Reklama

Reklama

Návrat

  • Rusko Vozvraščenije (více)
Trailer

Obsahy(1)

Komorní příběh o shledání dvou chlapců se ztraceným otcem. Andrej (14) a Ivan (12) žijí jen s matkou a babičkou. Jednoho dne se doma objeví otec – kluci si na něj ani nevzpomínají, znají ho jen z fotografií. Okamžitě se však projeví jako silná autorita, což každý z bratrů snáší jinak. Otec vezme chlapce na výlet – na ryby. Cesta je zároveň ohledáváním terénu vzájemných vztahů, citů, hranic otcových výchovných metod i dětského vzdoru. Přestože spolu stráví jen pár dní, oba chlapce otcův návrat silně ovlivní.
Debut režiséra Andreje Zvjaginceva (1964) se po právu setkal s velkým ohlasem a uznáním na řadě festivalů. Neokázale natočený snímek vychází z výborně napsaného scénáře, který z krátkých epizod, nenápadných situací a drobných postřehů skládá mozaiku charakterů a vztahů, přičemž po celý film udržuje neklid a dějové napětí díky tajemnu nedopovězeného. Adekvátní je pak i realizace, vracející se k jednoduchosti a čistotě filmařského řemesla: kamera, střih, zvuk ani hudba nečarují, o to působivěji však diváka zasáhnou. A samozřejmě stejnou zásluhu na vyznění snímku jako profesionálové za kamerou mají i vynikající, bezprostřední a současně ukáznění představitelé obou obtížných chlapeckých rolí.
(Film měl nicméně tragickou dohru – představitel staršího z bratrů, Vladimir Garin, se krátce po dokončení utopil v témže jezeře, u kterého se natáčelo.) (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (263)

Ephemeris 

všechny recenze uživatele

Ako vraví ruské príslovie: "незваный гость ху́же тата́рина“ . Nepozvaný hosť je horší než Tatár. Zostáva zásadná otázka ohľadom istej "veci". Na jej zodpovedanie ostáva asi len osobne ísť prekopať ostrovy ďalekého ruského severu (a popri tom si nazbierať nejaké tie lesné plody). Výkony detských hercov a krása exteriérov robia z tohto najlepšieho Zvjagincevovho filmu nezabudnuteľný zážitok. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Ivan a Andrej, to sú dvaja bratia, ktorí budú onedlho konfrontovaní vlastným O-T-C-O-M, a ten sa mimochodom neukázal už veľmi dlhé roky, no teraz sa znenazdajky len tak vykryštalizoval, že ich vezme na dvoj-dňový výlet, a to nielen na rybačku, pričom mladší Ivan si postupne uvedomuje, ako s ním psychologicky máva, deptá ho, buzeruje ho, že starší Andrej zatiaľ všetko okolo seba celkom dobre znáša, ale keď už príde na očakávané „lámanie chleba” , tak aj jemu prasknú nervy, až sa neovládne... _ Pozeral som sa na výnimočný debut režiséra Andreja Zvjaginceva, a práve keď si predstavím súčasný ruský film, automaticky ma napadne práve jeho meno, pod ktorým môžem právom očakávať kvalitný, sugestívny, depresívny, až nepríjemný filmový zážitok, a taký je presne tento N-Á-V-R-A-T, ktorý sa dá rozumieť, ako dvoj/viac-významový... Normálne som videl, ako sa svojou nekompromisnou, naturalistickou réžiou + kamerou Michaila Kričmana, zarezáva postavám hlboko pod kožu, a záverečné čiernobiele fotografie sú len čerešničkou na torte, ktoré ukazujú nálady a pocity zúčastnených počas absolvovania kilometrov od samotného úvodu až po tragický koniec + retrospektíva bratov ako malých chlapcov, keď ešte všetko fungovalo tak, ako má. ZVJAGINCEV má rukopis ako TARKOVSKIJ, krásne, ale bolestivé zábery ! ()

