poster

Chlapectví

  • USA

    Boyhood

  • slovenský

    Chlapčenstvo

Drama

USA, 2014, 158 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radek99
    *****

    Nebývale působivě zakonzervovaný čas a fiktivní život. Časosběrný hraný film, který v dnešní postmoderní době, kdy už se jen recykluje dříve objevené a použité, přináší cosi na tomto poli dosud neviděného. Časosběrnost, doposud výhradní doména dokumentárního filmu, dělá tak z Chlapectví na poli hraného celovečerního filmu filmový milník... Linklaretovi se podařilo uměle zachytit cosi z esence skutečnosti. Vytvořit autentický fiktivní život. Stvořit umělou inteligenci. Jednoznačně filmová událost tohoto roku...(11.9.2014)

  • Matty
    ****

    Linklaterova indie epika nabízí víc než nostalgii za dospíváním, jakkoli při jeho hodnocení nedokážu oddělit kvality samotného filmu od hodnot, které jsem mu přisoudil na základě vzpomínek na vlastní dětství. V Masonovi se lehko snadno najde i člověk, jenž nejlepší léta svého života prožil o deset let dříve a několik tisíc kilometrů dál. Možná je to důkaz univerzálnosti, možná vágnosti příběhu a chabé prokreslenosti hlavního hrdiny. Na obranu filmu lze napsat, že protagonistova neurčitost souvisí s věkem – jeho identita se teprve formuje a jako nejmladšímu členovi rodiny mu ani nezbývá, než být pasivním pozorovatelem událostí. Chlapectví ostatně není o hrdinech a jejich velkých činech, jak v soundtracku stvrzuje jedna z posledních písní (Hero od Family of the Year). Linklater vypráví naopak o postupně tlumené touze být hrdinou, být aktérem významných dějinných událostí a jejich řešením se dobírat smyslu lidské existence. Jaká je pointa toho všeho, ptá se Mason. Na to sami nikdy nepřijdeme a nezbývá nám, než jako definitivní odpověď přijímat každý přítomný okamžik. ___ Chlapectví pro mne není jenom příběhem zrání jednoho kluka, ale také dokladem režijního i scenáristického dospívání Richarda Linklatera. Film se postupně stává výrazově úspornějším. Linklater používá delších záběrů, více věří hercům a lépe volí situace a dialogy, které ve zkratce vystihnou proměnu vztahu mezi postavami, což zpětně souvisí s dospíváním představitele hlavní role, který později dokázal zahrát na jeden zátah složitější emoce. Neznamená to, že by Chlapectví postupně vyeliminovalo veškeré nedostatky rušící nenucenost jeho obsahu a plynulost jeho vyprávění. Zůstávají vykonstruovaná setkání (mexický nádeník), dokonalost obou rodičů, resp. nekritičnost vůči nim, nápadné prezentování režisérových ideologických stanovisek (texaský patriot, liberální demokrat s vlažným vztahem ke zbraním a náboženství). ___ Přes určitý tvůrčí progres si film, točený „po staru“ na 35mm, zachovává ojedinělou estetickou jednotnost, jíž maskuje svou dvanáctiletou produkční historii. Právě díky uplatnění metody časosběru však Chlapectví na druhou představuje zatím nejsmělejší příklad Linklaterova neotřelého nakládání s filmovým časem (dřív natočil film odehrávající se během jedné noci, jednoho dne nebo v reálném čase) a dokumentaristickými postupy. Nepřerušovaně „tekoucí“ Chlapectví má dokonce ještě méně zřetelný dramatický oblouk než některé časosběrné filmy Heleny Třeštíkové, pracující s emocionálně vyhrocenějšími situacemi a zásadními „dějovými“ zvraty. ___ Film se ovšem metodě dlouhodobého natáčení jednoho člověka zpronevěřuje, když několikrát ukazuje události, jimž Mason není přítomen. Tyhle drobné zrady konceptu mi vadily víc než nikam nesměřující epizody (školní šikana) a bezobsažné nebo repetitivní dialogy, přispívající naopak k autenticitě hotového tvaru. V životě taky vždy nemluvíme k věci. Jakkoli půjde o klišé, jimž se Chlapectví z větší části vyhýbá, dovolím si závěrem napsat, že díky Linklaterově sázce na nejistotu vznikl jeden z nejpřesvědčivějších filmů ze života. 85% Zajímavé komentáře: Morien, Brygmi, ScarPoul, MessiáŠ, maddy, Triple H, Marla Singer, Shredder(22.2.2015)

  • Malarkey
    *****

    Točit něco 12 let a před dvanácti lety si říct, že to bude točit dvanáct let, to chce kurva koule. A Richard Linklater je evidentně má. Hladce oholen a připraven na to, abychom jeho nejnovější projekt následně zhodnotili. No a já nemůžu jinak, než dát plný počet. Tohle je prostě síla. Sice mi režisér nijak výrazně neukazuje růst toho kluka, spíše to prolíná naprosto přirozenou formou, ale ve výsledku mi to vůbec nevadí. K tomu klukovi jsem si za dvě a půl hodiny udělal totální sympatie. Prožíval si život se vším všudy. S radostmi i s pády. Do toho jeho rozvedení rodiče Patricia Arquette a Ethan Hawke předváděli naprosto boží výkony. Samozřejmě nesmím zapomenout ani na Masona, kterého hraje Ellar Colltrane. Podstatný je ale to, že během těch dvou a půl hodin mi ten kluk úplně vyrostl před očima. Od kluka, co se bál cokoliv říct v kluka, co má svoje názory a nebojí se je dál rozvíjet. Závěrečná scéna na pláži byla hodně silná. Život nám utíká pod rukama, nesmíme si nechat uniknout ty příležitosti, které ho dělají tak krásným.(18.10.2014)

  • mat.ilda
    ***

    Některé pasáže nudily jako sám život, ale stejně jako v reálu, vždy může přijít něco, co ponoukne táhnout to dál... dříve či později se ovšem dostaví nežádoucí účinek - únava, a ta na mě v Linklaterových filmech sedá docela často... Tady si, kromě úlevy, že Ethan Hawke v roli víkendového táty zavčasu zanechal afektovaného vypiskování, neboť léty se zklidnil (neoddiskutovatelná výhoda časosběrného provedení) cením originality formy, která z obyčejného průřezu jedním dospíváním učinila zdání jakési autentické pozorovačky, která obsahuje všechny bolístky současných generací i šrámy po soužití s dalšími a dalšími lidmi, kteří projdou rodinou a zase zmizí, aby splynuli s další, dobrá zpráva je, že nic není odsuzováno, ale ani extra idealizováno, a přesto, že se jednomu z nejčastějších klišé úspěšně vyhýbá, některým se neubrání a myslím, že mají za úkol, po všech těch špatných, filmových i nefilmových zkušenostech, vyvrácení předsudků a odstigmatizování rozvrácených rodin, protože teď právě tak žijeme... Hodně dlouhé tři hodiny života, které jsem ani já neprožila tak, jak jsem si představovala, přesto ocením nápad i trpělivost až třemi hvězdami, i když vím, že žádné znovu rozhodně nebude... a nevěřím, že místní superlativisté učiní jinak.(10.9.2014)

  • Spiker01
    ****

    Skutečně dokonalé a to samozřejmě hlavně díky tomu, že se film natáčel reálných 12 let. Nelze nesouhlasit s tím, že film nevyčnívá nějakým překvapivým momentem, jedná se pouze a zkrátka o zachycení dospělosti jednoho chlapce a problémy s tím spojené. Jenže je to podáno celkem líbivě a melancholicky, že jsem na úplný závěr byl celkem dojat, jelikož závěrečná 3/4 hodinka je nejlepší. A pak samozřejmě Ethan Hawke, ten je super všude...80%(13.1.2015)

  • - 9. epizóda 27. série seriálu Simpsonovci (od r. 1989) s názvom „Barthood“ je paródiou práve na tento film. (minusha97)

  • - Píseň, kterou hraje studentka na návštěvě u Masonovy matky (Patricia Arquette) na kytaru a ostatní studenti k tomu zpívají, je píseň od britské skupiny Pink Floyd  "Wish you were here". (vaciter)

  • - Ačkoli by dvanáctiletá práce na filmu sváděla k myšlence, že musí být natočena i kvanta nepoužitého materiálu, tak opak je pravdou. V průběhu oněch dvanácti let bylo pouhých 55 natáčecích dní a tak vše zásadní co se natočilo, je i ve výsledném sestřihu a absentují tak pouze některé dílčí scény. Každopádně žádný jiný sestřih nikdy v plánu nebyl a ani nebude, protože není materiál, ze kterého by bylo možno jej udělat. Zdroj: avclub.com (DaViD´82)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace