Reklama

Reklama

Kronika

  • Česko Kronika temna (více)
Trailer 1

Za Andrewem se do pokoje ráno dobývá opilý otec. Andrew mu říká, že si koupil kameru a odteď bude všechno natáčet. Pak jde za matkou, která je těžce nemocná a leží v posteli. Tu také natáčí. Pak jede s bratrancem Mattem do školy. Natáčí úplně všechno. Jeho kamarád filozofuje. Ve škole ho všichni šikanují. Andrew jede večer s kamarády na maturitní party. Tam se seznámí s dívkou Casey, která tady natáčí video pro svůj blog. Pak se s ním jeden mladík popere, a on jde ven. Přijde za ním Steve a chce, aby něco natočil. S Mattem se procházeli a prý našli divnou věc. Společně jdou do lesa, kde našli díru, ve které něco bublá. Steve do díry skočí a Matt jde za ním. Andrew musí také za nimi, i když se mu nechce. Dole je jakýsi sliz nebo bahno a jeskyně s modře světélkující hmotou, která najednou začne měnit barvy. Vtom se zablýskne a všechno zmizí. Je tma.... Matt, Andrew a Steve jsou na zahradě a hází po sobě míčky. Matt necítí bolest, Steve dokáže manipulovat s předměty na dálku a Andrew dokáže zastavit hozený míček v letu. I ostatní mají najednou nadpřirozené schopnosti – dokážou ovládat předměty tak, aby létaly. Snaží se přijít na to, čím to je, a jdou se podívat na místo, kde našli jeskyni. Díra je ale zasypaná a strážce parku je odtud vyhodí s tím, že uzavírají oblast kvůli sesuvům půdy. Kluci zkoušejí, co všechno jim teď jde – házet žabky do vody bez použití rukou, na dálku foukat na listí, aby zvedlo děvčatům sukně, ujíždět v obchodním centru s nákupními vozíky apod. Pak se jim to ale začne vymykat... (TV Prima)

(více)

Videa (5)

Trailer 1

Recenze (948)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Tenhle film neukazuje na hlavní postavě Andrewa nic menšího než to, že největší škůdci a nepřátelé lidstva jsou loseři. Hlavní problém je v tom, že kdykoliv se takový loser dostane k moci a uspěje, provádí přesný opak toho, než jakým doopravdy je. Těch příkladů je spousta: asociální Zuckerberg, který dal dohromady sociální síť; Hugh Grant, co o sobě v rozhovorech mluví jako o introvertovi, jenž se straní lidí a utíká před nimi do přívěsu, současně ale podňeuje v mužích falešný obraz romantika, jež by měli následovat; dva chudí židovští nerdi stojící za vznikem Supermana; anebo Johny Depp, který kolem sebe utváří obraz rockové hvězdy, ačkoliv je v reálu podle okolí zcela nekomunikativní. Tihle lidé vyvolávají v ostatních jakýsi pocit viny, protože ideál, který stvořili, se s každodenní realitou dost rozchází. Možná největší vinu pak vyvolávají filmaři, mezi něž se počítá i Andrew. Tvůrci Konriky tak provádějí drtivou sebereflexi sama sebe a vůbec celé kinematografie, neboť nám prostřednictvím Andrewa říkají cosi v tom smyslu, že z krátkodobé perspektivy jsou filmy možná fajn odreagování, ovšem z dlouhodobého hlediska vyvolávají v lidech jakousi kolektivní variantu „komplexu méněcennosti“, protože ty ideální filmový obrazy nemohou následovat. Už Keynes kritizoval ležérní odstup ekonomů od krátkodobých oprav ekonomiky známým bonmotem, že v dlouhodobé perspektivě jsme všichni mrtví, jenže ta dlouhodobá perspektiva je právě dost určující – koneckonců i Andrew začíná jako hodný chlapec a sobecká svině porušující pravidla se z něj stane až mnohem později. Filmaři jsou prostě svině, tvrdí Kronika. Jsem první, kdo by to podepsal. Kronika toho říká celkem dost ale také o práci kamery: ____ (i) Za prvé celkem názorně demonstruje to, čím se liší profesionální film od amatérského. Když pomineme zlehčující soudy jako dobrý/špatný, lze konstatovat, že v amatérském filmu bývá většinou s každou scénou spojena převážně jen jedna emoce, jedna nálada, která dominuje nad ostatními. Tady, kde je spoustu scén točeno na jeden záběr, to je třeba velmi zjevný. Oproti tomu profík je schopen naskládat do scény spousty emocí a nálad jako lasagne a nepotřebuje kvůli každé nové začínat další scénu. Nejlépe se těchto změn emocí či nálad dosahuje změnou tempa a rytmu v rámci jedné scény, například střídáním kratších a delších dialogových pasáží, akcentovaných a neakcentovaných fází, nebo výraznou změnou nejrůznějších prvků obrazu, jako je kompozice, střídání světla a stínu, barev, pohybu ap. Profesionálním filmařům je podobný způsob uvažování vlastní, čímž se liší od amatérů, kteří často akorát srazí dohromady různý izolovaný scény. Celý ten spor mezi amatérskými a profesionální filmaři trochu připomíná rozdíl mezi tím, jak se točily akční scény v minulosti a jak dnes: když si vezmeme třeba bojové scény Bruce Leeho, tak on vždycky chvíli bojuje a chvíli stojí a měří se s protivníkem, dívají se na sebe jen ap., zatímco v takovým Reloaded máme kontinuální boj, který je rytmizován třeba jen jemným zpomalením. ____ (ii) Celkem příznačné je z hlediska kamer i rozdělení filmu na jakési tři části. V první se operuje jen s jednou kamerou Andrewa, ve druhé se přidává kamera blondýny Ashley a ve třetí nastupuje spousty různých záznamových zařízení. Vzhledem k tomu, že hlavní hrdina rovněž prochází vývojem o třech částech od hodného chlapce přes lavírování mezi světlou a temnou stranou síly až po zlého chlapce, je možné tam vidět paralelu mezi málo kamerami a dobrem, respektive hodně kamerami a zlem. To lze chápat bezprostředně jako nějaký orwellovský lament nad tisícem monitorovacích zařízení špicujících kolem nás, ale také jako takový historický průřez filmovými kamerami od konvenčních zařízení přes ultimátní gyroskopy panorámující v plným rozsahu 360 stupňů až po všudypřítomné pokrytí prostoru kolem nás. ____ (iii) Odpoutanou kamerou, kterou ovládá Andrew za pomocí telekineze, koketuje film s počítačovými hrami a videohrami, kde je kamera umístěna buď za ramenem hlavního hrdiny, nebo ji lze ovládat pravým analogovým tlačítkem. Dnes už celkem obligatorní koketování filmů s hrami se tak nevyhnulo ani Kronice. () (méně) (více)

Cival 

všechny recenze uživatele

Nejen s ohledem na miniaturní rozpočet a nízký věk režiséra obdivuhodná přehlídka realizačních schopností, vynalézavosti a umu skloubit progresivní styl s přísnou "found-footage" koncepcí. Co do intenzity a rozmáchlosti atrakcí to sice není tak dotažené jako výjimečné Monstrum, ale i za to kombinováním comicsových archetypů s teenagerským tápáním má úcta. ()

Reklama

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Páni, věděl jsem sice, že je to dobrý, ale takovej luxus jsem nečekal. Nejsem úplně fanda found footage a i u Kroniky jsem měl ze začátku pochybnosti. Jenže Josh Trank je talent a film dokázal zpracovat tak líbivě, že jsem se ihned dostal do tempa a po velkolepém finále jsem nevěřil, že si něco podobného může relativně nízkorozpočtový film dovolit. Opravdu smekám, že lze víceméně superhrdinský film pojmout i jinak. A snad i přicházím na kloub Dane DeHaanovi. Škoda, že Trank v Hollywoodu už asi nic nenatočí. PS : Kdo to sakra přejmenoval na Kroniku temna a proč? To je přece Riddick!...86% ()