Reklama

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Nádherne natočená emocionálna a psychologická pecka. Storyline tohto filmu sa síce dá vtesnať do pár viet, ale za tým všetkým sa skrýva neskutočné množstvo symboliky (mŕtvy vták, ostrov,...) a filozofie, pričom veľká časť je na divákovej imaginácii a empatii. Predstavitelia mladých chlapcov už nemohli byť presvedčivejší a naturalistickejší (V. Garin - R.I.P.), z výkonu Ivana Dobronravova som mal zimomriavky. Tento film treba "prežiť", ťažšie sa o ňom píše... ()

emma53 

všechny recenze uživatele

Velmi intenzivní zážitek, který šel až na dřeň mého já. Andreje Zvjaginceva jsem do této chvíle neznala, ale od teď si nenechám ujít žádný z jeho filmů. Výběr dvou chlapců do hlavních rolí byl dokonalý a na oči těch kluků hned tak nezapomenu. Naprosto přesvědčivé výkony s atmosférou, která mě pohltila od prvního momentu do toho posledního a pak jsem ještě chvíli seděla a rozdýchávala tuhle úžasnou i když smutnou, filmovou perlu! ()

dwi 

všechny recenze uživatele

A.Zvjagincev ve svém debutu dokazuje, že současná ruská produkce dokáže evropskému (ale i celosvětovému) filmovému trhu dosti nabídnout. Tento snímek právem dostal několik prestižních ocenění (příkladem budiž Zlatý lev z MFF Benátky 2003), neboť se jedná o hodně silný emocionální zážitek, který v divákovi rozehraje celou plejádu myšlenkových zákrut. Režisér záměrně neprozrazuje vše „polopatě“, hraje si s námi, živelnost příběhu staví právě na jeho pomalém plynutí. Živelnost též spočívá na bedrech herců, ale i na neživém elementu – vodě. Ta se zde všudypřítomně rozpíná, vsakuje se jak do dějové, tak do vizuální stránky. Je to právě i ona, jenž svým symbolickým plynutím posouvá děj dále. Autetičnosti (někdy až ostré syrovosti) se dostává příběhu i poloamatérským ztvárněním, korunovaným přesvědčivými výkony herců, kteří brilantně zapadli do svých rolí. Film vypráví o osudech dvou chlapců, do jejichž života nečekaně vstupuje otec. Poměrně poklidné živobytí je rázem narušeno, zmatenost začíná vyplouvat na povrch. Proč právě teď a co po nich chce? Druhý den se ihned vydávají na výlet, kde se postupně formují vzájemné vztahy. Starší syn Andrej postupně plní otcovi často autoristické rozkazy, je šťastný, že se vrátil. Neptá se po příčinách, dostalo se mu konečně toho o co byl tak dlouho ochuzen. Naopak u mladšího syna Ivana se projevuje vzdor, pocit vzpurnosti hraničící až s tragickou bezmocností. Naopak on se po příčinách ptá, nechce si připustit, že vůbec nějakého tátu má. A i kdyby měl, tento by se k nim jistě neřadil. Konverzace se odehrává hlavně na poli příkazů, které otec chladně - až despoticky - chrlí na oba syny. Divák již od počátku cesty dostává příležitost, aby si udělal sám vlastní názor na jejich vztahy, aby pochopil, proč vlastně otec přijel, a proč vůbec tento výlet. Myšlenkové proudy se rozbují. Zvjagince přesně a vědomě pointuje (uzavírá) jednotlivé denní scény, hraje si s příběhem stejně jako s našimi nervy, protože my stále nevíme, co se může a bude dít. Závěrečně vygradování a postupný dozvuk považuji za jeden z nejsilnějších filmových zážitků v tomto roce. Jakési metafyzické vyznění, silná imprese. Oscar je pro takovýto počin slabé ocenění. ()

Galerie (59)

Zajímavosti (6)

  • Natáčelo se v Rusku, v městečcích u finského zálivu a u Ladožského jezera. (Tygrys)
  • Vladimír Garin (Andrej) se krátce po uvedení snímku do kin utopil ve stejném jezeru, kde se film točil, ve věku 16 let. (Kulmon)

Reklama

Reklama