poster

Kluk na kole

  • Francie

    Le gamin au vélo

  • Itálie

    Il ragazzo con la bicicletta

  • anglický

    The Kid with a Bike

  • Slovensko

    Chlapec na bicykli

Drama

Belgie / Francie / Itálie, 2011, 88 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Marigold
    *****

    Předem se omlouvám za intelektuální autismus, na nějž mají na ČSFD patent jiní, ale Kluk na kole to ve mně vyvolal a nemohu to již déle dusit. Zastávám názor, že naše existence ve světě je založená na symbolické matérii, které říkáme realita a pohyb v této matérii se řídí klíči před-rozumění, postojů, hodnot a re-prezentací, které nám umožňují a) světu rozumět b) patřit do skupiny těch, kteří mu rozumí stejně nebo podobně (takové divné bandě se pak říká "společnost"). Francouzský filozof Louis Althusser zhruba takhle definuje ideologii. To, že vidíme ideologie jiných a nevidíme tu svou, není výsledkem toho, že žádnou nemáme, ale že tu svou verzi vnímáme jako zcela přirozenou podmínku vlastní společenské existence (je pro nás "skutečnější než skutečnost sama", abych parafrázoval svůj oblíbený slovinský tým SK Slavoj Žižek). Filmy jako Kluk na kole či Rozchod Nádera a Simin jsou jedinečné právě v tom, že dokáží na plátno přenést fragment "nepředpojaté" situace, na níž si člověk může uvědomit, jakým způsobem skládá a deformuje obraz skutečnosti. Natočit Kluka seveřané, pravděpodobně tu bude určitá viktimizace hlavního hrdiny, který by byl obětí sociálních podmínek (pochopitelné u kultury postavené na hodnotách silné sociální solidarity). Nekompromisní analytik typu Hanekeho by se zaměřil na patologii chování a odvodil by z něj patologii moderní společnosti. Veristický přístup Dardennů ale spočívá v tom, že žádnou podobnou oporu v Klukovi nenajdeme, jsem neustále nuceni přehodnocovat zaujaté postoje, nemáme možnost utíkat ke klasickým (sociálním, třídním, náboženským) vysvětlením toho, proč se postavy chovají tak, jak se chovají -- sám kluk působí zpočátku jako oběť, ale posléze prokazuje až mrazivou aktivitu a bráním nám se prostě dojímat na jeho čistotou (to, že nepáchá zlo z materiální zištnosti ho paradoxně nečiní o moc čistším a důvěryhodnějším, ale spíš vyvolává otázku nad schopností citově manipulovat -- podobně, jako se ostatní pokoušejí manipulovat s ním). Jedeme v tom prostě s postavami -- relativně svobodní ve volbě, vystaveni nejistotě této svobody. Podobně jako Náder a Simin i tenhle film je fascinující volným plynutím smyslu, morální nepředpojatostí a zcela precizním zachycením vyhrocených i všedních situací. Pokud v dnešním svět obtěžkaném dominantními verzemi reality i aktivizovanými vzorci vnímání (často v dobré úmyslu fundamentálními) má sociální drama klíčový význam, je to právě na tomto poli -- jako připomínka toho, že žijeme ve světě zcela relativním, jehož se sice můžeme zmocnit ideologickou re-prezentací, ale jehož části vždy zůstanou "symbolickým přebytkem" (přízrakem), který nám unikne. Pro mne požitek z Dardennů znamená prožitek z proměn vlastního čtení toho, co se na plátně odehrává a z uvědomění si zaujaté pozice vykladače (občas má člověk prostě tendence zapomínat, jak moc si je jistý "správností" svého postoje). Tenhle film je naprostý unikát, alespoň pro někoho, kdo znal dosud Dardenny jen z doslechu. A navíc je to úchvatné řemeslo s tak promyšlenou stavbou, že to člověk v naprosté autenticitě skoro přehlédne (přitom to ale není konstrukt visící ve vákuu jako česká Poupata). Konec terapie.(23.3.2012)

  • LeoH
    ****

    Neo-neorealistické sociální (melo)dramátko pro 21. století, na pohled prosté, ale pod povrchem košaté díky skvěle nahozeným vedlejším postavám – příběh, co by vydal na celý vlastní film, je cítit za tátou, andělem Samanthou, „dealerem“ Wesem, trafikantskou rodinkou… Klukovo umíněné vzpouzení se osudu a neustálý rtuťovitý pohyb, který charakterizuje postavu a zároveň dodává filmu osobitý druh dynamiky, mají mé sympatie stejně jako citové nevyděračství autorů. Na Dardenny se budu chtít podívat blíž.(26.6.2014)

  • Riley
    ****

    Neobyčejně obyčejný příběh, kdy nahlédneme do života jednoho malého kluka. Kluka s kolem, kterých je všude kolem tisíce. Nejprve nás ten spratek možná štve a nejradši bysme se na něj vykašlali jako všichni kolem. Najednou však zjišťujeme, že je nám ho docela líto. A tak se tak koukáme, jak ten kluk s kolem snáší jednu ránu za druhou až jeho příběh náhle skončí. Stejně náhle jako začal. A my si uvědomíme, že v nás něco zanechal. Kluk na kole je jedním z malých velkých filmů. Jedním z těch, které vynikají mezi kupou neoriginálních sraček. 80%(16.3.2012)

  • Enšpígl
    *****

    Upřímný, drsný, ale i citlivý výlet do křehké dětské dušičky, která schytá velkou ránu a není ještě tak vyspělá, aby dokázala hned rozeznat co je dobrý a co zlý, ale naštěstí má svýho anděla strážnýho se jménem Samantha. Filmařsky nemám co vyčíst, herecky už teprv ne a pokud jde o příběh, je třeba ho vnímat jako celek i když v sobě mě pár silně emotivních scén, které fungují sami o sobě skvěle včetně konce.(29.6.2014)

  • Renton
    ****

    46. MFF KV .. Scénář: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne .. Pecka. Přesně tohle nakopnutí jsem po trudném festivalovém víkendu potřeboval.. Moji první Dardenni, barevní, filmoví, svěží, skvělí. 85%.(4.7.2011)

  • - Za tento snímek získali na 24. ročníku Evropských filmových cen bratři Dardennové cenu za nejlepší scénář roku 2011. (Terva)

  • - Film sa natáčal v belgickom meste Liege a v jeho blízkom okolí. (Laslo)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace