poster

Na půdě aneb Kdo má dneska narozeniny?

  • Slovensko

    Na povale alebo Kto má dnes narodeniny

  • Japonsko

    屋根裏のポムネンカ

  • anglický

    In the Attic or Who Has a Birthday Today?

Animovaný / Pohádka

Česko / Slovensko / Japonsko, 2009, 73 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • miklaras
    ****

    Vzhledem k tomu, že jde o příběh pro děti, měl by člověk asi sedět v dětském publiku a sledovat reakce. Kupodivu se žádné dítě nezvedlo a neodešlo a i když se v některých pasážích trochu nudilo, Bárta je dokázal znovu vrátit do děje. A děj není pro dospělého kdovíjak přitažlivý, takže ho může více méně pominout docela. Jeho absenci vynahrazuje špičková animace s velkým dílem klasické Bártovy invence, která mě nepřestává fascinovat a která dokazuje, že masovému hrobu vynikajících tvůrců Krátkého filmu pár jedinců, pochroumaných a unavených přeci jen uniklo. Čtyřleté děti byly nadšené, bály se, smály a tleskaly. Příběh byl vytvořen pro ně a ony ho ocenily. Já se kochala atmosférou a animačními bonbónky, jen jediná věc mi skutečně skřípala a vadila, totiž to, že postavičky vůbec mluvily. Možná zarámování charismatickým hlasem vypravěče mohlo zvednout celou pohádku výš a přitáhnout i dospělého diváka. Nicméně, kritizovat snadné, v České repubice vytvářet animovaný film velmi nesnadné a já nemám to srdce odsoudit tak obrovskou brilanci, která sice předstihla děj o několik koňských délek, ale zafungovala, jak měla, pro věkovou skupinu, která ji přijala. 6.5/10(30.5.2009)

  • mortak
    ***

    Děti nepochopí metaforičnost filmu - dlouholetá tradice proti nevkusu normalizačních osmdesátých či závěr s hodinkami reflektující pomíjivost všeho hmotného. Dospělý může mít námitky proti nepropracovanosti fikčního světa hraček na půdě (smysl toho jejich pohybu - kam ráno všichni jezdí?; úloha živé kočky ve světě hraček - ta se vytratí do ztracena etc. etc.). Na půdě je hodinové cvičení na téma "půda a hračky", je v něm mnoho výborných nápadů (obyvatelé světa zla), jenže na to, aby se stalo filmem, mu chybí spád a gradace. Loutkaři ho ocení - ale kdo ještě?(21.3.2010)

  • bery71
    ***

    Kdo čeká další skvost českého animátorského filmařského umu, jako Fimfárum, bude zklamán. Ale popořadě. Animace je krásná, pečlivá a neodfláknutá, je vidět, že je to baví. Film je plný skvělých nápadů a detailů. Viděl jsem jich dost, ale určitě ne všechny. Znovu je vidět, jakou tohle stojí nesmírnou práci a klobouk smekám hodně dolů. Bohužel scénář odpovídá pohádce pro 6leté děti. Asi jsem to špatně odhadl, ale film je i díky své dílce určen zřejmě mnohem mladším divákům. Jednoduchá zápletka by sama o sobě problémem nebyla, ale její vyřešení, je tak rychlé, že si ani nevšimnete, že už dobro vyhrálo. Postavy jsou, ale velmi dobře napsané a s dobře vybranými hlasy působí velmi mile. Jako poslední bych chtěl vyzdvihnout hezkou hudbu, dokreslující jednoduchý, poetický a krásný pohádkový svět. Takže: Kdo se dokáže na svět ještě dívat dětskýma očima, nebo je ještě dítě, ocení toto milé dílko. Kritik hledající větší myšlenku či umění, mávne rukou./ Po druhém zhlédnutí jdu ještě niž. Čekal jsem, že si budu všímat dalších malých detailů, ale našel jsem jen jeden - moc jich tam není. Navíc Pavlíčkova hudba se točí pořád dokola a ke konci mě už několik skladeb lezlo krkem.(16.5.2009)

  • Pejpr
    ***

    V kině nás bylo celkem 6 a nesedět vedle mě Des2, tak se u toho tolik nezasměju. Nebudu tady rozebírat, jak si pohádku užije dospělý nebo dítě, ale jak jsem si to vychutnal já - 19 letý. Příběh je prostý a nestojí za zmínku. Ale na co bych chtěl především upozornit jsou jednotlivé postavy. Medvídek Mucha (zjevně Alfons), jeho nepřehlédnutelný kufr s KPZetkou (krabičkou poslední záchrany) a věčně nedojezený koláč. Pak hovno Šubrt (pomyslete už jenom ten nápad - udělat hrdinu animované pohádky z hovna), který ve mně zanechával stejný pocit jako pan Brambůrek z Toy Story. Jen mi u něj trochu vadila ta neskrytá reklama na Mattoni. Nejlepší ze všech však byla myška Sklodovská (zjevně Marie Curie), která si dokázala poradit vždy a za všech okolností. Obecně surrealsimus nemám rád, ale tady mi nevadil, ba dokonce mě bavil. Snad jen u jedné nebo dvou scén (hodiny a klonování panenek) jsem byl zmaten víc, než bych chtěl. Vadilo mi násilné našrouboání hraných scén. Přišlo mi to jakoby Bárta nevěděl, jak dál, a tak to nechal prostě na "deus ex machina". K animacím chci jenom dodat, že s takovými omezenými prostředky s jakými Bárta musel pracovat, vytvořil velmi roztomilou pohádku. Jasně, Pixar to není, ale i přes to to ujde.(13.3.2009)

  • conejo
    ****

    Krásný skromný animáč, spadající do skupiny "dětských filmů", které si užije stejně dítě jako dospělý, třeba proto, že v něm najde spoustu artefaktů z vlastního dětství před lety, staré věci, které ještě na té půdě kdekdo má, nebo pro vtípky, které ocení i starší. Kouzelné spojení s kreslenou animací nebo animace proudu vody. Ovšem asi tak pět minut po skončení filmu jsem jej zase vypustila z paměti.(4.8.2009)

  • - Natáčelo se celkem 333 dnů (16.6. 2007 – 5.9. 2008). (Trainspotter)

  • - Scénář k filmu napsal Jiří Barta spolu s Edgarem Dutkou. Ten se v minulosti podílel mimo jiné na animáku O Maryšce a vlčím hrádku. (Pumiiix)

  • - Film zahrnuje 1175 záběrů, z toho 498 trikových. (Trainspotter)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace