Kamera:
Barry SonnenfeldHudba:
Carter BurwellHrají:
John Getz, Frances McDormand, Dan Hedaya, M. Emmet Walsh, Samm-Art Williams, Deborah Neumann, William Creamer, Holly Hunter, Barry SonnenfeldObsahy(1)
Bratři Ethan a Joel Coenovi dnes patří mezi nejúspěšnější tvůrce americké nezávislé scény a jejich vysoký kredit dokazuje to, že si tvůrčí nezávislost dokážou prosadit i ve svých hollywoodských projektech (např. Zmatky v Arizoně či Záskok). Své postupy (Joel režíruje, Ethan produkuje a scénáře jsou společným dílem) za dvacet let tvorby vůbec nezměnili. Jejich prvotina Zbytečná krutost (1983) se poprvé představila na nesoutěžním filmovém festivalu v Torontu v září 1984 a od té doby byla s velkým úspěchem uvedena na řadě filmových přehlídek a získala mnoho ocenění (mj. Velkou cenu poroty na festivalu Sundance 1985, ceny Independent Spirit Award za nejlepší režii a mužský herecký výkon v hlavní roli pro M. Emmeta Walshe). Přitom se jedná o „pekelně jednoduchý“ příběh, což je také jedním z možných překladů mnohoznačného originálního názvu. Majitel texaského striptýzového baru Julian Marty (Dan Hedaya) ví, že je mu jeho žena Abby (Frances McDormandová, která se stala kmenovou herečkou jejich dalších snímků a Joelovou manželkou) nevěrná s barmanem Rayem (John Getz) a nechá dvojici sledovat slizkým soukromým detektivem Visserem (M. Emmet Walsh). Banální příběh manželské nevěry a krvavé odplaty je nejen brilantně vystavěn a vypointován, ale ve své realizaci navíc rafinovaně odlehčen morbidním černým humorem. Bratři Coenové v tomto snímku také naznačili své další tvůrčí směřování, jež se vyznačuje důmyslným parafrázováním zavedených filmových žánrů (zde tzv. film noir, neboli „černý film“) a jejich dovedným přesazováním do nečekaných kontextů. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (371)
Uff, neviděl jsem od Coenů všechno, ale tahle jejich prvotina je mazec a pro mě jednozačně jejich top. Úžasný scénář a rozehrání situací do kterých jsou postavy vrženy, k tomu naprosto hustá a vystihující atmosféra, která se s blížícím se koncem stupňuje víc a víc. V několika momentech člověk neví jestli má vyprsknout nebo čučet s otevřenou hubou dál. Několik lekaček (nejlepší je ta s ranníma novinama, superrr nápad :-) ) působí ještě víc než v nějakym hororu. ()
Coenovská prvotina, ktorá je pre mňa určite v top 3 ich filmov. Vypointovaný thriller, ktorému stačí naozaj len ponurá až komorná atmosféra s výborným občasným klavírnym prechodom, ktorý dáva všetkému šmrnc. To všetko je korunované minimalistickými dialógmi, ktoré pre posúvanie deja niekedy ani nie sú potrebné. ()
Na tak banální zápletku o pár postavách (byť coenovsky podvratně dirigovanou) je to místy spíše fetišisticky unylé než nepříjemně napínavé, ale závěr dodává cynicky laděné story důrazně krvavou tečku s fakt cool nápadem (dvě místnosti, však kdo viděl, ví o čem mluvím). Už tady je to o svérázných postavách a černém humoru, už tady je vidět, jak mají Coeni vytříbený audiovizuální cit a už tady je jasné, že se zbytečná krutost zkrátka nevyplácí. Tahle země není pro starý ale vede o dost a je zatím mým nejoblíbenějším "vážným Coenem". Možná za to může Bardemův rozkošný kukuč. [Přesná stopáž: 96 min] ()
Excelentní film! Formou i obsahem... Každým záběrem, každým zvukem, každou minutou doslova trýznivě pomalého tempa, které - ač to vlastně zní protikladně - přesto vám nedá oddechnout. Scénáristicky do sebemenších detailů propracovaný fatální příběh s až neuvěřitelnou atmosférou a napětím, které dokážou Coenové i díky skvělým hereckým výkonům všech protagonistů (včetně psa! ;-) a za pomoci tklivých tónů tísnivých hudebních ploch (jako neoddělitelné součásti zvuku u jednotlivých scén) udržet až do bizarního finále s tou doslova a do písmene poslední KAPKOU (symbolicky vody, ne krve), i když díky ní tahle nádoba zkrátka už více ani přetéct nemůže... Jen příjde obrovská úleva v podobě až cynicky osvěžujícího šlágru v závěrečných titulcích... . . . Brilantní debut, který jen předznamenal další skvělé filmy bratrů, co na TO prostě mají! Co chtít a říct víc... Zbytečná další slova... - - - P.S. Snad jen jediný detail - věc, která mě během sledování filmu napadla - čím vlastně ten všivák Visser zapálil ve svém ateliéru diskreditující fotky s falešnou vraždou Abby a Raye, když záhy poté, co si chtěl dát cigaretu přišel na to, že na místě vraždy Martyho zapoměl pod mrtvými rybami to svoje zippo... ;-) . . . Ale tahle >chybička< (?) mi tedy vůbec nevadila! No, možná měl někde v šupleti sirky, že... :-) - - - - - (Poprvé viděno kdysi dávno v tv, hodnoceno po zhlédnutí na dvd 27.9.2008, komentář zde jako mnohý - 27.9.2008) ()
Jednoduše brilantní. Před léty jsem Zbytečnou krutost odzíval jako stylovou nudu, ale dnes se mi tajil dech. Tolik hravosti a invence, zároveň syrovosti, surovosti a napětí! Vynikající po stránce vizuální i v rozvíjení zápletky na základě chybných domněnek a předpokladů jednotlivých postav. Začínám mít intenzivní potřebu podívat se i na Tahle země není pro starý ještě jednou, je možné, že genialitu Coenů nejsem schopný napoprvé plně vstřebat. ()
Galerie (102)
Zajímavosti (21)
- V záverečnej scéne sa na stene záhadne zmení rozmiestnenie otvorov po guľkách. (beso74)
- Název filmu je založen na výroku z knihy ,,Rudá sklizeň" od Dashiela Hammeta. (MrCreosote)
- Roli Abby si mohla zahrát Holly Hunter, jenže kvůli účasti v divadelní hře v New Yorku musela odmítnout. Povzbudila ale svou spolubydlící Frances McDormand, aby se o roli ucházela. (MrCreosote)
Reklama