Režie:
Denzel WashingtonScénář:
Robert EiseleKamera:
Philippe RousselotHrají:
Denzel Washington, Nate Parker, Jurnee Smollett, Denzel Whitaker, Jermaine Williams, Forest Whitaker, Gina Ravera, John Heard, Kimberly Elise (více)VOD (3)
Obsahy(2)
James Farmer mladší popsal texaský Marshall jako "poslední město, které kapitulovalo v občanské válce". Sídlí zde škola Wiley College, ve které profesor Melvin Toslon (v podání dvojnásobného držitele Oscara Denzela Washingtona) vede debatní kroužek během jeho úspěšné sezóny v roce 1936. Jedná se prakticky o první spolek v Americe, ve kterém spolu debatují bílí a černošští studenti. Jejich úspěchy vyústí až v pozvání na národní šampionát na Harvardově univerzitě. Pro čtyřčlenný tým, kde je mimojiné i studentka a velice mladý James Farmer, je připravena zkouška ohněm v podobě debatních témat, jako jsou Jim Crow, sexismus, lynčování davu, zatýkání a výtržnosti, milostné aféry, žárlivost a posluchači státního rozhlasu. (Filmbox)
(více)Videa (1)
Recenze (127)
Denzel si tady udělal fajfku "splněno". Jako stoprocentní černoch natočil solidní black drama o nadějných studentech a jejich cool debatním kroužku. Je to sice klasicky schématicky vyprávěné a ke konci i relativně přeslazené, nicméně nelze si nevšimnout multitématické provázanosti. Jednak Washington trefně poukazuje na ambice černošských adolescentů o plnohodnotné studium, vzdělání a začlenění se do sociálního systemu USA ve 30tých letech minulého století, tedy období, které příliš nepřálo rasové jednotě. Zároveň solidně načrtává globální, celoamerickou rasovou krizi a segragaci. V neposlední řadě pak svým počinem zmiňuje a oslavuje klasické hodnoty správných a nesprávných postojů, činů a myšlenek, mnohdy v přímé názorové konfrontaci. Bohaté na myšlenky, ale příliš jednoduché koncepčně, zabalené do místy dost otravné cukrové vaty, prolnuté častým syndromem umělých slz hlavních hrdinů. Režisér je ovšem před kamerou opět suverénní borec s tvrdostí a razancí sobě vlastní. ()
"Národovec"Denzel opäť prenikol do hístorie a svojím prevedením otvára plno opodstatnených diskusii!Skvelý herecký koncert všetkych zúčastnených-drsný Denzel tak ako Forest(charizma),skvelá výprava a nezabudnuteľná atmosféra!Hlavná dejová opona sa síce pomaly otvára,avšak nával emócií a tlaku zo strany réžie sa nesmierne stupňuje!Rieši sa rasový problém,ktorý v tomto podaní naberá úplne iný smer.Netreba krútiť hlavou,je potreba zamyslieť sa o čo vlastne ide..? ()
Reziser Denzel Florida ... ne, Colorado, Utah, vermont, Arkansas .......je urcite lepsi reziser nez Les Bielyker. Vynimocne palti, ze kvalitna tema - spolocna debata ciernych a bielych studentov, Jim Crow, sexizmus, lyncovanie - znamena aj kvalitny film, tych 123 minut ubehlo hodne rychlo. Film dodrzuje to, ze v beznej reci absolutne prevladaju obycajne dialogy : 80 % ()
Washington coby režisér docela obstál, a to snad zejména díky tomu, že jeho film se ani v nejmenším nesnaží vybočit ze zavedených postupů. Je to tuctový, hezký film o hezkých lidech bojujících proti nespravedlnosti. --- Mě tyhle filmy o diskriminaci černochů často vybízejí ke srovnání s bolševickým režimem, který jsem zažil. Slovo "totalitní" je zřejmě důležité; v Americe diskriminace existovala a byla sprostá, jenže Amerika nebyla totalitní, takže všechny ty bariéry byly jaksi děravé. U nás nebylo možné byť na periferii provozovat činnost, která úplně neladila s vládnoucí ideologií, v Americe člověk narážel na odpor, ale nějaké cestičky přecejen existovaly. --- Tenhle rozdíl se mně týkal velmi osobně, protože já jsem coby mládenec vnímal život v komunismu jako naprosto bezvýchodný a jedinou volbou pro mě byla emigrace. Kdybych měl ty šance jako měli oni černoši, určitě bych bojoval... Celkem mě mrzí, jak rychle tyhle historické zkušenosti z paměti nejen mladých lidí vyprchávají. Zase už by rádi stát, který všechny díry utěsní a zajistí všem bez výjimky jakési jistoty. Ukazuje se, že dáte-li otrokům demokratická práva, zvolí si otroctví. Ostatně i mezi americkými černochy někdejší étos boje za svobodu zdegeneroval v nárok na sociální dávky. ()
Scénář: Robert Eisele .. Perfektní odsýpající dvouhodinovka neznámého amerického dějepisu. Další střípek z dějin amerického začleňování černochů do společnosti, tentokrát z doby, kdy otrokářství dávno pominulo, ale nerovný přístup ohledně lidských práv pokračuje nadále. Tah na bránu je zcela evidentní, ale je podán přesvědčivě, zručně, byť zaručeně líbivou formou. Denzel Washington jako režisér vsadil na osvědčené schéma vyprávění s jasným tahem na bránu, který klopýtá přes tu emocionálně, tu dramaticky zabarvenou překážku. Přesto je jeho ruka režiséra pevná a nesklouzne do vyloženého kýče. Pomáhá mu silné téma a výborné herecké výkony. Sám jim stojí v čele, kdy svému mentorskému učiteli dodává své nezaměnitelné osobní kouzlo a razanci. Přehlédnout nelze ani duo Whitekar Denzel - Whitekar Forest ___ Přesně takový film bych pouštěl romské menšině jako důkaz, že cesta k začlenění do společnosti existuje a nevede přes nataženou ruku pro sociální dávky. ()
Galerie (11)
Photo © Miramax Films
Zajímavosti (12)
- Diplom visiaci v pracovni doktora Jamesa Farmera (Forest Whitaker) je autentickou kópiou, ktorú umeleckému oddeleniu poskytla archivárka Bostonskej univerzity Kara Jackman. (Arsenal83)
- Film sa natáčal v Bostone a Cambridge (Massachusetts, USA), Mansfield a Shreveport (Louisiana, USA) a v Palestine a Marshalle (Texas, USA) od 13. mája 2007. (Arsenal83)
- Uvedenie filmu sa časovo zhodovalo s celonárodne zvýšeným úsilím mestských debatných líg prinútiť stovky škôl v centre mesta a finančne postihnutých škôl, aby vytvorili diskusné programy. Medzi hlavné mestá patrili Denver, Philadelphia a San Francisco. (Arsenal83)
Reklama