Reklama

Reklama

Naprosto osvětleno

  • USA Everything Is Illuminated (více)
Trailer

Podivínský sběratel (Elijah Wood) vyráží na Ukrajinu po stopách svých židovských předků. Jeho průvodci na cestě do minulosti se stanou světácký mladík Alex, jeho nerudný dědeček a jeden opravdu specifický pes... Mladičký americký Žid Jonathan se po smrti prarodičů rozhodne odjet na Ukrajinu a dozvědět se víc o jejich válečných osudech. Především chce najít ženu z jisté staré a dlouho opatrované fotografie – ženu, která měla zachránit jeho dědečka, když postupující nacistická vojska vyvražďovala židovské obyvatele. Najde si cestovní kancelář specializovanou právě na židovské turisty ze Západu, kteří pátrají po svých předcích. Jeho průvodcem na cestě do ztracené vesnice Tračimbrod se stane mladík Alex, který pod předstíranou světaznalostí skrývá naivitu ne nepodobnou té Jonathanově, a jeho angličtina, kterou sám označuje za „prémiovou“, spíše připomíná hlášky pana Kaplana ze slavné Rostenovy knihy. Společně se vydávají na ukrajinský venkov a společně také odhalí z minulosti mnohem víc, než čekali... Adaptace románu Jonathana Safrana Foera "Everything Is Illuminated" (česky vyšel ve výtečném překladu Richarda Podaného) je režijním debutem herce Lieva Schreibera. Svižný soundtrack sestává z lidové muziky, ukrajinského popu a úryvků písní skupiny Gogol Bordello, jejíž frontman Eugene Hutz si ve filmu zahrál svérázného průvodce Alexe. Českého diváka potěší i dobře známé interiéry a exteriéry, které mají představovat současnou Ukrajinu (například Průmyslový palác na pražském Výstavišti či vybydlené Milovice). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (182)

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Liev Schreiber .. Elijah Frodo Wood si zcela logicky vybírá různorodé a nyní nenápadné role. Jeho židovský sběratel a cestovatel za minulostí své rodiny je ovšem tak nenápadný, že pokud se děj odehrával v trabantu a kolem cesty v něm, což je více než polovina filmu, byl zcela zastíněn a až na třetí koleji. Samotný úvod filmu je sled více či méně jímavých obrazů, pro diváka zatím postrádajících jakýkoliv smysl a působících bizardně, křečovitě a nevtipně, byť měl být efekt jistě opačný. Zhruba po půl hodině je konečně nastíněno, o co se bude jednat a kam hlavní postava míří. Ve druhé polovině je nefunkční humor zcela odstaven a snímek dostává dramatičtější nádech a konečně nějaký (přesto mělký) rozměr. Na vytáhnutí z podprůměru to ovšem už nestačilo, iluminace bylo hlavně ze začátku zbytečně málo.. 45%. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Příjemně nostalgická road movie, která zprvu je úsměvná, ale ne vtipná a potom posmutnělá, ale ne smutná. Není obtížné vydedukovat, že jde o dílo debutantské, které jakoby usilovalo mít v sobě od každého něco a přitom ničeho příliš mnoho. Tato upejpavost jde ruku v ruce s vláčnějším dějem a nehybnou tváří hlavního hrdiny, jehož bych v podání Elijaha Wooda tipoval spíše na sériového vraha než na neškodného sběratele nepotřebných věcí. Záměr Schreibera mi není zcela jasný. Ukrajinu nejdříve vykresluje „po boratovsku“ jako krajinu zaostalých, masožravých tupců, aby se (v pozici scénáristy) následně začal tvářit, že jí nadevše rozumí a hluboce ji obdivuje. Líbila se mi však „slovanskost“ celého filmu, navíc natáčeného v českých luzích a hájích (Veletržní palác jako vlakové nádraží? Pravda, připomíná jej), čímž mi byl hned mnohem bližší. Naprosto osvětleno má k dobrému filmu daleko paradoxně hlavně proto, že někdo (nechci ukazovat prstem) ve svých záměrech naprosto osvětleno neměl. Kdoví, třeba tohle byla cesta, kterak si jasno udělat. Ovšem pokud ano – nechť se na mě tvůrci nezlobí – koho to zajímá? 70% Zajímavé komentáře: Faye, COLOR ()

Reklama

Martrix 

všechny recenze uživatele

Vůbec si neumím představit, jak takový film vnímá americký divák. My jsme o jeden rozměr "ochuzeni", takže pro mě film ztrácí tempo a zajímavost v momentech, kdy jsou mi obrazy i situace známé. Ukrajina pro mě není zdaleka taková exotika jako pro většinu američanů a co si budeme povídat, klidně to mohlo být točeno u nás. Nicméně Schreiber si určitě zaslouží uznání za to, že si troufnul vstoupit do pro něj neznámých vod a jako dubut je to víc než povedená záležitost. A co se týče Elijah Wooda, tak i když se snaží hrát, tak působí tak nějak ztraceně a osaměle...prostě jako Frodo, kterého se bude zbavovat ještě hodně dlouho. ()

Phobia 

všechny recenze uživatele

Když mladý židovský mimoň opustí USA a zamíří do Oděsy pátrat po svých kořenech, netuší jaké svérazné postavičky a události se nabalí do jeho podivínského života. Průvodcem a ne zcela přesným tlumočníkem při jeho putování mu bude ukrajinský vrstevník Alex, ve kterém se krásně mísí snaha být "cool" s okouzlující prostotou. Řidičem je Alexův prdlý děda, co si hraje na slepce a trvá na tom, že v trabantu musí mít svou "slepeckou" fenu - ta je mimochodem taky bláznivá a jmenuje se Sammy Davis Junior Junior. Ani v případě dědečka však nejde o vyloženě legrační postavu, skrývá v sobě spoustu bolesti. Humor z první poloviny filmu se mi kupodivu trefil do vkusu, rozchechtala mě zvláště konfrontace Ukrajinců s faktem, že jejich klient je vegetarián. Postupně se film překlápí do vážnější až tragické roviny a oceňuji, jak není úplně polopatický a nechá diváka trochu vstřebávat dojmy, přemýšlet. Když k tomu připočtu nádherné exteriéry, povědomý vozový park ála ČSSR a výborné herecké výkony (Frodo byl dokonalý nerd, ale jeho ukrajinští souputníci jej zastínili, ba dokonce i některé zcela vedlejší postavy byly výraznější), vychází mi příjemná, úsměvná i dojemná road movie. Liev Schreiber se na režisérské sesli pochlapil. Ubrat pár hluchých míst, dala bych čtvrtou zvjezdičku bez váhání. Takhle radši počkám, až se dojmy uloží, nebo na druhé sledování. 69% ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Velká škoda, že si Liev Schreiber ukousl obří sousto, do kterého smíchal motiv paměti, identity osobní i národní, dvě časové roviny, východně ujetou komickou notu atd. Motiv paměti je asi základním kamenem filmu, ale skutečně naplno zafunguje až v jeho závěru díky Alexově dopisu. Paralelně běžící rovina vzpomínek Alexova dědečka je jeden velký přesvícený guláš beze slov a bohužel i bez emocí. Komické parametry téhle "ukrajinské" road movie fungují spíše díky hudbě než díky gagům, nicméně hudební kulisa (složená z tradicionálů, ukrajinského popu a fragmentů GOGOL BORDELLO) opravdu stojí za to. Herecky bych určitě vyzdvihl svérázného Alexova dědečka i samotného Eugena Hutze, který si mladého ukrajinského hejska užívá a dokáže ho i dostatečně procítit. Elijah Wood působí hodně mimoňsky, dokonce tak, že místy jakoby stál i mimo film. Liev Schreiber se moc a moc snažil a vytvořil sympatický film, který ale selhává co se soudržnosti a výpovědní hodnoty týká. Trochu mi vadí i všudypřítomná umělá Ukrajina točená v ČR. Čtyři hvězdičky proto, že mi je Naprosto osvětleno opravdu sympatické a rád jsem ho sledoval dvakrát. Ty chyby se ale nedají pominout, neboť film poznamenávají víc než jen decentně. Chce to být o všem, ale místy to má trochu problém být alespoň o něčem. Škoda. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (8)

  • Film se téměř celý natáčel v Praze a okolí (Beroun, povodí Berounky-Týřovice, Kladno). (alpeew)
  • Když hlavní hrdinové projíždějí zničeným panelovým sídlištěm, Jonathan (Elijah Wood) se zeptá: "Co se tady stalo?" a Alex (Eugene Hutz) odpoví: "Nezávislost." Jejich dialog odpovídá skutečnosti, v záběru se totiž objevuje bývalé sídliště Rudé armády ve vojenském prostoru v Milovicích, kde po srpnu 1968 žilo na 100 000 vojáků včetně jejich rodin. Ti všichni museli po pádu komunismu v Československu odejít zpět do SSSR a sídliště zůstalo zcela opuštěné. (V.Silver)
  • Snímka súťažila na Medzinárodnom filmovom festivale v Bratislave v roku 2005 v sekcii prvých a druhých hraných filmov debutujúcich režisérov. Piati zástupcovia Svetovej federácie filmovej kritiky sa zhodli na tom, že režijný debut amerického herca Lieva Schreibera odmenia Cenou FIPRESCI. Na slávnostnom ceremoniáli bola vyhlásená aj Divácka cena Zlatý Bažant za najúspešnejší film festivalu podľa hlasovania návštevníkov MFF Bratislava. Diváci zvolili za najlepšiu snímku film Lieva Schreibera. Ocenenie generálneho partnera festivalu – sošku v tvare bažanta – a cenu FIPRESCI si Liev Schreiber prišiel v decembri 2005 prevziať do Bratislavy osobne. (ash99)

Související novinky

MFF Bratislava

MFF Bratislava

19.11.2005

Ve dnech 2. - 10. prosince 2005 se v bratislavském Palace Cinemas uskuteční 7. ročník MFF Bratislava. Během této doby se představí 18 filmů z celého světa, jejichž kvalitu budou krom početného… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno