Režie:
Jan BalejKamera:
Martin ProcházkaHudba:
Chapelier FouHrají:
Oldřich Kaiser (vypravěč), Anežka Kubátová, Petr Forman, Ivana Chýlková, Barbora Hrzánová, Jan Novotný, Nina Divíšková, Veronika Žilková, Radek Holub (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Hluboko pod mořskou hladinou, doprovázen rybím orchestrem, vypráví hlas moře příběh Mořského krále a jeho dcery Malé. Stejně jako mnozí jiní opustil král se svou stařičkou matkou a třemi dcerami -- Malou, Prostřední a Nejstarší -- vydrancované vody a odešli žít mezi lidi. V potemnělé rybárně uprostřed přístavní čtvrti plné přistěhovalců žijí teď jednotvárný život plný práce a osamění. Jednoho dne vstoupí do jejich rybího obchodu sebevědomý, pohledný, ale poněkud neurvalý mladý muž -- Baron. Malá je mužem i dunivou hudbou, která jej doprovází, naprosto okouzlená. Od této chvíle se život Malé a její rodiny změní. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (54)
Historka (dle "pohádky" Hanse Christiana Andersena, takže už je od počátku jasné, co se tam bude dít a jak to skončí) vhodná na krátký film, ale násilně natažená na celovečerní stopáž. V tom je asi největší problém tohohle filmu. Balej určitě umí, jenže jenom krátké filmy - třeba Jedné noci v jednom městě se mi líbilo, ale stejně se jedná o povídkový film. Na Malé z rybárny se prostě podepsalo to, že je to jeden příběh s celovečerní stopáží a Balej to neukočíroval. Vizuálně to vypadá dobře, loutky a práce s nimi je skvělá a i to město vypadá správně depresivně. Jenže to město tak jenom vypadá, ale na člověka tak moc nepůsobí. Celý ten film je tak strašně chladný, že z toho těžko můžu mít nějaký silný dojem. Ani depresivní, ani dojemný, prostě žádný. Navíc ani nechápu, pro koho je ten film primárně určený, některé sekvence mají humor jak z nějakého dětského filmu a pak tu máme sekvence z nevěstince apod. Mít to víc jasno, pro koho je ten film natočený a zkrátit to tak o polovinu, asi bych byl spokojený. Takhle víc jak lepší 2* dát prostě nemohu. ()
Malou z rybárny jsem viděl na třeboňském anifilmu a byl jsem svědkem typického nedorozumění, kdy rodiče malých dětí zatvrzele předpokládají, že animovaný film je určený především dětem, takže se na promítání dostavili v hojném počtu s malými ratolestmi. Následně jsem viděl hluboké znechucení, když zjistili, že děj se odehrává v nevěstinci. Malá z rybárny může diváky odrazovat ze dvou důvodů. Za prvé je to pokus o aktualizaci Malé mořské víly zasazenou do kulis špinavého přístavu současnosti, což každý nerozdýchá. Za druhé, výtvarná stránka je všechno možné jen ne líbivá. Kdo si malou mořskou vílu spojuje s křehkostí, romantikou a krásou, žalostně ostrouhá. Na druhou stranu, právě výtvarné pojetí je tím, co funguje na Balejově filmu nejlíp. Pokud máte rádi zajímavý výtvarný styl, který vybočuje z mainstreamu, tak jeho kousek oceníte. Ten úžasný začouzený industriální styl, ty temně groteskní prvky jsou kouzelné. Po dramaturgické stránce film trochu pokulhává a jak už v jednom komentáři zaznělo, není to z hlediska scénáře film ani pro dětského diváka, ani vyloženě pro dospělého, ale závěrečná scéna odchodu víly ze scény je brilantní. Celkový dojem: 60 %. ()
Po hudební ani výtvarné stránce nemám téměr žádné výhrady, ale to modernější a poněkud drsnější pojetí klasického příběhu Hanse Christiana Andersena mi popravdě úplně nesedlo. Pohádka Malá mořská víla mě vždycky dojímala, což bohužel nemohu říct o tomto animovaném filmu. Je mi to líto i z toho důvodu, že hlas Oldřicha Kaisera v roli vypravěče je nesmírně podmanivý. (65%) ()
Mně to sedlo. Pominu-li vymakanou výtvarnou část , celý film provázela krásná hudba, fajn zvuky a parádní přednes pana Kaisera. Asi to nebude pro každého, ale mé fantazijní já si pochtnalo slušně. P.S.: Vážně existují experti, co si myslí, že vše, co je loutkové nebo animované musí být pohádka pro děti?!? Svátá prostoto... :-D :-D :-D ()
"Haló, mohla bych rezervovat dva lístky na zítřek?" "Mohla, ale musíte zavolat do poklady a ta není otevřená, to bude až za hodinu." Druhý pokus nevyšel, zas bylo moc pozdě, na třetí pokus mi to nebrali. Zoufalství, opravdu jsem to chtěla vidět. Jenže se mnou celý svět, který je schopný příčetně telefonovat. A to jsem ještě vytáhla do kina elfí princeznu, vládkyni zlatého deště. Jak se ukázalo v hodině lámání chleba, lístky byly a s jedinými prodanými lístky jsme si ve volném sále vybraly sedadla. Už začátek, s naprosto podmanivou hudbou rybího symfoňáku, dával tušit, že to, co nás čeká, nebude úplně tuctová podívaná. Tenhle animák není přívětivý, na oko líbivý a podbízivý. Má v sobě jemnou, skoro bolestivou, poetiku, která mi k tomu, ve své podstatě strašně smutnému, příběhu ladí. Před cestou do kina jsem udělala tu chybu, že jsem si poslechla hodnocení profi kritiků, kteří odvážně palcovali a Malé z rybárny vehementně dali palce dolů. Asi viděli úplně jiný film než já. Budu polemizovat s jejich výhradami. Ano, postavy neoplývají živou mimikou, mořští lidé mají s rybami mnoho společného, ještě nikdy jsem neviděla smát se kapra, mračit lososa, nebo otráveně ksichtit makrelu a není to tím, že z té si zpravidla kupuji jenom filé. Mořský král prodával ryby, v čem by se taky vyznal lépe? Co by měl dělat? Opravovat televize? Chválené živé vlasy Nejstarší a Prostřední jsou geniální a zdaleka ne jen jednou z mála drobností. Těch drobností tam je mnoho. Od růžového discmana, přes kolečkové křeslo babičky a všechny šperky a jejich zřejmou či tušenou symboliku, až po tančící figurínu u tyče a neustále se opakující motiv srdce v kosočtverci, jako symbol ústředního bordelu (myšleno veřejný dům). Malá mořská víla je dílo, které poprvé v životě mnoha lidí nastoluje otázku, zda je lepší milovat a ztratit, nebo nikdy nemilovat. Troufám si říct, že na to neexistuje jednoznačná odpověď. Jisté je, že je lepší před smrtí, která je jediná jistá, milovat aspoň chvíli. A určitě je dobré žít tak, aby si nad pěnou, která z vás zbude, mořská ryba utřela slzu, která jí kradmo stéká po tváři. ()
Galerie (40)
Photo © Miracle Film
Reklama