Reklama

Reklama

Milionář z chatrče

  • Velká Británie Slumdog Millionaire (více)
Trailer 2

Džamal Malik pochází ze slumu v Bombaji, ale i tak se náhle ocitá ve finále indické adaptace soutěže „Chcete být milionářem?“ Ve finále bude Džamal hrát o 20 milionů rupií, ale moderátor ho po skončení prvního večera a získání 10 milionů rupií obviní z podvodu, a tak Džamala odváží policie k výslechu. Džamal je mučen a pak vyslýchán. Inspektor s ním prochází záznam pořadu a chce, aby mu Džamal vysvětlil, jak mohl znát všechny odpovědi. Díky tomu se dozvíme životní příběh Džamala. Džamal vyrůstal se svým bratrem Salímem a kamarádkou Latíkou. Vše začíná, když je Džamalovi přibližně 9 let a při nepokojích zahyne jeho matka. On, Salím a Latíka před nepokoji utekli a chvilku žili na ulici, ale pak se jich ujal jeden muž, který se o ně začal starat. Děti pro muže žebraly a ze Salíma se stala mlátička. Jednou v noci ale měli Džamalovi popálit oči, takže mu Salím pomohl utéct. Latíka chtěla utéct také, ale Salím ji schválně opustil. Bratři se jistou dobu živili prodejem a drobnými krádežemi ve vlacích, ale pak se dostávají k Tádž Mahalu, kde rozjedou byznys s kradenými botami a jako falešní průvodci. I když se jim daří dobře, po nějaké době se vrací do Bombaje a vyhledají Latíku, která pracuje stále pro stejného muže jako tanečnice. Džamalův bratr tohoto zločince zastřelí a všichni tři společně prchají. Salím se pak ale přidá k jinému gangsterovi a přivlastní si Latíku. Džamal je vyhnán. Džamal už pak dvojici nikdy neviděl, ale když začal pracovat jako nosič čaje v telefonní společnosti, podařilo se mu zkontaktovat svého bratra, se kterým se pak i sešel. Salím stále pracuje pro stejného muže, ale Latíka je prý navždy pryč. Salím chce, aby se Džamal nastěhoval k němu, čehož Džamal využije, a Salíma sleduje. To ho zavede za Latíkou, která žije se Salímovým šéfem. Džamal se pokusí Latíku osvobodit, ale Salím jí nedovolí utéct. Džamal se rozhodne využít soutěž „Chcete být milionářem?“, aby ho Latíka našla, protože ta na soutěž ráda kouká. Džamal je ve hře úspěšný a policii na svém životním příběhu dokáže, že nepodvádí, on ty odpovědi prostě zná. Jakmile se Latíka dozvídá, že je Džamal v soutěži, za pomoci Salíma uniká ze svého vězení... (TV Prima)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (2 027)

Tetsuo 

všechny recenze uživatele

Přesně ten typ hřejivého filmu, který nemám rád, natočený Danny Boylem, přesně tím stylem, který mám rád. Jinak - změny oproti knižní předloze činí ze snímku něco mnohem přitažlivějšího a oscarového, bohužel se tím definitivně potlačuje možnost, aby Britové natočili film, který bude opravdu o Indii, a ne o britských post-koloniálních představách o Indii. I u kulturních mišmašů a crossoverů totiž je možné určit, který element a úhel pohledu převládá. Zde jednoznačně ten západní. Nicméně ve výsledku jde o vcelku plodné spojení poetiky bengálské (sociálně-realistické) a hindské (bollywoodské) kinematografie. Samotný děj je podáván velmi mechanicky. ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Film ze začátku nabídne několik možností, jak přistupovat k příběhu a ke spolehlivosti vyprávění, ale nijak se s nimi vůbec nepohraje a vše je podřízeno efektnosti, bohužel ne efektivnosti. V bodech, možná se o tom rozepíšu v samostatném článku víc... Tak jsem se rozepsal: http://hobituvblog.blogspot.com/2009/03/analyticke-poznamky-k-milionari-z.html _____ A: styl vítězí nad vyprávěním (style wins over the substance). Rychlý střih, na ničem se neulpí pohledem dlouhou dobu, záběry snímané v polocelcích, nápadité úhly kamery, zrychlení, zpomalení, prostřihy, vše hbité a dravé, natočené naprosto s přehledem. Hudba určuje temporytmus a náladu, stříhá se podle ní, nikoliv podle toho, jak si to žádá vyprávění._____ B: Vypráví se ve 3 rovinách, přičemž jedna obsahuje ještě "podvyprávění", které se stane určujícím v závěru. První je účinkování v soutěži "Kdo chce být milionářem?", v rámci kterého sledujeme stoupání na vrchol jednoho outsidera, který má štěstí na otázky. Druhá rovina je vyslýchání na policii, díky níž se dozvídáme, jak onen podvraťácký outsider znal odpovědi. V druhém plánu vidíme záznam soutěže, aby mohl být příběh - vzpomínka do minulosti - spojen s konkrétní otázkou. Třetí a závěrečná je věnována vzpomínkám do dětství, kterými se obhajuje hlavní hrdina před policií, protože odpovědi na otázky poznal během svého nedlouhého života. Tato část také obsahuje podzápletku, kdy sledujeme, jak se z hrdinova bratra stává vrah a násilník, kterému jde jen o peníze, a osudovou lásku hlavního hrdiny, který je až moc pravdomluvný a oddaný, hodný._____ C: Vyprávění je sice motivováno kompozičně, ale vzpomínky začnou být po chvíli mechanické - jako pokládání otázek v soutěži, protože film nezpochybňuje a nenabízí možnosti, nýbrž naplňuje jednu jedinou, tu "osudovou - je to napsáno". Flashforwardy slouží pouze k zvýraznění motivu špinavých peněz a k tomu, aby se flashbacky a flashforwardy mohly v závěru protnout a spojit i 3 roviny vyprávění. Jen v jedné scéně je užit nespolehlivý vypravěč, když vidíme, jak se hlavní hrdina Jamal vrhá na svého bratru a oba padají z velké výšky, načež se vrátíme o chvíli zpět a zjistíme, že to, co jsme právě sledovali, Jamal pouze zvažoval. Z hlediska toho, komu se vypráví, jen dvě scény vybočují z "vyprávím vám svůj životní příběh, abych se ospravedlnil, že jsem nepodváděl", a to v tom případě, kdy se policista zeptá, jestli Jamal někdy viděl Latiku a jak se dostal do soutěže._____ D: Boyle ve své předchozí filmové trojici na základě Garlandových scénářů míchal vysoké s nízkým, což dělá i ve SLUMDOGOVI, ale v PLÁŽI - 28 DNÍ POTÉ - SUNSHINE nikdo po divákovi nepožadoval, aby se jednoduše ztotožnil s hlavním hrdinou a dojímal se. Musím uznat, že zapojení davu funguje a nejedná se díky tomu o kýčovité "dojímání se nad sebou", ale nic než dojetí a slzy štěstí tahle osmi-socarová podívaná nenabízí. Nemluvě o tom, že Boyle k vyobrazování indické chudoby přistupuje jako Jamal, když provádí turisty "Tádžmahálem": redukuje vše do podoby klukovského dobrodružství, i když jde o život. _____ Pokud se Vám hodnocení či komentář nepozdává, máte tyto možnosti: padesát na padesát (50:50), hodnocení ostatních uživatelů či možnost napsat mi do vzkazníku. 70% () (méně) (více)

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

Tak Danny Boyle to dokázal! Danny Boyle překonal prokletí, které postihne řadu umělců, ale prolomí jej jen málokdo, a sice natočil svůj druhý ,,Trainspotting". Milionář z chatrče je v mnoha aspektech skutečně dokonalý - předně je natočen podle naprosto strhujícího scénáře, který je vlastně adaptací literární předlohy indického autora Vikase Swarupa, která u nás vyšla pod názvem Kdo chce být miliardářem. Dokonalý průvodce pro cestovní kancelář Poznej Indii jinak než jen jako západní devizový turista. Příběh postavený na velmi sofistikovaném principu - specifika vybraného etnika (v tomto případě multikulturní Indie) jsou naklonována na internacionálně univerzální schéma televizní vědomostní hry a od jemných nuancí (oproti lokální mutaci - v našem případě Chcete být milionářem - zajímalo by mne, zda v podmínkách licence je i moderátorova vizáž á la Vladimír Čech?) se postupuje k stále většímu odchýlení se od divákovy známé herní verze, v čemž právě tkví síla Swarupova a Boylova postupu - většina okolností i celý kontext indické mutace Milionáře je z našeho evropského hlediska bizarní...ve spojení s dějovou rovinou hlavní postavy pak naprosto absurdní! Ještě zajímavější je ovšem Boyleova tvůrčí stránka - Milionář z chatrče je až naprosto dokonalá filmařina! Bravurní střih, pro Boyla příznačně dynamická a expresivní hudba, ty dokonalé akčně laděné scény (honička s policisty, cestování vlakem...), neuvěřitelně autentická mizanscéna, videoklipová estetika (postmoderně laděné zakomponování titulků do obrazu), neuvěřitelná dynamika, vynalézavá kamera, závěrečná taneční (a v podstatě i dějová) aluze a pocta Bollywoodu... Reflektoval jsem to jako správně vyvážené...ten film je o potkávání a prolínání světů, prostě postmoderně globalizační film... :-) Stranou nesmí zůstat ani herecké výkony - to, co předvedli snad všichni herci (zvláště pak dětští), mi doslova vzalo dech... Danny Boyle tedy natočil svůj druhý ,,Trainspotting", v němž nechyběly jeho stěžejní propriety - odklon od západního životního stylu, oslava života a vitality, silná hudební stránka ... a ano, došlo i na prolézání záchoda, stejně jako v původním Trainspottingu (ta scéna byla bizarně poetická, i když podstatně naturalističtější než ta na ,,nešpinavějším záchodku Anglie"...). Jestli je nějaký nejlepší film roku 2008, pak je to tenhle... Podobné filmy: Želvy mohou létat, Město bohů, Takhté siah, Lovec draků, Babel ()

Cival 

všechny recenze uživatele

Snad až příliš líbivá a příliš naivní pohádka o tom, jak ušatému Honzovi z Indie spadla do náručí princezna a s ní i půl království. Co pro to musel udělat? V podstatě nic. Jen žít. Jenže jednoho dne byl jeho příběh naservírován západnímu publiku, to ustrnulo nad výkaly z kadiboud, nad násilím z ulic i nad drsným osudem capartů z indických slumů a Honzovi mohl zazvonit zvonec, aby byl ten šťastný konec. Boyle naštěstí ukazuje nevěrohodnou historku (takové krásky opravdu nemívají tak silnou paměť) skrze omamnou formu, jejíž ENERGIE se bude jen těžko napodobovat. V tomhle směru schvaluju oscary za režii, hudbu, kameru, střih i zvuk. Soška za kolovrátkový scénář, kde se tak dlouho střídají otázky se vzpomínkami, až přijde z prstu vycucaný "hepáč", je ale hrozivým omylem. Stejně jako cena nejhodnotnější. I když jejímu udělení rozumím - na tyhle vlezle líbivé filmy, které elektrizují pozitivní energií, publikum slyší až příliš často. 70% ()

TheMaker 

všechny recenze uživatele

:::::::::::::::::::::: Film mi přišel jako dobře promyšlená práce režiséra a scénaristy, jak získat plno Oscarů a jiných povrchních cen, jako by to dělali jen pro ně. Dev Patel mi byl strašně nesympatický, za celý film má jenom jeden jediný výraz a ještě k tomu hraje strašně prkenně. Nemohu si pomoci, ale prostě to na mě působilo strašně laciným dojmem. Nezlobte se na mě. Normálně bych tomu dal 3 nebo 4 hvězdy, ale na to, jak to bylo minulý rok strašně vychvalované a jednu dobu dokonce v top 200, tak jsem měl vysoké očekávání a dostalo se mi nakonec tohle. A ta taneční scéna na konci se tam vůbec nehodila, byla vyloženě trapná. Jako by se to najednou přehouplo z dramtu do nějaké fádní komedie. Úplně mi to zkazilo, už tak špatný dojem. Film je sice dobře natočený, to jo, o tom žádná, ale prostě to na mě celé působí, jak říkám, moc lacině, vypočítavě, vykonstruovaně a povrchně. Žádné emoce to ve mě nevyvolalo. Zlatý Titanic, ten mě dojal až k slzám, měl skvělou atmosféru a film byl nabitý silnými emocemi až k prasknutí. ::::::::::::::::::::::: ()

Galerie (44)

Zajímavosti (49)

  • Celosvětová premiéra proběhla 30. srpna 2008 na filmovém festivalu Telluride v USA. (ČSFD)
  • V době natáčení filmu byla hodnota 20 milionů rupií přibližně 411 600 dolarů. Výhra 20 miliónů indických rupií byla v přepočtu něco přes 7 miliónů korun. (HellFire)
  • Hlavní herecký představitel Dev Patel (Jamal) je znám nejen jako herec, ale také jako několikanásobný šampion v taekwondu. (claudel)

Související novinky

Zemřel herec Irrfan Khan

Zemřel herec Irrfan Khan

29.04.2020

V 53 letech zemřel hvězdný indický herec Irrfan Khan. Příčinou byla infekce tlustého střeva. Od roku 2018 zároveň bojoval s rakovinou. Herce mohou diváci znát nejlépe z rolí jako Pí a jeho život,… (více)

Annaud našel černé zlato

Annaud našel černé zlato

20.12.2010

V 80. letech platil Jean-Jacques Annaud za jednoho z nejlepších evropských tvůrců (ne-li nejlepšího). Pak jeho kariéra nabrala charakter sinusoidy. Po bizarnosti Jeho veličenstvo Minor je nejvyšší… (více)

Po Souboji titánů vypukne Válka bohů

Po Souboji titánů vypukne Válka bohů

03.04.2010

Samozřejmě, o tomto filmu u nás nečtete poprvé. Starořecká fantasy War of Gods (resp. Dawn of War, pořád je v tom trochu zmatek) měla původně bezprostředně konkurovat Souboji titánů, ale díky… (více)

Reklama

Reklama