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Herci ani trikoví majstri sa nemusia hanbiť. Vyzerá to naozaj reálne, čo sa obrazu týka. Logiku však veľmi používať neodporúčam, pretože by ste mohli stratiť ten (ne)príjemný pocit, že čo by sa stalo, ak by aj vás niečo také postretlo. Čo ešte musím vyzdvihnúť je zvuk. Zvukové efekty sa tu hojne využívajú a tvorcovia si dali na nich záležať. Skvelo sa to dopĺňa s “amatérskou” kamerou hrdinov a neskôr s prejavmi ich novonadobudnutých schopností. ()

Algernons 

všechny recenze uživatele

Kronika má skvělý nápad a až na pár výtek to první hodinu šlape jak má. Found footage je využitý velmi dobře, ale stejně se neubráníte otázkám "Proč by to ještě někdo točil v tuhle chvíli?". Problém mám však se samotným finále, které se mění na natahovaný festival špatných triků. Když na to nemáte rozpočet, nedělejte to. Přitom by se to dalo pojmout vizuálně chytřeji. Nemluvě o nepřirozeném a zrychleném zlomu hlavní postavy. Režijně velmi dobré, herecky svkělé, ale scénáristicky nezvládnuté (patlal Max Landis). Škoda, škoda, mělo to našlápnuto velmi dobře, ale na konci někdo strhnul volant do příkopu. ()

Galerie (44)

Zajímavosti (19)

  • Snímek měl světovou premiéru 1. 2. 2012 ve Velké Británii. V USA odstartoval do kin o dva dny později během víkendu, který je nazýván "Super Bowl weekend" kvůli mimořádně sledovanému televiznímu finále ligy amerického fotbalu. Kronika se stala filmem s historicky čtvrtým nejlepším startem ze všech snímků, které měly v tomto termínu premiéru. Během prvních dvou dnů vydělal 22 milionů amerických dolaarů, což výrazně předčilo očekávání studia, které počítalo se zhruba osmi miliony. (curfew77)
  • Režisér sa snažil, aby sa herci aktívne zúčastňovali všetkých svojich scén, teda aj kaskadérskych kúskov. (Greenpeacak)
  • Pred natáčaním podstúpili herci dôkladný tréning v špeciálnych oblekoch, ktorý im pomáhal "lietať". Reakcie hercov boli rôznorodé. Niektorí si tréningy obľúbili a tvrdili, že je to lepšie ako v Disney Worlde, iní mali už pri pomyslení "žalúdok v krku". (Greenpeacak)

Související novinky

Kronika se dočká sequelu

Kronika se dočká sequelu

06.08.2021

Kronika, povedené found-footage sci-fi drama režiséra Joshe Tranka z roku 2012, se dočká oficiálního pokračování. Snímek, v němž si zahráli Dane DeHaan nebo Michael B. Jordan, vyprávěl o skupince… (více)

Smrtonosná past nebude, Disney šlape na brzdu

Smrtonosná past nebude, Disney šlape na brzdu

12.08.2019

Mohli jsme to předpokládat, teprve minulý týden se to však stalo oficiální. Po propadácích typu X-Men: Dark Phoenix se studio Disney rozhodlo zaříznout drtivou většinu chystaných snímků od studia… (více)

Boba Fett vlastní film nedostane

Boba Fett vlastní film nedostane

29.10.2018

Boba Fett byl ve vývoji dlouhé roky, původně byl k projektu najat režisér Kroniky Josh Trank, po jeho fiasku u Fantastické čtyřky byl však potichu odejit, a na jeho místo časem nastoupil James… (více)

Z Hardyho bude Al Capone

Z Hardyho bude Al Capone

25.03.2018

V roce 2012 byl Josh Trank nadějným režisérem, o něhož se po chválené Kronice začala prát velká studia. U 20th Century Fox mu svěřili reboot Fantastické čtyřky a v Lucasfilmu sólovku Boba Fetta,… (více)

Reklama

Reklama