Reklama

Reklama

Svět podle Daliborka

  • angličtina The White World According to Daliborek (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Svět podle Daliborka je filmový portrét autentického českého neonacisty z Prostějova, kterého štáb Víta Klusáka sledoval po dobu dvou let (2015 - 2016). Dalibor K. (37) pracuje jako lakýrník, točí amatérské horory, skládá naštvané písně, maluje a je radikální neonacista. Blíží se mu čtyřicítka, ale doposud neprožil plnohodnotný vztah se ženou, bydlí totiž stále se svojí matkou Věrou (63). Nesnáší svoji práci, cikány, Židy, uprchlíky, homosexuály, Merkelovou, pavouky a zubaře. Nesnáší svůj život, ale neví, co změnit. Natáčení obrazů ze života nácka s uměleckými ambicemi započalo ve chvíli, kdy se Daliborova matka seznámila přes Facebook se Slovákem Vladimírem (47), který s oblibou říká, že by "z cikánů udělal asfalt". Tragikomický vhled do světa "obyčejných slušných Čechů", kterým se stýská po Adolfu Hitlerovi. (Bontonfilm)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (397)

heyda 

všechny recenze uživatele

Až na ten závěr, myslím, neskutečně zajímavý pohled do života jednoho naivního nácíčka, který má v podstatě takovou dobráckou duši, konfliktům se vyhýbá, cikána v práci toleruje i zdraví. Ale svými názory je to klasický rasista a nácek. Klusák měl k dispozici výbornou látku, ale na konci ji trochu zprznil a proto musím tu jednu hvězdu ubrat. Na závěr se sluší jen konstatovat: Čím víc vypatlaných rodičů = tím víc vypatlaných dětí. Takže žádám všechny inteligentnější lidi - serte na tituly a kariéru a ploďte, jinak je z touhle zemí ámen. 80% ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Hmm těžko hodnotit. Jako absurdní hraný film to je na 5* jako dokument na odpad. Když si člověk představí celé pozadí tohohle snímku jako, že to není doopravdy mi bylo jasné po pěti minutách, tak z té manipulovatelnosti je mu smutno, že je to skutečný dokument tomu by snad nevěřilo ani pětileté dítě. Stejně tak nepochybuji o tom, že hlavní hrdina vůbec nevěděl do čeho jde i když sorry takový hovado bych ze sebe za 150 tisíc který ani nedostal fakt neudělal. Na druhou stranu spláchnout to do žumpy taky nemůžu, protože prvních 90 minut jsem se nad tou absurdností a hláškami aktérů dokonale bavil a kdyby to skončilo tou vánoční scénou se zabitím kapra tak to nemá chybu (ježiš mě je ho líto, hlavně aby dobře chutnal!) ale ten konec je přes čáru. Největší sebestředný hovado tady totiž se sebe udělal sám režisér ve snaze moralizováním udělat z chudáka Daliborka totálního dementa stejně jako ten herec co hraje přítele jeho máti. Tohle bylo prostě moc a ta pachuť ve mě zůstává, takže jak hodnotit? zůstanu u zlatýho středu, takže za 3*, ale už to nepotřebuju nikdy vidět.50% ()

Reklama

Thomick 

všechny recenze uživatele

Problém je, že tohle je z 90 % spíš regulérní sitcom než dokument. Nebo... "problém". Teď je na nás, abysme z Daliborka udělali kultovní studnici hlášek, jakýhosi Ivánka týhle dekády, jinak mrháme potenciálem. “Já jsem jenom nosič vody draku” má už teď jasnej protipól v "Já si připadám jako hodiny, víš jak, chodim dopředu, dozadu...". Typický nevyzpytatelný vychcánci, tyhlety hodiny. ()

