Reklama

Reklama

Bílé dlaně

(festivalový název)
Trailer

Obsahy(1)

Málokdo si uvědomuje, kolik dřiny, odříkání, utrpení a bolesti je skryto za ladnými pohyby a zdánlivě samozřejmými cviky špičkových gymnastů. Za tuto dokonalost se ale často draze platí…Gymnasta Uldi přijíždí do Kanady, aby zde trénoval mladé gymnastické talenty. Neuvede se však v nejlepším světle. Stále v něm totiž vězí cosi z minulosti. Pronásledují ho staré bolesti a traumata z dětství, kdy jako kluk musel podstupovat každodenní tréninkovou bolest, tvrdý vojenský dril a trenérovy urážky a bití. Trenér, ale i rodiče v něm viděli jen budoucího šampiona a mistra světa, ne citlivého kluka na hranici dospívání. Uldiho náhlá vzpoura má však tragické následky… Film je kombinací autobiografických prvků a životní zkušenosti režisérova bratra Zoltána Miklóse Hajdua, který zároveň ztvárnil hlavní postavu. Režisér Hajdu si klade otázky, jakou skutečnou cenu platí sportovci za své vrcholové výkony a jaký by měl být vztah mezi sportovcem a trenérem. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (29)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Vzpomináte ještě na originální sportovní soutěž přejídání z maďarské TAXIDERMIE? Nápaditá a zábavná, oproti ní se může zdát taktéž maďarský film o gymnastice (ani ne tak o gymnastech, ale opravdu gymnastice) jako nezábavný "underdog" film. Ale Bílé dlaně, jak zní oficiální překlad filmu, pod kterým byl Fehér tenyér uváděn na Mezinárodním festivale pro děti a mládež ve Zlíně, je ve všech ohledech geniální. Nevěřitelně pomalé plynutí času, na které se musi divák naladit, jinak se unudi k smrti, skvěle rytmizované sekvence a naprosto famózní střih, který zprostředkovává divákům pocity hlavního hrdiny - jedno v kterém věku. Nejlepší ale Bílé dlaně jsou, když všechna klišé a schémata sportovních filmů zpracovávají nekřečovitě, inteligentně a uvěřitelně, že jako klišé a schémata nevyzní. A pak je tu to neuvěřitelně důmyslné vypávění, v nichž flashbacky sloužící k motivaci se ukážou jako sen či vize a neustále se scény ve filmu uvádějí do jiných a jiných souvislostí., aniž by to vyznívalo jakkoliv uměle, i když film s uměleckostí koketuje. Geniální a opětovné potvrzení toho, že v Maďarsku se v součatnosti točí naprosto vynikající filmy, z nichž by si neustále remcající čeští a slovenští tvůrci mohli vzit příklad. ()

Ony 

všechny recenze uživatele

Fehér tenyér v sobě spojuje (auto)biografický dokument, sportovní drama, psychologický film i metaforu (synekdochu?) politických systémů. Jednotícím prvkem je tu absence mezilidské komunikace, obtížné hledání střední cesty, kompromisu mezi diktátorským drilem a nefunkční demokracií. Příjemně překvapí konstruktivní práce s kamerou, střihem a zvukem. Už třeba kontakt studeně zelené podlahy debrecínské tělocvičny s bosými chodidly malých gymnastů je velmi sugestivní. ()

Reklama

pan Hnědý 

všechny recenze uživatele

Maďarsko opět potvrzuje kvalitu, kterou má a ke které se česká kinematografie nikdy nepřiblíží. Krok vedle může znamenat nesplnění snu nejen v gymnastice. Pokud máme sen a jdeme jinou cestou, k cíli nemůžeme dojít. A tvrdá škola může znamenat těžký dopad. Závěr je referenční ukázka dokonalého střihu. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Dechberoucí gymnastika filmové řeči, která s naprosto úsporným reperotárem pohybů dokáže vykroužit nesmírně precizní sestavy. Synergie zdánlivě neslučitelných atmosfér, dvacet let života obsažených v několika málomluvných časových a prostorových rovinách. Dopad na obě nohy. Bez výšlapu. Způsob, jakým Hajdu obsáhne normalizaci v několika polodetailech prosím povinně vyučovat. Možná se pak najdou krom Václava Kadrnky i další čeští tvůrci, kteří pochopí, že často pohled na obrubník řekne víc než křiklavé retro panoptikum s komiky v lacláčích. ()

playboxguest 

všechny recenze uživatele

Mám velkou slabost pro pohyb a lidi, kteří se svým tělem svedou velké věci. Bílé dlaně jsou hodně fajn film o gymnastice a disciplíně, dospělí borci jsou tu namakaní a schopní, některé scény jsou vynikající, zéjmena ty z tréninků, hlavně tichá scéna dvou trénujících gymnastů v tělocvičně, kochám se a zároveň jim jejich schopnosti a dynamiku závidím. Konec bohužel ztrácí na naléhavosti a zajímavosti, jak zvolenou hudbou, tak tím, jak je až zbytečně prostříháván a překmitavá z jedné události na druhou, čímž odvádí pozornost do ztracena. Nejlepší je samotná úvodní půlhodinka s tvrdým tělocvikářem, který na svém žactvu nenechává nit suchou, osobně bych uvítala film více zaměřený na tuto složku tvrdé disciplíny mezi dětskými gymnasty. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (2)

  • Představitel filmového Kylea Kyle Shewfelt dostal filmové příjmení Manjak po své trenérce Kelly Manjak, která se mu věnovala 18 let – od jeho šesti let až do olympiády v Athénách. (klukluka)
  • Představitel Kylea Manjaka, vlastním jménem Kyle Shewfelt, získal zlatou olympijskou medaili v disciplíně prostná na LOH 2004 v Athénách. Film Bílé dlaně natáčel o 2 roky později, poté se coby aktivní sportovec zúčastnil dalších dvou olympiád. (klukluka)

Reklama

Reklama