poster

Mlčení Lorny

  • Belgie

    Le Silence de Lorna

  • Francie

    Le Silence de Lorna

  • Itálie

    Il matrimonio di Lorna

  • Německo

    Lornas Schweigen

  • Slovensko

    Mlčanie Lorny

  • Kanada

    Lorna's Silence

  • USA

    Lorna's Silence

  • Velká Británie

    The Silence of Lorna

Drama

Belgie / Francie / Itálie / Německo, 2008, 105 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • gudaulin
    ****

    Zločin? Fajn, ale jen "vocaď pocaď", říká si hlavní hrdinka, když si chce najít své místo na slunci a přivydělat sňatkovým podvodem. Už jí ale nevoní vražda, která je nedílnou součástí plánu jejích společníků. Má zkrátka a dobře určité morální zábrany, které ostatní členy zločinecké bandy zjevně netrápí. Lorna si ale neuvědomuje, že je jenom malou rybou a nikoliv hybatelkou událostí, takže její vzpoura proti plánovanému obchodu se smutnými konci končí neúspěšně a nezbývá jí než se pokusit zachránit holý život. Psychologická kriminálka se zajímavou a neokoukanou herečkou v hlavní roli a hořkým dějem se nesnaží jít ve stopách hollywoodských thrillerů, ale vlastní cestou malého evropského filmu. Celkový dojem: 75 %.(17.5.2012)

  • xxmartinxx
    ****

    Film o jedné v podstatě hloupé malé rybě, která nemá ani náznak kontroly nad svým životem, a i když si sama myslí, že všechno dělá právě proto, aby tu kontrolu nabyla, nakonec musí přijít deziluze. Lorna na mě působí mnohem víc na osobní než sociální úrovni, vlastně jako sociální drama mě nepřišla moc zajímavá, ale to není špatně, protože ona osobní rovina mě zaujala víc, než je u Dardennů běžné.(6.9.2015)

  • Shadwell
    ***

    Mlčení Lorny je na jednu stranu obžalobou zkaženého a zvráceného světa, kde zdánlivě nikdo není na té správné (nebo na té špatné?) straně, úpadku morálních hodnot a různých forem prospěchářství, zároveň je však film touto zkažeností jaksi fascinován, staví ji na odiv a manýristicky se v ní vyžívá. Uvážíme-li nářky z poslední doby nad filmovými festivaly, z nichž se stal paralelní trh k běžné distribuci, který se také otáčí kolem osy ekonomických vztahů, musíme se ptát, jestli nejsou etablovaní auteuři Dardenneové puzeni spíše tržní cestou než sociálním smýšleném; jestli si tito novodobí artoví hokynáři nedělají z důvěřivých diváků trochu šprýmy. ____ Stylistická poznámka: V artových filmech se nestříhá tak často jako v těch mainstreamových z nějakých ideologických předsevzetí (levičácká opozice vůči establishmentu), nebo snad stylistických („zachytávání" času v dlouhých záběrech-sekvencích), ale protože by vyšlo najevo, že nevyprávíte. Každý další střih a každý prostřih – prostřihem rozumíme krátký záběr, který vkládáme mezi dva záběry určitého dění, abychom jej doplnili o novou informaci – by usvědčil tvůrce z „loudavého podávání informací“ divákovi a vůbec z nedostatku takovýchto informací. Ovšem pokud takový prostřih umístíte a rozmělníte přímo v záběru, tzn. bez střihu, ničemu to nevadí, jde prostě o vatu, která se v záběru, zvláště v tom trvajícím nad pět sekund, které jsou pro art typické, ztratí. Uzavřeme to následující tezí: V mainstreamových filmech vidíme méně v záběru a tušíme více v „utopickém“ poli mimo záběr, u artu je tomu obráceně – to art se proti obecnému přesvědčení nachází ve sféře aristotelovské, zatímco mainstream v platónské.(5.6.2009)

  • noriaki
    ****

    Odosobněný a zvláštním způsobem skličující a zneklidňující příběh o ženě která toho zažila až příliš. Tvorbu Dardennů neznám, ale Mlčení Lorny mi připomínalo skandinávská dramata natočená podle hnutí Dogme 95. Ruční kamera, minimum umělého osvětlení, skoro žádná hudba a snaha o realistické zobrazení skutečnosti. Vymykala se akorát zápletka, která je mnohem temnější než bývá v těchto filmech zvykem. Začátek se nesl skoro v dokumentárním duchu, děj mě postavil do role nezúčastněného pozorovatele a chvíli trvalo než jsem získal dost informací na to abych si mohl vytvořit k postavám nějaký postoj. Hlavní hrdinka je sice celou dobu jasná, ale díky tomuto úvodu je povahově nerozlišitelná od ostatních. Svým chováním navenek působí stejně zkaženě a prospěchářsky jako zbytek zúčastněných. Jenom díky tomu že si ji kamera vybrala jako svůj hlavní cíl, jsem měl možnost vidět i její lepší stránku. Pocit který jsem si odnesl je jasný. Svět je amorální místo a nikdo není ani dobrý ani zlý, jen více či méně zainteresovaný. Tohle se bratrům povedlo, tak krásně jednoduše jsem tuhle myšlenku ještě vyjádřenou neviděl. Ovšem ne že bych se s nimi v tomto absolutním pohledu ztotožňoval.(5.3.2012)

  • swamp
    ****

    Od této bratrské režisérské dvojice jsem doposud viděl pouze snímek L' Enfant. Le Silence de Lorna je pak dalším snímkem, který se velmi emotivně dotýká sociálních témat. Jedinou výtkou z mé strany je snad závěr, který mi přišel o něco víc protahovaný, než by bylo záhodno, přesto - pokud nemáte problém s evropskou tvorbou - mohu jen doporučit.(9.2.2010)

  • - Scénář filmu byl oceněn na filmovém festivalu v Cannes. (M.B)

  • - Natáčení probíhalo od října 2007 do prosince 2007 v Liège v Belgii. (bianci)

  • - Před castingem uměla Arta Dobroshi francouzsky jen názvy dnů. (Nedhelborn)