Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Larry Pearce natočil černobílý syrový příběh dvou grázlíků, kteří zablokují dveře vagonu nočního newyorkského metra a terorizují jednotlivé cestující, mladší, starší, bílé, černé, páry i jednotlivce, muže i ženy. Ukazuje se zde odcizená společnost jednotlivců, fragmentovaná, neschopná, bojící se nebo neochotná spojit se proti násilí a jednotlivě snadno ovládnutelná. Každý doufá, že právě jemu se nestane nic a postupně se dostávají do situace, kdy jsou ochotni přijmout větší a větší míru ponížení. Incident má přesah a nadčasovost; ukazuje, že se zlem se dobrem bojovat nedá a že "civilizovaný" člověk má v mezní situaci nad primitivním agresorem jen velmi pofidérní výhody. (Peabody)

(více)

Recenze (56)

NinonL 

všechny recenze uživatele

Skvělý film. Nastavuje zrcadlo, jak říká klasik, nám všem. Malicherným, lhostejným, pomstychtivým, zamindrákovaným, ustrašeným, zbabělým. Přitom stačilo tak málo a v metru by byl klid ... "Kde jste, sakra, lidi, byli?" Ve zdejších (pozitivních) komentářích je mnoho popsáno. Přeji všem, aby našli odvahu se na tento film podívat. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Zdánlivě jednoduchý příběh, vlastně spíš historka, která začíná téměř stejně jako většina katastrofických snímků: představení různorodých lidí a jejich osobních problémů, které všechny zasáhne neočekávané. Je to metafora o společnosti a o lhostejnosti k potížím druhých, která je spolehlivou cestou do pekel. Tváří tvář zlu se všichni, kdo nic neudělají, navždycky ušpiní. Výborné herecké výkony a skvělá, do děje vtahujcí, kamera. Brilantní konec, který nenabízí laciné vykoupení. Jediné, co tenhle starý a chudičký film snižovalo, byla nevěrohodně podaná závěrečná bitka a občas trochu nelogičnosti. Ale jinak je to skvělý film, který se sleduje téměř bez dechu. /21. 1. 12./ ()

Reklama

KarKulA 

všechny recenze uživatele

Na počátku stál podle mě výborný nápad, který ale zanikl ve spoustě nedotažených a nepřirozeně vykonstruovaných situací, které se na oko tvářily, že děsně sofistikovaně a rafinovaně odhalují charaktery jednotlivých postav. Pokus o hlubší rozbor "účastníků zájezdu", ale v tomto případě selhal na prvoplánové naivitě vykreslení jednotlivých osobností a příliš okaté nelogičnosti jejich chování - to vše ještě podtrženo ne příliš přesvědčivými hereckými výkony, které z toho alepoň pro mě udělaly jenom hodně průměrné dílo. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Kultovní Funny Games Michaela Hanekeho na mě svého času neudělaly valný dojem pro manipulaci ze strany režiséra a uměle zkonstruovaný příběh. Totéž se v té či oné míře dá vytknout celé řadě slavných filmů věnovaných fenoménu násilí, jako je např. britský kousek Mechanický pomeranč. Incident tím ani trochu netrpí, příběh je plně uvěřitelný a vlastně ze života, připomíná např. slavný český snímek Proč. Dvojice malých gaunerů táhne městem, zanechává za sebou strach a protože nenaráží na odpor, dostává stále větší kuráž. V jednom z vozů nočního metra se stane tahle dvojka kumpánů na chvíli neomezenými vládci nad ostatními cestujícími. Incident je civilní, chytře promyšlený a vedle samotného násilí mapuje především reakce obětí a dává jasně najevo, že tak dlouho každý darebák postupuje, dokud ten slušnější ustupuje. Z malých ústupků se můžou postupně stávat velké tragédie a někdy stačí zariskovat a říct Dost. Nadčasový film, řekl bych ne zcela doceněný, protože jde o dobře napsaný a zrežírovaný kousek, který je domyšlený do detailů a má i velmi silné finále. Ta scéna, kdy skupina cestujících jako by v tranzu sedí na lavicích a jen pomalu v rozpacích opouští vůz metra mi utkví nadlouho v paměti. Snímek vůbec netlačí na pilu, aby dosáhl emocionálního účinku, nenechává scénárista za pachateli hromadu mrtvol nebo zmrzačených obětí, bohatě stačí ponižování a zdánlivě neškodné ústrky. Násilí aktivuje i v obětech ty nejhorší lidské vlastnosti a z nočního metra se do tmy vydávají lidé, kteří mají o čem přemýšlet. Celkový dojem: 95 %. ()

Aluska88 

všechny recenze uživatele

Očekávala jsem, že tento Incident bude trvat déle a že nabídne drsnější a syrovější zpracování. Jenže jsem asi příliš nakrmena současnými filmy:) Myslela jsem, že hlavní konflikt, se bude odehrávat v metru již od začátku filmu. K samotnému střetu hlavních dvou grázlíků a ostatních postav, však předchází zhruba hodinové představování cestujících, kteří do nočního metra nastoupí. Teprve po chvíli sledování jsem si uvědomila, že ten fešák, na kterého se dívám, je vlastně mladý Martin Sheen, a ten voják zase Beau Bridges:) Jen je škoda, že nebyl o trochu více rozveden charakter Artieho. Z dialogu, který vedl k tomu černovlasému mladíkovi, jsem byla trochu v rozpacích. Doufala jsem, že se během "jízdy" nějak vyjasní, jenže postupem dalšího děje vyšuměl do ztracena. Doteď si říkám, co to vlastně melo znamenat. Možná jen můj dojem:) Velmi kvalitní snímek o situaci, ze které má nejspíše spousta lidí při (pozdním) cestování městskými spoji skryté obavy. Ač toto je pouze jedna forma moci, bezpráví, útlaku a lhostejnosti lidí. Černobílé zpracování ještě více přidává snímku na atmosféře a mém celkovém dojmu. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (5)

  • Natáčení probíhalo v New Yorku. (reich)
  • Natáčení v New Yorku v metru ani pořizování jeho záběrů nebylo štábu oficiálně povoleno, a tak kameraman Gerald Hirschefeld a jeho asistent vzali skrytou kameru a natáčeli tajně. Ostatní záběry ve vlaku byly natočeny ve studiu. (reich)
  • Martin Sheen v tomto filmu debutoval. (Pumiiix)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno