poster

Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid

  • anglický

    Obscurantist and His Lineage or The Pyramids' Tearful Valleys

    (festivalový název)

Dokumentární

Česko, 2011, 199 min

Režie:

Karel Vachek

Scénář:

Karel Vachek
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Slarque
    ***

    Další Vachkův rozsáhlý esej kupodivu dává i jakýsi smysl (pokud to divák nevzdá hned na začátku, což s přihlédnutím ke stopáži není nic zvláštního). Sice netuším, jak s tím souvisí Oldřich Nový a hned u několika postav jsem vůbec nepochopil, o čem vlastně byla řeč, ale tentokrát se to dá v pohodě usledovat, aniž by se člověk musel zvlášť přemáhat. (Ale ty hrátky s kamerou mě fakt nebavily: na rybí oko teď budu mít aspoň měsíc alergii a horizontálně dělený obraz z Japonska, to už bylo fakt psycho.)(23.8.2015)

  • =woody=
    **

    Hezký slunečný den, hned na začátek musím upozornit, že nejsem fandou dokumentu! Když už ale na nějaký jdu, rád bych se dozvěděl něco konkrétního o konkrétní problematice a sám si pak filosofoval, rozebíral s přáteli, nechal se inspirovat názorem a komentářem autora.. Tohle je ale pěkná divočina, bere si na paškál vážná témata a ironicky je staví vedle sebe do bizarních výjevů. Tohle přece nemůže být pro nikoho přínosné.. Možná se neumím na současný dokument dívat tím správným okem, ale fakt nevím, co tím chtěl autor říci. Navíc je tu spousta naprosto zbytečného materiálu, který natahuje stopáž, bůhví proč :-P, na neúnosné tři a půl hodiny! Mazec.. Mějte se raději filmově.. ;-) Woo.(26.4.2012)

  • MrD
    ***

    Šílená jízda po názorech duchovních (bláznů) realizovaná formou záběrů, při kterých obraz ukazuje něco jiného než o čem je zvuková stopa. První půlhodina se tváří seriózně a zajímavě, ale pak začne bláznivé rodeo: rozfázované záběry s pointami i bez nich, štěk psa během vyprávění instruktora je mimo veškeré pointy, hledač Olgoje Chorchoje s krvavými jitrnicemi na zádech jako trestem za hledání téhle astrální příšery, dům ve kterém straší jen když mladýmu přijede na návštěvu kamarád a jeho rodiče jsou úplní Homolkovi. Celý filmo-dokument se ale nedotýká ničeho duchovně podstatného, zabývá se mimozemšťany a opomíjí např. neduální pojetí duchovního (ne)hledání. Nerozebral ani v čechách tak populární jógu, a že si na ní mohl Vachek smlsnout :). Ve výsledku je z díla jen zmatený duchovní bolehlav s pár zajímavými pointami, teoriemi a informacemi.(8.7.2012)

  • Aelita
    *

    Neskutečný maglajz a chaos – zřejmě stejný, jaký má v hlavě nejen Karel Vachek, ale i všichni lidé po pár stoletích míchání pohanských představ, náboženských dogmat a nových vědeckých teorií. Tento špatně koncipovaný, špatně natočený, špatně sestřihaný a špatně ozvučený nehorázně dlouhý mišmaš je "dobrý" jen na jednu věc – na uvědomění si toho, že přes dlouhodobý vliv civilizace nebo právě kvůli němu je člověk pořád malým, ztraceným ve vesmíru nahým tvorem, který za každým keřem vidí tajemno. Ne že by to tajemno neexistovalo. Ono existuje – jsme to my sami i vesmír, do kterého jsme začlenění. Po staletích filosofie a přírodních věd a tisíciletích mystiky jsme nakonec nucení přiznat, že o podstatě světa víme jen to, že existuje, i když ani tím si nejsme stoprocentně jistí. Ohledně moci mysticizmu a bezmoci racionality se Vachek a spol. nemýlí, ba naopak předvádějí to v plné kráse. Jenže proč zrovna takovým zoufalým způsobem? Sedí na něj dokonale definice poruchy myšlení – "Zabíhavé myšlení dosahuje cíle ne přímočaře, ale oklikami. Hlavní směr je stále přerušován vedlejšími a nepodstatnými myšlenkami. Bývá u primitivních jedinců nebo u dětí, setkáváme se s ním při poruchách paměti ve stáří." Rozčilovalo mne neustále používané "rybí oko", režisérské tleskání, údery bubnu, přerušování lidí, technické přestávky. Vachek zřejmě nedokáže vyhodit ani centimetr natočeného materiálu. Vachek a česká televize tedy vyprodukovali něco, co by lépe natočil kdejaký amatér. A to, že je Vachek a jeho "opus" i pro sečtělého Tetsua filosoficky inspirativním filmem s ohromným spadem, jen potvrzuje skutečnost, že jsme všichni tmáři, mou maličkost nevyjímaje. Akorát jsem tmářka, která dává přednost dokumentům s inteligentnějším, kultivovanějším zpracováním.(20.11.2012)

  • rysafi
    ****

    Prosím vás, neřešte délku; buďte rádi, že se někdo odvážil jít proti trendu zkracování a zrychlování. Co může být iritující, je mix poměrů stran, rybích ok, vnořených obrazů, ... jsou tam totiž k vidění nádherné záležitosti (díky, pane Slach) a roztáhnutí či zmáčknutí je dost przní. Někde jsem slyšel, že Vachek nemá rád titulky (především jméno učinkujícího); a v předchozích filmech to bylo znát. Tady je však textu hodně a je to dobře (Pobavilo mě vlastnictví písní, KAMERA ERROR, ...). Dřív mi přišlo dramatické to skákání mezi tématy, myšlenkami; u Tmáře mi to chybí, je zde však velkým plusem několikeré okřiknutí pana Sedláčka či koho. No nejvíc mě zklamala přílišná monotematičnost. Celých 199 min je možné zkrouhnout na asi pět, kdy mluví Bondy!! No jasně, že bychom tak přišli o všechny ty ostatní dechberoucí pindy. Nemyslím, že je to Vachekův nejlepší kus. Snad stařecká demence? A snad se od něj dočkáme dalších děl, přestože se toto tváří jako poslední (téma hovoří jasně)(10.2.2015)

  • - Film se kromě České republiky natáčel také ve Spojených státech, Japonsku, Velké Británii, Bosně a Hercegovině, na Slovensku, v Polsku a Rakousku. (Rugero)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace