Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film Heleny Třeštíkové je unikátním časosběrným dokumentem, mapujícím čtrnáct let v životě mladé narkomanky a jejího marného zápasu se závislostí. Proč začala brát drogy? Jak sama říká - chtěla se lišit. Píše se rok 1996 a tehdy devatenáctiletá Katka žije v terapeutické komunitě Sananim v Němčicích s nadějí na obyčejný život - touží mít přítele, jednou i rodinu. Happy end se však nekoná. Režisérka zaznamenává ve svém filmu rok za rokem Katčin sestup níž a níž na spirále krádeží, prostituce, fyzického i psychického chátrání, na spirále, přerušované jen občasným vzepětím naděje a odhodlání s drogou skoncovat. Její touha je upřímná, droga ale nakonec vždycky zvítězí. Podaří se Katce konečně najít sílu ve chvíli, kdy otěhotní a budoucí mateřství jí nabídne životní motivaci? (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (541)

balone 

všechny recenze uživatele

Třeštíková nám ukázala možná až moc... Neřikám, že je to špatný dokument, ale takových je tu spousta, vždyť ti lidé si za to můžou z větší části sami. Vlastně by se celý dokument dal zkrátit na dvě fotky, ona předtim, ona potom. Hlavně z těch Katčiných keců jsem byl už otrávenej, pořád to samé "Jdu na detox" "Nevydržela jsem to, musela jsem si šlehnout." bla bla bla. Takových holek, kluků je kolem nás spousty, jen jedna se nechala nafilmovat. Btw. co z toho vlastně vůbec měla? Peníze? To by si měla Třeštíková nafackovat, že jí dává na drogy. A pokud ji za to nedala nic a Katka chtěla jen ukázat lidem co z nich udělají drogy, tak je ještě hloupější, než doopravdy je, mrzačit sebe pro informovanost druhých. 40% ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Kapitalismus a demokracie 21.století a teď mi řekněte jestli za těch zlých komunistů nebylo líp a jestli tohle jste viděli:-)? Tak hlavně že má každej z těchto lidí svobodu, jako feťák se nikdo nenarodí, fetovali i někteří umělci a celebrity (v drogách nacházeli třeba inspiraci), nekdo tomu později podleh zcela a skapal, někdo se z toho však silou své vlastní vůle dostal a dnes se má dobře. Každý k tomu však musí mít vždy nějaký ten důvod (stejně jako k chlastu), nikdo se jím sám od sebe nestane. Zajímalo by mě, jen tak mimohodem, co všichni tito lidé dělali před rokem '89 a jestli jim tedy ten jejich životní styl, svobodně zvolený, takto zcela v demokratických kolejích, vyhovuje a to neplatí jen u smažek, ale i bezďáků a podobných trosek. Hnus, hnus a ještě jednou hnus, takovejhle hnus a humus, lidské utrpení, zoufalství, beznaděj a bezmoc jste v ulicích neviděly! Havle ty pravdoláskaři doufám že si se taky díval, no ono to v Americe není asi o moc lepší viď? ps: Paní Třeštíková každý tohle ví, každej toho alespoň jednou v životě byl svědkem, k čemu ale takového dokumenty? Vy točíte filmy o lidském utrpení a berete za ně krásné peníze a ostatní lidi tohle akorát nasere a otráví a stejně s tím nic nikdo pořádně neudělá, kaputalistovi je to upřímně jedno a my všichni ostatní (jejich péči, děti-které se snad ani neměli radši narodit) to ještě navíc zackvakáme. No není to k nasrání? Tak mně tak napadá, že se krásně tento a podobné filmy na dlouhá léta uloží do archívu, a za 100 let to pak někdo vytáhne, podívá se nato a bude žasnout jakou že jsme to měly prima dobu, jestli tedy nebude ještě hůř:-) Pamětníci by rovněž nevěřili svejm vlastním očím, jako někteří z nás stále nevěří na zvěrstva páchané nacisty apod:-( Jen pro silné nátury, 3*. ()

