poster

Ortel (TV film)

Drama

Česko, 1999, 99 min

Kamera:

Jiří Lebeda
(další profese)
  • Marthos
    *****

    Satirická podobenství Friedricha Dürrenmatta (1921 - 1990) o pokrytectví a pokřivené maloměšťácké morálce jsou dnes stejně aktuální jako před šedesáti lety, kdy vznikala. Režisér František Filip, který se ujal adaptace novely známé pod titulem Malér, potvrdil v nejlepším slova smyslu pověst televizního rutinéra. Dal inscenaci adekvátní dramatický tvar, zcela oproštěný od zbytečných a zavádějících filmových ambicí, a spolehl se výhradně na herce. Vybral si představitele, kteří reprezentují vyzrálé tradiční herectví velkých divadelních scén. Do jisté míry rezignoval na typologii postav, předepsanou Dürrenmattem a nechal herce, aby v daných mantinelech naplnili svou představu o postavě. To se týká především čtveřice rozverných staříků (Radovan Lukavský, Luděk Munzar, Radoslav Brzobohatý a Petr Haničinec), kteří si krátí čas pořádáním fiktivních soudních procesů. Zcela typickou dürrenmattovskou postavou je Traps v podání Václava Postráneckého. Na první pohled bezúhonný bodrý chlapík, ve skutečnosti bezohledný, zištný pokrytec, který proplouvá životem s typickou maloměšťáckou rafinovaností. Ovšem i tento "pilíř společnosti" má své limity, které nedokáže překročit. Ve zdánlivě nevinné hře je přinucen zúčtovat sám se sebou a zodpovídat se svému svědomí. Rytmus inscenace udává střídání jednotlivých chodů opulentní večeře, této jakési dramaturgie krásného obžerství, jak ji nazývá jedna z postav. S klesajícím letopočtem na vinětách servírovaných vín se povolují kravaty a odkládají saka. V neformálně bujaré atmosféře velmi zvolna a plíživě dozrává zárodek tragédie, která vrcholí v poněkud překotně inscenované finále. Nicméně Dürrenmattův portrét "zločince z lidu" lze vnímat ve zřetelných a čitelných obrysech. Se současnou podivně pokřivenou realitou koresponduje obsah Dürrenmattovy hry až netušeně aktuálně. Svým dvojím rozsudkem, trest smrti za vraždu a zároveň zproštění obžaloby s ohledem na společnost, v níž se její "produkt" Alfredo Traps dopustil zločinu, přesně vystihuje alarmující rozklad etiky v lidském konání. Zvítězila zvlčilost, honba za úspěchem a za penězi... Herecké výkony tohoto mistrovského kvinteta, doplněného Danou Syslovou v roličce oddané hospodyně, vrací diváckou paměť do období, kdy televize nebyla pro herce jen příležitostí namastit si kapsu. Dlouho nevídaný, ne-li stěží opakovatelný, herecký koncert má strukturu hudebního díla, přísnou rytmizací a dynamickými vlnami připomíná symfonii. Vedle tuctových televizních pohádek a nevkusných seriálů vzniklo tehdy dílo, které má blízko k vzácnému šperku.(13.1.2018)

  • Dr.dogous
    *****

    scénář 5, režie 5 herci 5 výprava 3. celkem 18 hodnocení 90% Vynikající herecké výkony, našich nejlepších herců, intelektuální zábava, trochu pomalejší rozjezd, vhled do nitra zločinu "Vyspat se s manželkou svého šéfa, ale jen žádné důvěrnosti." To, co se jeví náhoda, nehoda, v novém světle je to tragédie, neřkuli vražda.(7.8.2018)

  • Willy Kufalt
    ***

    ,,Když nepřitlačíte vy je, přitlačí oni vás!" Velká žranice po česku, s pěticí legendárních herců z Národního(!) a Vinohrad, herecky ve stylu Divadla Sklep... tedy schválně přehrávající, všechno posouvající do roviny absurdní komedie až parodie (včetně takových silných témat jako je zločinnost, vražda a trest smrti). Nemám nic proti originalitě ve filmech, pokud je dobře uchopena, František Filip nechal herecké klasiky improvizovat bez většího režijního uchopení a ve výsledku to budí spíše dojem nevyrovnanosti. Zatímco na Václavu Postráneckém je vidět, jak si tenhle styl naplno užívá (byť mě spíše iritoval, než bavil) a Radovan Lukavský překvapivě velice zdatně sekunduje i v takové poloze, třeba Luďkovi Munzarovi tohle moc nejde a zůstává v té absurdní společnosti spíše na rovině svého klasického civilního a psychologického herectví, ovšem ukřičený a přehrávající Brzobohatý se tady vůbec nedá poslouchat :( Víc než polovina téměř dvouhodinové inscenace je umlaskanou a uchlastanou žranicí, kde jeden křičí přes druhého a pár momentů hraničí s trapností. Tu a tam sice padají hezké myšlenky k zamyšlení, ale teprve samotný, poněkud pozdní závěr nabývá zajímavý rozměr. Měl jsem co dělat, abych se prokoukal až do samého konce, ve finále tedy ** + jedna * za Luďka Munzara. Petr Haničinec si zasloužil určitě lepší rozlučku se světem filmu, resp. televizní dramatické tvorby. 50%(31.3.2018)

  • bart-leby
    ***

    Vynikající Dürrenmatova předloha se v televizáckém Filipově pojetí zvrhla v poněkud ukřičenou a umlaskanou konverzačku. – Doporučuji mnohem mrazivější rozhlasovou inscenaci, v níž si obchodního cestujícího Trapse zahrál Bořivoj Navrátil. Téma viny a tresti je v této rozhlasové úpravě rozehráno mnohem dramatičtějším a tísnivějším způsobem.(23.3.2014)

  • Přemek
    ***

    Velmi solidní televizní podívaná s příjemně rozporuplným závěrem. Obzvláště Lukavský a Haničinec jsou skvělí, Brzobohatý bohužel velmi prvoplánově přehrává. Výkon Václava Postráneckého je sice nevyrovnaný, ale v závěru inscenace zcela strhující. - Osobně bych ale raději shlédl starší inscenaci téhož textu, a sice - taktéž televizní - Malér (1965).(9.11.2007)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace