Režie:
David CronenbergScénář:
David CronenbergKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Robert Pattinson, Paul Giamatti, Jay Baruchel, Kevin Durand, Juliette Binoche, Samantha Morton, Sarah Gadon, Mathieu Amalric, Emily Hampshire, Goûchy Boy (více)Obsahy(2)
Město New York, blízká budoucnost: Eric Packer (Robert Pattinson) je osmadvacetiletý nekorunovaný král Wall Street. Během jeho vyjížďky po městě dojde v ulicích Manhattanu k záhadné explozi a propukne peklo. Navíc zjišťuje, že se mu hroutí finanční impérium. Kontakt se skutečným světem, i když jen přes okna limuzíny, ještě prohlubuje jeho paranoiu. V průběhu čtyřiadvacetihodinové odysey začíná k smrti vyděšenému Ericovi docházet, že se jeho život blíží ke konci. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (2)
Recenze (348)
Strašně divný film utopený v dialozích, které působily jako z jiného světa. Celá závěrečná sekvence s Paulem Giamattim mě přinutila vzdát se a vypnout mozek. Já vím, že jde o adaptaci knihy, ale stejně jsem měl pocit, že si Cronenberg při psaní scénáře šlehl notnou dávku LSD, protože aby v jedné větě se hovořilo o klesajícím juanu a asymetrických prostatách...? Fakt nevím, co si o tom myslet. Každopádně pochvalu si odnáší Robert Pattinson, který je ve své roli precizní a jeho výkon (hlavně na začátku) mě přesvědčil, že sledovat jeho hereckou kariéru bude zajímavé. ()
Při prvních minutách snímku a prvních rádobyrozehraných scénách člověk lehce znejistí. Už-ne-Edward po zjištění, že nutně potřebuje nový haircut, sedá do neoriginálně nablýskané limuzíny a vydává se na cestu plnou otravně přemýšlivých hovorů, při nichž nevíte, jestli se výrazům Roberta Pattisona smát, nebo z nich brečet, přestávek na přemlouvání své novomanželky k sexu, na sex s různými náhodně se objevujícími ženami a detailní lékařské vyšetření. Kolem zuří pouliční boje a revolty a divák i chvíli přistoupí na tuhle režisérsko-scénáristickou hru, jakmile ale na konci dne dosahuje Eric Packer svého cíle, tedy onoho holiče, jde vše zase do kytek. Rozhovory se stávají čím dál trapnějšími, historky o lásce k taxikům lezou na nervy a následná debata o světě, bohatých, chudých, záchodech a nepravidelném tvaru prostaty nutí diváka jen k jediné myšlence - přání, aby už konečně někdo vystřelil a na plátně se objevily uklidňující závěrečné titulky... ()
Intelektuáli sa vždy radi koria moci a nepochybne mnohí z nich budú vo vytržení z filmu, ktorý prostredníctvom dialógovo-sexuálnej jazdy s podriadenými výkonnými mozgami impéria vizionárskeho magnáta rozoberá podmienky a príčiny jeho pádu. Niektoré sentenciie zaujali, iné zase boli čistou myšlienkovou masturbáciou. Vizuál - vydizajnované interiéry limuzíny v znamení digitálu esteticky neoslovili. Ani plus ani mínus. Chladná vyprázdnenosť. Možno to bolo cieľom, ale na takýto pocit stačí zájsť v sobotu do Auparku. Potešilo záverečné situovanie do predmestia s basketbalovým ihriskom, ošuntelým holičstvom a chátrajúcou fabrikou - kontrast voči nablýskanosti - exteriérové vedomé prijatie rozpadu a dožitia. Ale ako som už v úvode predoslal - korenie sa moci, majetku a "inteligencii" novodobých vzdelaných investorov zo strany frustrovanejších intelektuálov, či manažerov rôznych úrovní (so snami dosahujúcimi až na vrchol pyramídy riadenia a ovládania) ešte neznamená, že ide o prelomové dielo. O čosi chytrejšie rozhovory ako v hovorovej reči mozog vyplachujúcich filmov (= bežných distribučných titulov) ale navnadia azda aj na opakované pozretie. ()
Film dosahuje svojho vrcholu vo chvíli, keď sa vzoprie konvenčne zaznávaným (estetickým) hodnotám (formálnym/štylistickým/naratívnym kvalitám), uškrtí diváka, zhasne svetlo a odíde z kinosály. To Cosmopolis nerobí, ale má k tomu blízko. 1 a 3/4 hodiny (ne)zmyselných filozofických monológov a groteskných situácií. Lesklé, tekavé, cyber a cool. Let's be asymetric. Pridal by som si to do topky, ale nie som si istý, či by som potom nevyzeral ako hipster/pózer. ()
Velké sousto. Film pro ty, kteří si občas rádi hrají na intelektuály. Úplně film zatratit nechci, jsou zde dialogy, které skvěle a trefně odrážejí dnešní svět a lid. Samotné sdělení filmu je zajímavé a perfektně zapadá do dnešní doby, ale to provedení je hrozné. Dialogy se s postupem stávaly čím dál tím více absurdnější a nudnější. U závěrečného rozhovoru (který trval více jak 20 minut?) už jsem vyloženě trpěla. Robert Pattinson podal solidní výkon, ale já s ním mám jeden problém a už jsem to psala víckrát, pro mě to zatím není charismatický herec a jeho postavy mu věřím dost těžko. David Cronenberg natočil nejtěžší film, který jsem za dlouhou dobu viděla, a který si své diváky nebude hledat lehce, já toto sousto nedokázala úplně spolknout. ()
Galerie (52)
Zajímavosti (11)
- Nabídku na roli Erica Packera obdržel Robert Pattinson v poslední den natáčení filmu Twilight: Rozbřesk - 2. část (2012). (Sufferer)
- Do hlavní mužské role byl původně obsazen Colin Farrell, avšak kvůli účasti na natáčení filmu Total Recall (2012) nakonec musel odstoupit. Nahrazen byl Robertem Pattinsonem. (Freshoun)
- Ve scénáři bylo napsáno, že na začátku jedné ze scén dojde k sexu, po němž bude následovat dialog. Režisér však na poslední chvíli udělal změnu a nechal vést dialog už během aktu. (Sufferer)
Reklama