Reklama

Reklama

Šmejdi

  • Slovensko Šmejdi
Trailer

Obsahy(1)

Manipulace, nátlak, ponižování, agrese. Skryté kamery zachytily drsné pozadí předváděcích akcí pro seniory. Co se opravdu děje na populárních zájezdech s obědem zdarma? Praktiky, ze kterých mrazí. Lži a promyšlená manipulace, jejímž jediným cílem je donutit bezbranné staré lidi k nákupu předraženého zboží. Senioři ze svých nuzných důchodů splácí horentní sumy za často nekvalitní produkty. Někteří z nich se dušují, že už na žádnou akci nikdy nepojedou, jiní to nevydrží a jedou znovu. Co je žene? Zvědavost? Samota? Nebo závislost? Autorky tohoto filmu rok v převleku navštěvovaly akce, kde se důchodcům vymývají mozky a kde mladí lidé nejsou vítáni.  Vedle autentických záběrů z předváděcích akcí a výpovědí poškozených seniorů přináší dokument i pohled psycholožky, právníka a dalších odborníků. Film tak poprvé komplexně mapuje tento nechvalný fenomén dnešní doby. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (702)

tukomaster 

všechny recenze uživatele

Dokumentární film Šmejdi, zachycuje osudy důchodců, kteří se pod vlivem úžasně vypadajících reklam dostávají na organizované sjezdy, kde jsou jim agresivním způsobem vnucovány „nezbytně“ potřebné věci. Postup vypadá přibližně tak, že si senior přečte například o výletu na hrad, při kterém dostane zadarmo oběd. Tito staří osamělí lidé, kteří své dny tráví u televizních obrazovek, či čtením časopisů, se jednoduše nechají nalákat s vidinou příjemně stráveného odpoledne se skupinou podobně starých lidí. Snový výlet však vypadá o dost jinak, než jak byl původně prezentován. Místo kulturní návštěvy jsou senioři zavřeni do společného sálu, většinou nějaké hospody, kde jsou jim nabízeny „úchvatné“, „jedinečné“, „bezkonkurenční“ produkty, které každý musí chtít do své domácnosti a kdo je nechce, je vlastně hlupák. Nadávky a urážky jsou jednou z hlavních zbraní prodávajících. Vytvářejí v lidech dojem strachu a stresu a produkty vykreslují jako jakousi spásu. Dále pracují s pocitem výhry, neboť ti, co vyhrají některou z loterií, si mohou koupit „jedinečný“ produkt, který je ještě navíc zlevněný! I když někdo odolá už tak zdařilé manipulaci, tak se organizátoři nebojí sáhnout i k hrubému násilí, z něhož se nebohý senior může doslova pouze vykoupit. Důležitá je samozřejmě cílová skupina, mladí lidé nejsou vítáni. Organizátoři míří na výše popsané seniory, kteří jednak zažili dobu, kdy nic nebylo a kdy si člověk všechny své statky pečlivě hromadil, a kteří také nejsou tak „gramotní“ v oblasti dnešní chytře myšlené reklamy. Takoví lidé pak lehce podlehnou a odevzdají své peníze za naprosto nesmyslné věci. Což je další důležitý bod celého podvodu, že takto nabízené věci jsou prodávány za několikanásobně větší částku a že téměř žádný z jejich vyzdvihovaných atributů není pravdivý. Naivní a vystrašení senioři, tak kupují nepotřebné a naprosto předražené věci. Člověk by nejspíše čekal, že poté co se někdo jednou takhle ošklivě napálí, tak už víckrát do stejné řeky nevkročí. Opak je však pravdou, neboť, ať už je to pocit výhry nebo to, že jsou ve společnosti, činí tyto lidi závislými. Nabízí se tak otázka jak z toho ven, na kterou film na konci odpovídá: neúčastnit se! To by sice přineslo řešení, ale obávám se, že se spíše musí pracovat na tom, aby se lidé v důchodovém věku nestávali lehkými oběťmi reklamy a aby se vymyslel a vytvořil způsob, jak tyto lidi v této sféře vzdělávat. Na konci filmu pak zaznívá, že díky natáčení dokumentu se probudili velké nevole vůči takto lživým podnikům, což je jednoznačně chvalitebné, ale trošku mě zamrzelo, že si tvůrci nedali práci sledovat situaci dál a z více pohledů. Prakticky celý film sledujeme buď promluvy oklamaných lidí, záběry skryté kamery z akcí nebo komentář právníka a psycholožky (z čehož zejména komentář právníkův nepřináší nic, co by normálně smýšlejícího člověka nenapadlo). Na konci se sice objeví ještě řidič, který rozvážel seniory na akce, ale přímý názor z druhé strany v podstatě chybí. Celkově bych řekl, že téma, které film přináší je velmi důležité a potřebuje řešení, čemuž snad film pomůže, ale ocenil bych, kdyby šel film více do hloubky. 60% () (méně) (více)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Můj životní styl je jednoznačně nezdravý. Sice nekouřím a neválím se po ulicích ochromen kvalitou krabicového vína, ale zároveň si nevařím oběd v hrncích za 30 na indukční desce za 8 a po jídle se nenatáhnu na matraci za 20 a nezachumlám se do deky za 15. Možná je to proto, že mi do schránky nepřistávají nabídky na neuvěřitelně výhodnou prohlídku zámku proloženou kolečky salámu. Tímto vyzývám všechny Šmejdy, aby mi tyto neodolatelné nabídky zasílali, ale preferuji jemný papír, aby mé půlky příliš netrpěly. A abych nezapomněl, tak metodika deptání důchodců mne naprosto nadchla, záběry ze skryté kamery byly vynikající, ale celková úroveň dokumentu byla celkem mizerná. Takže hvězdy jsou za téma a pro všechny náctileté chytrolíny mám jednu informaci - v důchodovém věku vás taky opustí bystrost myšlení a kdybyste vyrůstali za jiného režimu, který by mimochodem tohle nikdy nedopustil, tak se ve chvíli, kdy se na vás vaši potomci vykašlou, taky budete naivně snažit nějak zapojit do života. Dneska víte, že takhle je to špatně. Ale budete to vědět potom? ()

Reklama

Hitman_47 

všechny recenze uživatele

Dokument představující naprostý odpad lidské společnosti ... ty rádoby obchodní zástupce by měly naházet do jedné velké místnosti bez oken se stroboskopem a velmi silnou repro soustavou s tou nejtvrdší grind core hudbou a pouštět jim to v 5 vteřinových intervalech. Do toho je ještě každé 2 minuty sprchovat ledovou vodou. Fakt nechutné ... ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Kolosální veledílo, kterému se v míře jeho celospolečenského dopadu může jen těžko rovnat jakýkoli jiný český dokument z poslední doby - ten neuvěřitelný počet článků, které se o tom napsalo, těch rozhovorů s režisérkou, ta lavina televizních repotáží, přijaté legislativní změny, petice, osvětové akce, zpřísnění kontrol, odchod Becku z ČR... jednu dobu nešlo před tímhle dokumentem a lavinou, kterou vyvolal, nikam utéct, a slovo "šmejdi" si dávno žije svým životem, jehož razance je obdivuhodná - lidem z předváděcích akcí už dneska nikdo jinak neřekne. Zhlédnout poprvé Šmejdy po více než dvou letech od jejich premiéry proto vůbec nemusí být k zahození - člověk má trochu odstup a kouká na to trochu jinýma očima, když ví, co všechno tenhle dokument vyvolal (že se přitom stále mnozí senioři moc nepoučili a mnohé z nešvarů předváděcích akcí trvají dál, je jiná věc - komu není rady...). Samotná Silvie Dymáková už o šmejdech dnes nechce ani slyšet a těžko se jí divit - tenhle dokument jí (a mnoha dalším lidem) tak zásadně změnil život, že už asi jen těžko někdy natočí něco, co by tenhle film překonalo. Přesto doufám, že se jí to povede - čuch vyhmátnout závažné a aktuální téma v tomto dokumentu osvědčila znamenitý a mně je strašně sympatické to nasazení, s nímž se tématu chopila. Víc takových angažovaných dokumentárních nadšenců! Filmu by jistě šly vytýkat mnohé nedostatky, ale vzhledem k zmíněnému osobnímu nasazení autorky nemohu nedat 5 hvězd bez stínu pochyb. ()

nunka 

všechny recenze uživatele

Pravidlá obchodnej manipulácie páchané na senioroch. Kto je vinní a kto vinnejší? Dokument je poučný, silný a oceňujem ako režisérka poňala najmä tému motivácie k opakovanému "zájazdovaniu" a nakupovaniu všemožných haraburd a iných zbytočností. Je to absurdné, ale bohužial je to dennodenná realita a nielen v Čechách. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (6)

  • Obličeje prodejců jsou v dokumentu rozmazané, aby se autoři chránili před právními kroky ze strany "šmejdů". (L_O_U_S)
  • Spolu s filmem byla také spuštěna „Petice proti šmejdům“, která rok po uvedení filmu nasbírala přes 170 000 podpisů. Jedna z dominantních firem, které se tímto druhem podnikání u nás živila, oznámila konec činnosti v ČR. Česká obchodní inspekce začala po uvedení filmu udělovat výrazně vyšší pokuty, ale hlavně – seniorů na předváděcích akcích skutečně výrazně ubylo. (Zdroj: ceskatelevize.cz) (VášaVF)
  • Výraz „šmejd“ byl do češtiny převzat i se svým původním lexikálním významem ze staré němčiny, kde slovo „schmeid“ znamenalo drobné věci ze železa, mosazi apod. Šmejdem se tedy původně rozuměly nějaké drobné kovové (postupně i jiné, zvláště textilní) předměty, s nimiž se obchodovalo. Prodejci těchto věcí, šmejdíři, patrně poměrně často při výkonu svého řemesla inklinovali k nepoctivému jednání, zvláště vydáváním nekvalitních a bezcenných věcí za hodnotné. (sator)

Související novinky

PF 2014

PF 2014

01.01.2014

Zima dlouhá, léto krátké, Vánoce bez sněhu a v sedmi stupních. Ale uznejme, že na výborné filmy byl rok 2013 štědrý. Rivalové, Gravitace, Star Trek: Do temnoty, V zajetí démonů, Zmizení, druzí Thor a… (více)

Reklama

Reklama