Reklama

dobytek 

všechny recenze uživatele

Docela se divim, že někdo natočí dokument o takovejch zbytečnejch existencích jako je Katka a ten její agresivní feťáček a stane se z toho takovej hit, že to jde dokonce do kin. Mimochodem, mně teda předchozí dokument o Katce z roku 2001, kterej mapoval začátky její feťácký kariéry, připadal zajímavější. Tam jsem si ze začátku řikal, jak asi nakonec doapdne. Tady je z toho přechozího dokumentu něco málo na začátku a pak se teprve rozjede ta část ze "současnosti". Ale to už každej hned na začátku pozná, že je to úplná troska a nějaký šance na změnu jsou veškerý žádný. Tady by snad jedinym "oživenim" dokumentu bylo, kdyby Katka chcípla. Tady se teda dozvíme, že se Katce narodil nějakej substrát, kterej stejně asi bude nějakej dezolátní, když po celou dobu těhotenství smažila. Kromě toho ještě dokument částečně sleduje osudy jejího novýho přítele, takže sledujete dvě feťácký trosky, jak pořád vykládaj o tom, že pojedou na detox, pak se z detoxu vrátěj a řeknou: "Tak mi to zase nevyšlo, protože jsem na tom psychicky hrozně špatně a nedalo se to vydržet a každej tam na mě byl zlej a blablabla..." Prostě pořád dokola to samý. V podstatě se ukázalo, že nejzajímavější osud měl asi ten její přechozí přítel Láďa, kterej dostal 13 let :-) Ale vsadil bych se, že Třeštíková bude o Katce chtít natočit ještě další dokument (pokud teda Katka do tý doby nechcípne). ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

Na volné trilogii, ve které se Helena Třeštíková vrací ke konkrétním "případům" (přiznejme si, že na ty filmy nechodíme kvůli těm osobám, o nichž pojednává, ale kvůli tomu, abychm viděli, jak "nevyzpytatelnost života překoná mnohé fikce" a abychom si potvrdili přednastavený názor), mi přijde nejpozoruhodnější práce s pojímáním času. Nejde o to, že všechny filmy jsou časosběrné dokumenty, které jsou sestřihem ohromného množství materiálu, kdy je nutné si domyslet elipsy a pozastavovat se nad neovlivňováním dokumentovaného "materiálu", ale že i přes svou časosběrnost ukazují vliv času na jedince. Zatímco Marcela dráždila svou pasivitou a ukazovala, že na některých jedincích se změna režimu výrazněji nepodepsala, když je samotné širší společensko-kulturně-politický kontext nezajímá, a René byl ukázkovým příkladem neschopnosti se adaptovat na změnu režimu a okolnosti o světě za mřížemi jsme se spolu s titulním představitelem dozvídali prostřednictvím médií (televize a knih), tak Katka nabízí vyloženě fyzický zážitek, který je dán tím, že sledujeme, jak se na nenapravitelné narkomance podepíše čas. Toto pozorování rozpadu je ale narušováno kýčařskými výjevy čvachtání se v potůčku (neuvěřitelně laciná symbolika), ve kterých čas jde dál, jenom hrdinka zůstává stále na místě, a výrazným zasahováním do osudů pozorovaného objektu (kdo že jí to zajistil tu doktorku?, kdo že jí platí za to, že se nechá dokumentovat?, kdo že to neukazuje souvislosti - shánění drogy, zajišťování peněz na ni nezákonnou činnosti?). Z ostatních hodnocení a komentářů jasně vyplývá, že jde o "zážitek". Otázkou je, jestli důležitost dokumentu spočívá pouze v tom, že je vhodný do škol jako nedidaktická pomůcka, nebo nás nutí přemýšlet, přehodnocovat názory a zaujmout nějaké stanovisko. Obávám se, že ne; jde - v lepším případě - o fascinaci z rozpadu, resp. - v tom horším - kýčovité dojímání se nad vlastní empatií. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Asi nemá zmysel rozprávať o tom, že sila časozberného dokumentu tkvie v tom, že ani režisér a ani protagonisti nevedia, ako ich "príbeh" skončí. On samozrejme nekončí a v prípade Katky je smutné to, že v akomkoľvek okamžiku by sme natáčanie stopli, záver by bol smutný. A možno aj v prípade tesne po narodení jej dieťaťa, pretože by sme tušili, kam to bude spieť ďalej. Třeštíková sa zameriava na Katkinu závislosť, ale nezabúda, že aj na drogy si treba nejako zarábať a spôsob tohoto zárobku nám predstaví. Skutočne neveselá sonda do života narkomana, ktorá je takmer stopercentne autentická, alebo aspoň tak pôsobí a tým pádom aj účinnejšia, ako by bola v hranom filme. Napríklad aj na motívy Katkiných osudov. ()

Galerie (17)

Zajímavosti (14)

  • Český lev 2010 za nejlepší dokument pro Helenu Třeštíkovou. (M.B)
  • Kmotrami DVD Katka jsou Bára Basiková a Marcela Haverlandová, s nimiž oběma Helena Třeštíková pokračuje v natáčení jejich dokumentů. (JOhanka.1412)
  • Dokument Katka se podařilo prodat do německé, polské, kanadské a běloruské televize. (JOhanka.1412)

Související novinky

Vítejte v KLDR! Zdarma!

Vítejte v KLDR! Zdarma!

05.10.2010

Provozovatelé portálu pro online distribuci dokumentárních a experimentálních filmů Docalliancefilms.cz nabízí od pondělí 4. října do následujícího pondělí 11. října zdarma k vidění film Vítejte v… (více)

Reklama

Reklama