poster

Kluk na kole

  • Francie

    Le gamin au vélo

  • Itálie

    Il ragazzo con la bicicletta

  • anglický

    The Kid with a Bike

  • Slovensko

    Chlapec na bicykli

Drama

Belgie / Francie / Itálie, 2011, 88 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Morien
    *****

    (1991) Prvně jsem si nebyla úplně jistá, co se mnou vlastně film dělá, ale potom jsem si vzpomněla na mého kluka na kole a že je to vlastně založené na jeho osudu a na mém životě a najednou jsem se cítila velmi blaženě. A byla jsem velmi pyšná na moji sestru, která říkala, že by ji zajímal příběh té ženy, proč je taková, jaká je.(10.11.2012)

  • Aljak
    **

    Napriek vysokým hodnoteniam ma to akosi neoslovilo, aj keď možno to je spôsobené tým, že práve v tejto chvíli som na takýto film nemal náladu. Ale aj tak mi na tom neprišlo nič také výnimočné. Proste chlapec túžiaci po Láske vlastného otca, ktorý ho odvrhol a len márne sa snažil si získať jeho pozornosť. Áno, pohŕdanie bolí - to určite Cyril zistil, tak prečo potom pohŕdal aj on tou, ktorá mu dala šancu na nový život? OK, možno ho ospravedlňuje vek, ale aspoň si to potom uvedomil. Sám sa čudujem tej Samanthe, že sa o neho tak starala - zo začiatku asi z ľútosti, potom už úprimne. Ale akosi mi to aj tak prišlo príliš obyčajné.(22.9.2013)

  • Marigold
    *****

    Předem se omlouvám za intelektuální autismus, na nějž mají na ČSFD patent jiní, ale Kluk na kole to ve mně vyvolal a nemohu to již déle dusit. Zastávám názor, že naše existence ve světě je založená na symbolické matérii, které říkáme realita a pohyb v této matérii se řídí klíči před-rozumění, postojů, hodnot a re-prezentací, které nám umožňují a) světu rozumět b) patřit do skupiny těch, kteří mu rozumí stejně nebo podobně (takové divné bandě se pak říká "společnost"). Francouzský filozof Louis Althusser zhruba takhle definuje ideologii. To, že vidíme ideologie jiných a nevidíme tu svou, není výsledkem toho, že žádnou nemáme, ale že tu svou verzi vnímáme jako zcela přirozenou podmínku vlastní společenské existence (je pro nás "skutečnější než skutečnost sama", abych parafrázoval svůj oblíbený slovinský tým SK Slavoj Žižek). Filmy jako Kluk na kole či Rozchod Nádera a Simin jsou jedinečné právě v tom, že dokáží na plátno přenést fragment "nepředpojaté" situace, na níž si člověk může uvědomit, jakým způsobem skládá a deformuje obraz skutečnosti. Natočit Kluka seveřané, pravděpodobně tu bude určitá viktimizace hlavního hrdiny, který by byl obětí sociálních podmínek (pochopitelné u kultury postavené na hodnotách silné sociální solidarity). Nekompromisní analytik typu Hanekeho by se zaměřil na patologii chování a odvodil by z něj patologii moderní společnosti. Veristický přístup Dardennů ale spočívá v tom, že žádnou podobnou oporu v Klukovi nenajdeme, jsem neustále nuceni přehodnocovat zaujaté postoje, nemáme možnost utíkat ke klasickým (sociálním, třídním, náboženským) vysvětlením toho, proč se postavy chovají tak, jak se chovají -- sám kluk působí zpočátku jako oběť, ale posléze prokazuje až mrazivou aktivitu a bráním nám se prostě dojímat na jeho čistotou (to, že nepáchá zlo z materiální zištnosti ho paradoxně nečiní o moc čistším a důvěryhodnějším, ale spíš vyvolává otázku nad schopností citově manipulovat -- podobně, jako se ostatní pokoušejí manipulovat s ním). Jedeme v tom prostě s postavami -- relativně svobodní ve volbě, vystaveni nejistotě této svobody. Podobně jako Náder a Simin i tenhle film je fascinující volným plynutím smyslu, morální nepředpojatostí a zcela precizním zachycením vyhrocených i všedních situací. Pokud v dnešním svět obtěžkaném dominantními verzemi reality i aktivizovanými vzorci vnímání (často v dobré úmyslu fundamentálními) má sociální drama klíčový význam, je to právě na tomto poli -- jako připomínka toho, že žijeme ve světě zcela relativním, jehož se sice můžeme zmocnit ideologickou re-prezentací, ale jehož části vždy zůstanou "symbolickým přebytkem" (přízrakem), který nám unikne. Pro mne požitek z Dardennů znamená prožitek z proměn vlastního čtení toho, co se na plátně odehrává a z uvědomění si zaujaté pozice vykladače (občas má člověk prostě tendence zapomínat, jak moc si je jistý "správností" svého postoje). Tenhle film je naprostý unikát, alespoň pro někoho, kdo znal dosud Dardenny jen z doslechu. A navíc je to úchvatné řemeslo s tak promyšlenou stavbou, že to člověk v naprosté autenticitě skoro přehlédne (přitom to ale není konstrukt visící ve vákuu jako česká Poupata). Konec terapie.(23.3.2012)

  • Riley
    ****

    Neobyčejně obyčejný příběh, kdy nahlédneme do života jednoho malého kluka. Kluka s kolem, kterých je všude kolem tisíce. Nejprve nás ten spratek možná štve a nejradši bysme se na něj vykašlali jako všichni kolem. Najednou však zjišťujeme, že je nám ho docela líto. A tak se tak koukáme, jak ten kluk s kolem snáší jednu ránu za druhou až jeho příběh náhle skončí. Stejně náhle jako začal. A my si uvědomíme, že v nás něco zanechal. Kluk na kole je jedním z malých velkých filmů. Jedním z těch, které vynikají mezi kupou neoriginálních sraček. 80%(16.3.2012)

  • claudel
    *****

    Viděno během Challenge Tour 2015: 30 dní se světovou kinematografií. Film číslo 18 - Belgie. Bratří Dardenneové točí přesně ten typ filmů, který mě bere za srdce a to opravdu hodně. Vůbec nechápu, jak jsem jejich filmy mohl dosud tak bezostyšně míjet. Dva dny, jedna noc a dnes Kluk na kole, už nyní se těším na další sondu do života běžného člověka, který to nemá na světě úplně jednoduché. Dokážu pochopit, že Cyril musel spoustu diváků doslova srát, u mě tento jev nenastal, protože mi ho v nitru bylo hluboce líto. Thomas Doret svého Cyrila zahrál přímo bravurně a Jérémie Renierovi jeho roli vůbec nezávidím. Jeden z vrcholů mojí Tour.(18.4.2015)

  • - Za tento snímek získali na 24. ročníku Evropských filmových cen bratři Dardennové cenu za nejlepší scénář roku 2011. (Terva)

  • - Film sa natáčal v belgickom meste Liege a v jeho blízkom okolí. (Laslo)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace