Režie:
Wim WendersScénář:
Sam ShepardKamera:
Robby MüllerHudba:
Ry CooderHrají:
Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski, Dean Stockwell, Aurore Clément, Bernhard Wicki, Sam Shepard, John Lurie, Tom F. Farrell, Viva, Hunter CarsonObsahy(1)
Paříž, Texas je nejspíš nejznámějším, nejvíce kritikou oceňovaným a nejúspěšnějším filmem Wima Wenderse, který za něj získal řadu mezinárodních ocenění, včetně Zlaté palmy v Cannes za nejlepší film v roce 1984. Tato neobvyklá road movie, k němuž napsal scénář slavný dramatik Sam Shepard, vypráví příběh Travise, muže ztraceného ve svém soukromém pekle. Několik let byl považován za mrtvého, když tu se náhle objevuje v poušti na hranici s Mexikem, omrzelý životem a trpící ztrátou paměti. Jeho bratr Walt ho vypátrá a přiváží do Los Angeles, kde vychovává Huntera, Travisova sedmiletého syna. Travisova bývalá manželka Jane před několika lety zanechala Huntera u Waltových dveří. Jako naprostí cizinci si Hunter a Travis začínají vytvářet křehké přátelství a smluví se, že najdou Jane a přivedou ji zpět, aby byli zase opravdovou rodinou. (Levné knihy)
(více)Videa (2)
Recenze (224)
Ačkoli Travis první téměř půlhodinu nepromluví, krůček po krůčku si skládáme obrázek rozpadu jedné rodiny, a především odcizení ústřední páru. Travis totiž nedokázal žít nejen se svou výrazně mladší manželkou Jane (s tváří mladé Nastassji Kinski), ale i se sebou samým. Pustá a vyschlá texaská poušť trefně odráží jeho nitro, pro spokojený život tak nevhodně uzpůsobené. Takhle se však nedá žít věčně, a tak se Travis za pomoci bratra postupně vrací do civilizace, učí se oblékat, adekvátně chovat, a především se pokouší aspoň částečně slepit rozbité rodinné vztahy. Více zde. ()
Rád se přidružím k všeobecnému aplausu, i když si myslím, že tohle není nejlepší Wenders. Ani Ry Cooder – kéž by skládal i hudbu k těm výborným němým filmům, abychom nemuseli poslouchat všechny ty prefabrikovaná klavírní puzzle. Vlastně i film měl podobný charakter: Co režisér (jak mu to podával scénárista) vzal do ruky, to hned strčil na správné místo. Nedal nám žádnou šanci, abychom mu mohli poradit, nebo si alespoň říct: "Hele, támhle to patří!". A také nikomu neříkejte, že máte ženu z Paříže – a pak: Jindřichův Hradec, Česká republika. ()
Zarostlý muž v červené kšiltovce se vynoří z vyprahlé pouště. Kde se tam vzal? Odkud přišel? A kam míří? Wim Wenders postupně odkrývá vrstvy tajuplné skládačky v poutavém rodinném dramatu o hledání sebe sama, který i při takřka 2,5 hodinové délce baví a překvapuje. Barevná symbolika, pohlcující hudba, naprosto úchvatná kamera, prvotřídní herecké výkony v čele s naprosto přesně obsazeným Harrym Deanem Stantonem. A Nastassja Kinski. Na tomhle snímku je hodně co obdivovat. Velké plátno se zde rovná velké přidané hodnotě. [KVIFF 2024] ()
Ne každý film, kterému dám 5*, mě připraví o řeč. Paříž, Texas mě připravil i o myšlenky na cokoli jiného a to na velmi dlouhou dobu. Nemám vhodná slova, ale přesáhl to, čemu říkám film o lásce. O lásce, která sahá až za zdravý rozum, za bolest, za zřeknutí se jí samé..... A pak přišla chvíle, kdy se tváře muže a ženy překryjí ve skle, když se zvednou stavidla zadržovaných pocitů, a zasáhla mě do hloubi duše. ()
(Varování, jelikož komentář je výhradně drobným zabrbláním věčně nespokojeného starého mrzouta, tak je to v podstatě jeden velký SPOILER). Je to ironie, že film, co po většinu času spíše mlčí než mluví, v závěru srazí na kolena banálnosti příliš mnoho slov. Ukončit to po monologu Travise, kdy poodkryje roušku tajemna zahalujícího předchozí děj, dokázal bych v pohnutí nad jejich osudem odpustit snímku i určitě zbytečné drobnosti, co mi i tak silný požitek lehce kalily. Avšak následná melodramatičnost proslovu Jane a zbytečně doslovné setkání celou sílu závěru zbortí a místo krásného smutku zanechá pocit uplakanosti vystřižené ze slabé harlequinky. A to je škoda, Wime, převeliká škoda... ()
Galerie (45)
Zajímavosti (13)
- Auto z půjčovny, ve kterém Walt (Dean Stockwell) poprvé vyzvedne Travise (Harry Dean Stanton), je Oldsmobile Cutlass Supreme z roku 1984. (J.F.B.)
- Harry Dean Stanton a Nastassja Kinski hrali vo filme manželov. V skutočnom živote bol však Stanton o 35 rokov starší ako Kinski. (Bilkiz)
- Frontman hudební skupiny Travis pojmenoval kapelu podle hlavní postavy z tohoto filmu. Název snímku se vyskytuje v textu písně „New Amsterdam“. (Zaplman)
Reklama