poster

Kdyby ty muziky nebyly

Hudební / Povídkový

Československo, 1963, 33 min

Režie:

Miloš Forman
(další profese)
  • major.warren
    ****

    První povídka filmu Konkurs se mi líbila víc než samotná povídka Konkurs. Skvělý Jan Vostrčil jako dirigent a Vladimír Pucholt jako nedochvilný hudebník. Na rok 1963 v Československu velmi dobré. Vlastně vůbec úplně první Formanův film. V povídce panovala krásná a zábavná atmosféra. Podobné věci už dneska nejsou. U mě za pěkné čtyři hvězdičky. Passer a Forman opět nezklamali:-). A poprvé s Mírou Ondříčkem za kamerou.(5.11.2017)

  • dobytek
    **

    Jan Vostrčil v roli dirigenta se svejma hláškama pobaví, ale to je tak všechno. Vzhledem k tomu, že tento snímek trvá pouze půl hodiny, tak se tam našlo tolik nudnejch míst, že je to hanba. Je z toho znát ten Formanův styl, kterej se později víc projevil ve filmech Hoří, má panenko nebo Lásky jedné plavovlásky, ale tohle jeprostě jenom takovej pokus... 40%(26.3.2010)

  • PEZ
    ****

    Prvá polovica dvojdielného Konkursu - začiatky Miloša Formana, ktorý už taký mladý vedel zachytiť niečo naviac. Po vzhliadnutí Whiplash úplne iný level vnímania tohto dokumentu. Strašne mi Jan Vostrčil pripomenul postavu J.K. Simmonsa. Dôkaz, že existujú ľudia, ktorý berú muziku naprosto vážne. Vidieť jeho oduševnenie bol zážitok. Nemám rád dychovku, ale po tomto už nebudem k nej taký krutý. ;)(9.2.2017)

  • tomtomtoma
    ***

    Upraveno v květnu 2019. Kdyby ty muziky nebyly okouzlí postupy a vztahy a zaslouží si vyšší hodnocení. Zároveň by díky charakteru formy praktického cvičení byla lepší kvalifikace nepatřičná. Miloš Forman za vydatného přispění Ivana Passera hledal a zkoušel, identifikoval nové trendy, přistoupil k realitě všedního dne s básnickým zasněním a za každé situace si především hrál. Miroslav Ondříček přidává poetizující skladbu kontrastů a harmonie. V hlavní roli je dechovka, ve vedlejší burácející řev rozjařených motocyklů. Největší pozornost upoutá dirigent celoživotní vášně Jan Vostrčil. Dech rozvernosti ho škodolibě srovnává s dirigentem požárníků Františkem Zemanem a penzistou Jindřichem Pravečkem. Z dalších rolí zaujme problémové mládí Václav Blumentál a Vladimír Pucholt. Kdyby ty muziky nebyly jsou poetičtější, než Konkurs, přesto jde stále jen o přípravu a zkoušení.(5.7.2009)

  • Adam Bernau
    *****

    Dechovka patří k věcem, které opravdu nemusím, ale tady ji rozhodně můžu. Jakto, že je tento film takřka o ničem a při tom tak skvostný? Odpověď je zakleta ve slovech nová vlna, dokument, Forman, Vostrčil. A smysl pro vidění toho, co odchází. A odkud to odchází. Druhým rozměrem tohoto dílka je, že slouží jako generačně konfrontační předehra ke Konkursu. Bezprostřední přechod mezi oběma díly je stejně geniální jako pověstná pauza v úvodu Beethovenovy Osudové.(2.7.2011)

  • - Neherce Jana Vostrčila, který byl skutečným dirigentem jedné skupiny dechové hudby, objevil náhodně Jan Passer. Jeho přirozené charisma uchvátilo nejen Passera, ale i Miloše Formana, který poté J. Vostrčila obsazoval pravidelně. (mchnk)

  • - Film bol natáčaný v Kolíne a Solopyskoch pri Kutnej Hore. (Raccoon.city)

  • - Snímka bola natáčaná na 35 mm zvukovú kameru, ktorú mladým filmárom zapožičalo filmové štúdio Barrandov. (Raccoon.city)