poster

Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid

  • anglický

    Obscurantist and His Lineage or The Pyramids' Tearful Valleys

    (festivalový název)

Dokumentární

Česko, 2011, 199 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • MrD
    ***

    Šílená jízda po názorech duchovních (bláznů) realizovaná formou záběrů, při kterých obraz ukazuje něco jiného než o čem je zvuková stopa. První půlhodina se tváří seriózně a zajímavě, ale pak začne bláznivé rodeo: rozfázované záběry s pointami i bez nich, štěk psa během vyprávění instruktora je mimo veškeré pointy, hledač Olgoje Chorchoje s krvavými jitrnicemi na zádech jako trestem za hledání téhle astrální příšery, dům ve kterém straší jen když mladýmu přijede na návštěvu kamarád a jeho rodiče jsou úplní Homolkovi. Celý filmo-dokument se ale nedotýká ničeho duchovně podstatného, zabývá se mimozemšťany a opomíjí např. neduální pojetí duchovního (ne)hledání. Nerozebral ani v čechách tak populární jógu, a že si na ní mohl Vachek smlsnout :). Ve výsledku je z díla jen zmatený duchovní bolehlav s pár zajímavými pointami, teoriemi a informacemi.(8.7.2012)

  • rivah
    ***

    Mluvilo a psalo se o tom, jak zajímavější a zábavnější je to film oproti těm posledním Vachkovým dílům. Zajímavější moc není, totiž ten, kdo se jen trochu zajímá o mimosmyslové vnímání, zjevení, zázraky, jiné světy, filosofie, vývoj vědeckého poznání, domněnky a výklady toho všeho, tu téměř nic nového nenalezne. Zábavnější je to jen občas, jednak díky Oldřichu Novému, jeho rolích v Mamzelle Nitouche, Kristiánovi a Pytlákově schovance, jednak samotnému Vachkovi, když se usilovně snaží něco zjistit, obtížně to formuluje, jako obvykle tleská...Z rozvleklé a nesourodé skládanky trvající přes tři hodiny lze vydestilovat jen zlomek toho podstatnějšího, tedy asi tolik, co by šlo říci za čtvrt hodiny. Zbývá uznat jen tu námahu, co si s tím on a jeho spolupracovníci dali.(9.8.2019)

  • Aelita
    *

    Neskutečný maglajz a chaos – zřejmě stejný, jaký má v hlavě nejen Karel Vachek, ale i všichni lidé po pár stoletích míchání pohanských představ, náboženských dogmat a nových vědeckých teorií. Tento špatně koncipovaný, špatně natočený, špatně sestřihaný a špatně ozvučený nehorázně dlouhý mišmaš je "dobrý" jen na jednu věc – na uvědomění si toho, že přes dlouhodobý vliv civilizace nebo právě kvůli němu je člověk pořád malým, ztraceným ve vesmíru nahým tvorem, který za každým keřem vidí tajemno. Ne že by to tajemno neexistovalo. Ono existuje – jsme to my sami i vesmír, do kterého jsme začlenění. Po staletích filosofie a přírodních věd a tisíciletích mystiky jsme nakonec nucení přiznat, že o podstatě světa víme jen to, že existuje, i když ani tím si nejsme stoprocentně jistí. Ohledně moci mysticizmu a bezmoci racionality se Vachek a spol. nemýlí, ba naopak předvádějí to v plné kráse. Jenže proč zrovna takovým zoufalým způsobem? Sedí na něj dokonale definice poruchy myšlení – "Zabíhavé myšlení dosahuje cíle ne přímočaře, ale oklikami. Hlavní směr je stále přerušován vedlejšími a nepodstatnými myšlenkami. Bývá u primitivních jedinců nebo u dětí, setkáváme se s ním při poruchách paměti ve stáří." Rozčilovalo mne neustále používané "rybí oko", režisérské tleskání, údery bubnu, přerušování lidí, technické přestávky. Vachek zřejmě nedokáže vyhodit ani centimetr natočeného materiálu. Vachek a česká televize tedy vyprodukovali něco, co by lépe natočil kdejaký amatér. A to, že je Vachek a jeho "opus" i pro sečtělého Tetsua filosoficky inspirativním filmem s ohromným spadem, jen potvrzuje skutečnost, že jsme všichni tmáři, mou maličkost nevyjímaje. Akorát jsem tmářka, která dává přednost dokumentům s inteligentnějším, kultivovanějším zpracováním.(20.11.2012)

  • zencitizen
    *****

    Myslím, že u Vachka nejde tolik o jednotlivé zřetlené obsahy, o konkrétní obsah řečí, které se v tom filmu vedou, ale spíš o jisté "synergické" prolínání energií. V tom má Vachek překvapivě blízko k výtvarnému umění. A překvapivě blízko k myšlence filmu jako sochy v času. Prostě a jednoduše řečeno: Tmář je složen z několika artefaktů, které působí, aniž by bylo nutné se tolik zabývat jejich zjevnou rovinou. Navíc Oldřich Nový ve zvukové stopě. Tmář na mě ale dělal dojem závěrečného díla. Kéž by tomu tak nebylo!(3.7.2012)

  • =woody=
    **

    Hezký slunečný den, hned na začátek musím upozornit, že nejsem fandou dokumentu! Když už ale na nějaký jdu, rád bych se dozvěděl něco konkrétního o konkrétní problematice a sám si pak filosofoval, rozebíral s přáteli, nechal se inspirovat názorem a komentářem autora.. Tohle je ale pěkná divočina, bere si na paškál vážná témata a ironicky je staví vedle sebe do bizarních výjevů. Tohle přece nemůže být pro nikoho přínosné.. Možná se neumím na současný dokument dívat tím správným okem, ale fakt nevím, co tím chtěl autor říci. Navíc je tu spousta naprosto zbytečného materiálu, který natahuje stopáž, bůhví proč :-P, na neúnosné tři a půl hodiny! Mazec.. Mějte se raději filmově.. ;-) Woo.(26.4.2012)

  • - Film se kromě České republiky natáčel také ve Spojených státech, Japonsku, Velké Británii, Bosně a Hercegovině, na Slovensku, v Polsku a Rakousku. (Rugero)