• mchnk
    ***

    Naivita přetékající plnými doušky, a to ve všech směrech, je podtržená těžko pochopitelnou absurditou v podobě mužské role pro Věru Ferbasovou, a také prazvláštní anti-emancipační politikou. Nicméně všudy přítomná pitomost vyznívá velmi mile a jelikož se zde dočkáme i legračního humoru, občas i velmi precizního slohu, na bázi humorné, a hlavně naprosto jedinečného rodinného spojení (Marvan-otec, Filipovský-syn a Ferbasová bratr :) dá se, jinak i dost ukřičený film, zvládnout celkem lehce. I herectví Z. Baldové je tak nějak uvolněnější. Nejenže se tímto Věra stává možná jedinou herečkou všech dob, která hrála mužskou roli a hrála opravdu bravurně, ale také kde jinde, v prvorepublikové kinematografii, lze vidět dvě líbající se ženy. Naivní rychlovka jen tak pro zasmání. Rozhodně ne v odpadovém provedení, vy dva diblíci.(22.10.2014)

  • Marthos
    ***

    Tzv. úniková zábava, která přišla vhod především v kritických okamžicích definitivní ztráty naší národní identity, se sice dnes, po více než sedmdesáti letech, jeví snad až příliš banální či dokonce slaboduchou, ale nikoli zbytečnou. Literární tvorba redaktora Humoristických listů Josefa Skružného, jakkoli sporná ve svých obsazích, patřila svého času k zvláště vyhledávanému čtenářskému artiklu. Veselé i vážné příhody Venouše Huňáčka si získaly popularitu určitou bezprostředností či bezelstnou naivitou, s jakou byly napsány, a neexistoval tedy sebemenší důvod, proč by neměla uspět také aktualizovaná filmová adaptace, nabitá slovními gagy a uličnictvím žižkovských chlapců. Věra Ferbasová, fenomenální aranžérka převlekových variací, se tentokrát proměnila v přidrzlého uličníka s neomalenými způsoby a třebaže se nám podobné experimenty příliš nepozdávají, jsou nesmírně zajímavým příspěvkem profilové filmografie titulní představitelky. Jistou vyhraněnost, takřka mimo očekávatelný záběr, nalézáme také u dalších zúčastněných; nedostižný Marvan, Baldová, překvapivě také Filipovský i Eva Gerová balancují své role na hraně komediální pitvořivosti, přesto se znatelným úspěchem. Kdoví, zda ona stylizovaná absurdita skýtala v prvních dnech protektorátního provizoria alespoň toužebně očekávanou jiskřičku zapomění. Bejvávalo, bejvávalo dobře.(2.11.2014)

  • Vesecký
    **

    Ne že by to byl přímo odpad, filmem se nesla jedna zajímavá myšlenka, totiž svět obrácený naruby, kdy pracují ženy, které vládnou svým manželům, utisknutým v domácích pracích. Zdenička Baldová v překvapivé roli zde ukázala, že nebyla pouze herečkou jednoho typu rolí. Co rozhodně nevyšlo, bylo převlečení Věry Ferbasové za Venouška, který připomínal zezadu valacha. Ani Evě Gerově role nedospělé holčičky moc nevyšla. Možná to měl být film pro dětské diváky.(8.11.2019)

  • Gekacuk
    ***

    Hodně ujetá a poněkud slabomyslná komedie, která je současně velkou kuriozitou. Tohle filmové dílko je tak špatné, až divák musí kroutit hlavou. Když však přistoupím na tu dětinskou představu, že Venouška hraje Věra Ferbasová, tak se místy i pobavím. Kdo neví dopředu, že Venouška hraje žena, chvíli mu to může trvat, než v něm pozná Věru Ferbasovou. Má totiž nezvykle baculaté tváře a příšerný účes. Ve filmu hraje Stázičku loni zesnulá Eva Gerová, která se dožila požehnaného věku. Jednu ze svých chlapeckých rolí si vystřihl sympatický Vladimír Salač. Musel hodně vytrpět při tom nočním vytřepávání. Kdo by o mnoho let později poznal V. Salače v jeho nezapomenutelné roli vraha (Major Zeman: "Proč mi ukazujete takovou hrůzu?"). Z představitele protektorátních roztomilých chlapců se stal v dospělosti nezaměnitelný filmový padouch. Co ještě dodat: Marvan s nastaveným nosem dokonale pod pantoflem, strašpytel Filipovský, přerod Baldové z příšerné furie na noblesní dámu, pouze němý štěk ševcovského mistra Ference Futuristy. Co na to tenkrát říkali diváci? Asi měli v roce 1939 jiné starosti. Zajímavé je, že ač byla premiéra těsně po zřízení protektoriátu, šel film v kinech bez německých úvodních titulků. Asi to nestihli, což je dobře. Špatný film, z nostalgie dávám 3 hvězdy. Je dobře, že ho můžeme vidět. Každá doba má své dobré a špatné filmy a nejlíp je, když si každý udělá svůj vlastní názor. Takže by Národní filmový archiv měl postupně uvolnit i ten zbytek filmů, které nebyly po dlouhá desetiletí ke spatření.(23.10.2014)

  • čenda
    **

    Celý film jsem čekal, že se zničehonic Ferbaska rozchechtá, strhne si paruku a zakřičí : Lidi neblbněte, vždyť já jsem holka. A ono nic, bylo to mysleno vážně. Copak tam neměli nějakého kluka který by to zahrál? Ale ta závěrečný líbačka s Gerovou neměla chybu. Celkově film slabší, výborná teta Klotylda.(21.4.2018)