Hamaradža 

všechny recenze uživatele

Na čom podľa mňa Svět podle Daliborka padá, je neujasnenosť, či chce byť dokumentom, alebo hraným filmom, tým pádom mám problém si z neho čokoľvek vyvodiť, či odniesť. Vít Klusák je ako dokumentarista maximálne neprofesionálny, nesugestívny a neváha exploitovať duševného chudáka (obzvlášť na konci som nevedel či mi je trápnejšie za Daliborka alebo za neho). Je to škoda, pretože ide o veľmi zaujímavú a aktuálnu tému, úspešne zachycuje tragédiu človeka s dobrým srdcom vychovaného nesprávnym prostredím a hlavne - vyvoláva diskusiu - či už úmyselne (tú o náraste nebezpečného nacionalizmu v spoločnosti a jeho povahe) alebo neúmyselne (tú o dokumentaristickej morálke). ()

honajz2 odpad!

všechny recenze uživatele

Upřímně lituji ty, kteří si stále myslí, že tenhle dokument byl reálný. Kluskáu, Klusáku... Aspoň nějaké herce, co umí hrát sis mohl najít... Ale co už. Celý film se nic nestane, když tedy nepočítám Daliborkův milostný vztah a pak samotný závěr, kdy se zjeví i mistr Klusák. Spousta scén je zde naprosto stupidních (zpívání v polích, cvičení na zmlácení "černých hub", celý Daliborkův život je natočen nerealisticky...) a nebo úplně hloupých (vánoce, koncert Ortelu...). Klusák nám zde ukazuje svoji představu o životě neonacisty - buran z vesnice (eh, Prostějov), mluvící moravským nářečím (hovada moravská!), plešatý, co žije pořád se svojí mámou. Úplně mě ale dostala hudba, jelikož už jsem ji v jednom filmu slyšel (nejspíš Orbis Pictus). Nejvíc mě zde štve to nářečí, protože NE, TÍMHLE SE FAKT NEONACISTA NEVYZNAČUJE. Úplně mi zde chyběla nějaká demonstrace Dělnické strany, protože ta by ve filmu měla aspoň nějaký význam. Takhle je to jenom příběh o debilovi, který je vlastně neonacista, na začátku to zvánělo i lehce satanismem, ale to je jedno. Ani Daliborkova kamera není moc dobře vyřešená. I " moje první video", co natočí nějaké osmileté děcko s tím, že bude jůtůber, má lepší kvalitu jak Daliborkova profi kamera, na které natáčí svá videa. Shrnutí: Špatní herci, nulový děj, sterotypní až je to trapné. Za mě odpad. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (18)

  • Vít Klusák Dalibora kontaktoval přes youtube, ale Dalibor se s filmařem odmítl setkat s odůvodněním, že se obává, že je to policista. Klusák se tedy vydal do Prostějova s Daliborovou fotografií a po celý den obcházel bary a restaurace, zda ho někdo nezná. Mnoho hodin byl neúspěšný a kdyby v jedné zapadlé čtyřce nenarazil na kamaráda Daliborova otce Adolfa (*1921), byla by pátrací mise neúspěšná. (Zdroj: Hypermarket Film)
  • Honorář pro Dalibora bylo komparzné, které nepřekročilo 50 000 Kč. V čistém se blížilo k 35 000 Kč. (vrrhaf)
  • O autentičnosti celého filmu, který se tváří být dokumentem, se vedou spory. Dalibor Krupička prohlásil, že vše, co ve filmu je, vznikalo na popud režiséra a on jen hrál roli, která mu byla určena. Na začátku při podpisu smlouvy prý vůbec nevěděl, o co se jedná, a později, když se po něm chtělo, aby tam bylo téma nacismu, politiky atd., tak odmítal, načež ho režisér přesvědčil a nechal sepsat hereckou smlouvu, dle které by mohl vyjádřit své rasistické a xenofobní názory, sám Vít Klusák tuto informaci potvrdil. O své předchozí videotvorbě Dalibor prohlásil, že se jednalo pouze o parodie, které nebyly myšleny vážně. (Nick321)

Související novinky

43. Letní filmová škola začíná 28. července

43. Letní filmová škola začíná 28. července

18.07.2017

Největší prostor bude věnován švédské kinematografii, na kterou se zaměří blok Fokus. Ze Švédska přijedou také významní hosté: svou retrospektivu na LFŠ uvede Tarik Saleh, k němu se přidá i jeden z… (více)

Reklama

Reklama