnou, protože snad právě s výjimkou epilogové části v Osvětimi je všechno, co Daliborek a jeho blízcí dělají, směšné nevídaně bizarním způsobem. Kdyby Daliborkovi nevypadaly vlasy, a stal se tak místo neonacisty raději metalistou (což jsou údajně dvě jediné volby mladých mužů v Prostějově), jsem si naprosto jistý, že i o tom by mohl být film, co by fungoval podobně. Daliborek adoruje jakousi vlastní, "romantickou" verzi nacismu, a protože je to vlastně v jádru slušnej nenásilnej kluk, a to nepíšu nijak ironicky, všechny nacistické hrůzy minulosti si vnitřně omlouvá výběrem vypečených konspiračních teorií - a když je konfrontován s realitou, nakonec konči raději u budhismu (to už ve filmu není). Jenže za to je těžké ho odsoudit, podobným internetovým konspiračním blbostem, jen na jiné téma, věří masy voličů Babiše. Jediný skutečně strašidelný nácek je tak ve filmu matčin slovenský přítel Vladimír, zjevivší se prý náhodou (a to jediné mám Klusákovi problém věřit), který mi opravdu přišel, že riskuje nějaké případné trestní oznámení, a že dost možná ani nekecá o tom, jak se účastnil pogromů, a jaká to byla prdel. Jo a mimochodem má to skvělou hudbu.(14.7.2017)

  • campix
    **

    Nový počin Víta Klusáka budil velkou pozornost již dlouho před premiérou a dokonce rozbouřil diskuzi o tom, co se ještě dá považovat jako dokumentární film, jelikož Svět podle Daliborka tento útvar dalece přesahuje a tak záleží jenom na Vás, jak k němu přistoupíte. Dle mého názoru si to Klusák udělal hodně jednoduché. V této době nakloněné všem možným formám radikálního neonacismu, kdy uprchlická krize a národní hodnoty jsou debatovány na denním pořádku, Klusák servíruje největšího exota, co našel na internetu, který sympatizuje s těmito názory. Dle vyjádření autora jsou některé situace znovu přehrávané a punc dokumentu se lehce vytrácí. Ale to by nebyl ten hlavní problém. Jasně, svět Daliborka je hodně šokující a postavičky kmitající na plátně typicky ''čecháčkovské'', ale já už dávno nemám žádné iluze o velké části naší společnosti. Klusák si to udělal hodně jednoduché a trefil se do požadavků doby. Dosáhl pravděpodobně toho, co chtěl a opět je o něm hodně slyšet.(6.9.2017)

  • xxmartinxx
    *

    Klusák si vybral skupinku hloupých lidí s okázale špatnými názory a v řadě zjevně inscenovaných scén (kdy Dalibor žadoní o sex a předstírá nepřítomnost kamer, nebo kdy postavy přicházejí do scén s divadelním timingem - jaký je dokumentariskický smysl téhle umělosti?) nabízí 105 minut hřejivě bezproblémového bizáru, kde není o čem přemýšlet, který neobsahuje dvojznačnosti, kontroverzi ani nenastoluje zajímavé otázky, pouze a jenom ujišťuje diváka o jeho nadřazenosti nad bandou buranů, nad kterou se dá tu smát, tu je litovat, tu jimi pohrdat - ale nikdy není potřeba o ní začít přemýšlet jako o lidech. Zrůdného rozměru to nabírá ke konci, kdy Klusák využívá osvětimského panoramatu k vlastnímu zpřítomění v situaci tak uměle předpřipravené, až je z toho člověku trapně a lituje chudáka paní. Prázdná estráda potvrzující status quo.(8.7.2017)

  • - Na filmu jako konzultant spolupracoval Joshua Oppenheimer, který obdobně ve svých dokumentech nominovaných na Oscara zkoumal odsouzeníhodné počínání masových vrahů jako lidských bytostí, s nimiž máme každý něco společného. [Zdroj: E15] (hippyman)

  • - Postava Vladimíra ve filmu původně vůbec neměla být, jelikož se s ním Věra seznámila až v průběhu natáčení. (Michnak)

  • - Daliborek schválně propadl na základní škole, aby chodil do třídy se svým nejlepším kamarádem Petrem (ten, se kterým zpívá hymnu). (johny89)