Reklama

Reklama

Jan Saudek - V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu

  • USA Jan Saudek (festivalový název)
všechny plakáty
Trailer 1

Obsahy(1)

Celovečerní dokumentární film JAN SAUDEK, s podtitulem „V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu“, vypráví osobitým způsobem syrově pravdivý životní příběh hrdiny i odpadlíka. Podává jej jako velkolepé drama. Drama plné barev vzrušujících obrazů, ale také provokujících myšlenek, iluzí a idejí. Jan Saudek, světově uznávaný fotograf, v zahraničí mnohokrát oceněný a vystavovaný daleko dříve, než ho poznala široká veřejnost v rodné vlasti, vystupuje před kamerou v mnoha rolích. Často je mění, často překvapuje, nejčastěji šokuje. Přesto se ani tento velký stvořitel iluzí zcela neschoval před pronásledujícími třemi kamerami a nemilosrdně odhalujícím okem režiséra. génia.

Svým tvůrčím pojetím se dokument nehlásí k tradiční formě tohoto žánru. Snaží se s ní zacházet volně tak, aby dokázal pojmout a interpretovat celou složitost umělcovy osobnosti. Každá ze tří do sebe navzájem propojených obrazových linií vypovídá o jiném světě. Ta barevná je filmová, čistá a „realistická“, vypráví a podává faktické informace. Černobílá se zabývá nitrem samotného autora, a proto mu nikdy nestojí tváří v tvář. A syrově dokumentární kamera přímo z ruky režiséra mapuje intimní chvíle, kam doposud nebylo dovoleno vstoupit žádnému filmaři. Chvíle, kdy Jan Saudek prožívá své intelektuální, citové a sexuální „orgie“. Stejně tak je ale svědectvím o opravdových citech, o štěstí a o samotě génia.

Autor a režisér Adolf Zika vychází z dlouholetého přátelství s portrétovaným. Přestože si jej hluboce váží, neomezuje se na pouhé zaznamenávání vyslovovaných pravd kontroverzního mistra fotografie. Spolu s divákem se snaží nahlédnout za umělcovu masku, a to i za cenu bolestivých odhalení – dostat se až na samou dřeň těchto „pravd“.

V některých pasážích dokumentu by se možná dalo hovořit o záběrech a scénách, které jsou za hranicí etiky a morálky současné společnosti. Přesto se nejedná o první český pornofilm v kinech, ale o největší love story posledních let. Válka, utrpení, ztráta nejbližších jsou zde v kontrastu ke slepé lásce, vysněné rodině a neuchopitelnému lesku slávy. Chudoba, zatracení a zneuznání v kontrastu k bohatství, pokryteckému obdivu a nebe se dotýkající svobodě v nezastavitelném stárnutí. O tom a mnohém nevysloveném a nevyslovitelném je tento strhující dokument o životě a díle nejslavnějšího žijícího českého fotografa Jana Saudka. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (98)

swamp 

všechny recenze uživatele

Zajímavý pohled na neodhalenou duši Jana Saudka..je ovšem tento pohled stále zajímavý?! Jana Saudka, jako umělce či člověka nijak zvlášť neobdivuji (tedy kromě jeho fyzické kondice..ta je v jeho věku neuvěřitelná), přesto jsem byl zvědav, co se o něm od Adolfa Ziky dozvím. Bohužel, Saudek je takový jaký je..arogantní a myslí si, že všechny přechytračí. Režisérovi dal nahlédnout pouze tam, kam chtěl, a když už se Zika začal dostávat hlouběji (nejspíš kvůli špatnému psychickému stavu Saudka), pan umělec s ním zkrátka přestal na měsíc komunikovat. Tečka. ()

Hellboy 

všechny recenze uživatele

[LFŠ 2008] Saudka nemusím, což by ani nevadilo, a není to důvod, proč hodnotím tak, jak hodnotím. Jde o to, že samotný dokument je opravdu velmi špatně natočený, což způsobuje především Zikův téměř nektritický obdiv Saudka. Není odhaleno nic, co by o Saudkovi nebylo již předem známo, co by nebylo ve všeobecném povědomí. Saudek ze své pózy nevystoupil, a jestli ano, tak ne před kamerou, na to už ji má moc dobře naučenou. Takže dokument o ničem, skutečně, nedozvěděl jsem se vůbec nic nového, zajímavého, o Saudkovi vypovídajícího. Ani nevím, proč tomu vlastně dávám 1*. Aby nedošlo k nedorozumění, netoužím po dokumentu, který by Saudka zkritizoval, ale takhle jednostranný pohled je naprosto k ničemu. A "tím je řečeno vše." ()

Reklama

Vodnářka 

všechny recenze uživatele

Adolf Zika má takové štěstí, že si pro svůj dokument vybral osobnost zajímavou samu o sobě! Člověka dokument sice z velké většiny baví, ovšem jen díky originálním, i když ne vždy upřímným zpovědím Jana a jeho nejbližších. Sám režisér jim jejich výstupy spíše kazí, jeho mluvené otázky nejenže ruší, ale nad jejich neohrabaností se sami chcete zpovídaným omluvit. Stejně tak hloupé jsou ty propojovací texty nastrkané do celého dokumentu. Jsem si jistá, že s trochou snahy a kreativity by v nich zmiňované skutečnosti šly určitě vyjádřit jinak.. Také mnoho nezajímavých záběrů na slavného fotografa a kýčovitých pohledů na Prahu šlo docela jednoduše nahradit těmi Saudkovými díly, které režisér vystavuje v samostatných sekcích s hudbou. Ty totiž snímek zbytečně prodlužují a Saudkova zpověď v jejich kontextu působí jako nudně sebestředná onanie. Saudek na začátku snímku říká: "Umění je blbost. Toho se držme. Já jsem pro vítězství zdravého rozumu." Obávám se, že pan Zika nezvládl použít ani jedno. ()

sta 

všechny recenze uživatele

To, co se Kauteckému podařilo v Občanu Havlovi takřka dokonale, tedy proniknout dokumentované osobnosti na kostní dřeň a tu ukázat divákovi, se Zikovi s daleko expresivnější osobností Jana Saudka nepodařilo téměř vůbec.. má to své pravdivé momenty, zbytek je ale jen pokus poodkrýt nános nejrůznějších masek, které si mnohdy odporují.. ()

kisha 

všechny recenze uživatele

V první řadě beru zpět veškerá obvinění z pozérství, kterými jsem kdy počastovala své známé, jelikož v porovnání s tímhle chlapíkem jsou, troufám si tvrdit, všichni ultraupřímní a hyperpřirození. To je jedinej závěr, kterej můžu vyvodit z tohoto dokumentu. Bylo to nudné, nic nového říkající, nahrané, uměle nastylované. Kdo je na takovou podobu "dokumentu" zvědavej. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (1)

  • Generální ředitel Národní galerie prof. Milan Knížák oficiální žádost producenta o rozhovor do filmu o Janu Saudkovi odmítl. (hippyman)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno