poster

Kanály

  • Polsko

    Kanał

  • anglický

    They Loved Life

    (festivalový název)
  • slovenský

    Kanály

  • anglický

    Canal

Drama / Válečný

Polsko, 1957, 95 min

  • mchnk
    ****

    Zbývá už jen jedna cesta a tou je dobrovolný sestup do pekla. Na každé další totiž čeká smrt...pouze ve smrdutém temném kanále je možné jí chvilku unikat. Obraz nepopsatelné marnosti a zoufalosti, vedoucí až k šílenství, ale také hrdého boje, jehož naděje ovšem končí ve sračkách - režisérovo nekompromisní vyznění celého povstání. Přesto všechno jsem od Wajdy čekal ještě o stupínek silnější atmosféru, které např. hudba moc nepomáhá.(31.5.2016)

  • Aidan
    ****

    Wajdův památník varšavským povstalcům. První půlhodina působí trochu moc strojeně a pateticky, ale následné bloudění v kanálech už nepříjemně zalézá pod kůži. Režisér stačí hned na začátku celého příběhu prozradit, jak hrdinové skončí, takže se nad vším děním vznáší zvláštní osudová, bezvýchodná nálada. No děs. Některé výtečné filmy člověk nechce vidět dvakrát.(8.11.2008)

  • dwi
    ****

    I několik let po skončení druhé světové války byly vzpomínky na hrůzy a utrpení stále dost živé a A. Wajda brilantním filmařským umem tyto rány znovu rozjitřil. Navrací se do Varšavy roku 1944, kdy při místním povstání hrstky odvážlivců bojovaly proti početné německé přesile. Na pozadí jedné roty tak mapuje tuto smutnou historickou událost, přičemž se oprošťuje od jakéhokoliv patosu a k věci zaujímá střízlivé stanovisko. Klaustrofobní prostředí podzemních kanálů, kam byli hrdinové odboje nuceni se stáhnout, navozuje realistickou tíživou atmosféru, v níž režisér vypichuje vybičovanou psychiku demoralizovaných vojáků. Sklíčenost dobarvuje i neustále temným prostředím, kde v několika záběrech ani nezjistíme, co se pořádně děje. I přes tolik let, kolik uplynulo od jeho natočení, si stále udržuje statut, jenž ho řadí k nejvýznamnějším dílům polské filmové školy. O jeho kvalitách by mohlo vypovídat i to, že v roce 1957 získal na MFF v Cannes Stříbrnou palmu.(17.10.2004)

  • Vitex
    *****

    Celou dobu jsem musel mylest na Bressona - co by s takovou látkou udělal autor filmu K smrti odsouzený uprchl ? Měl jsem totiž pocit, že za vše, co film přinese, může scénář či předloha a že opravdu "přímosných" režijních postupů je tam poskrovnu. K tomu je film zbytečně přecpán hudbou, která jistě měla podtrhovat dramatickou atmosféru, ale spíše atmosféru kazí - myslím, že klaustrofobické pocity prosté ticho navodí lépe než symfonický orchestr. Přesto je to ale velký zážitek. Především scéna u mříže a vůbec celý závěr jsou velmi silné. Dávám plný počet, ale stejně se nemůžu zbavit pocitu, že film mohl být ještě mnohem mnohem lepší.(21.9.2006)

  • Bluntman
    **

    DPSK - to je má zkratka a heslo, které razím na LFŠ, znamenající "Do piči s kýči". Kanály jsou ukázkovým příkladem, typově špatně obsazené typy a v prvních minutách dokonce i hra na piáno! Krom styu, kamery a nasvícení tady opravdu není co oceňovat, protože i přes délku filmu se zdá, že trvá o půlhodiny dýl, scénář je přeplněn sentimentem a patosem k zblití, dialogy pak samy o sobě jsou k smíchu, nebýt to celé tak odporně schématické. Opravdu nenávidím filmy, které svůj veškerý dramatický potenciál odprásknou v prvních pár minutách tím, že nám řeknou, jak postavy dopadnou na konci - proč to pak celé sledovat, proboha? Zatímco aby atmosféra byla hustá a brodili bychom se spolu s hrdiny v těch výkalech a svrabu, tam přichází estetizování. Přeceňovaný kousek, který nespadá do úplného kanálního dna, odpadu, ale přesto je to ukázkovým příkladem sračky, nejenom proto, že hlavní hrdinové se brodí v kanálech.(24.7.2007)

  • - Velká část herců a členů štábu se v roce 1944 podílela na Varšavském povstání. (Mr.Hudson)

  • - Režisér Andrzej Wajda byl za války v odboji a několik scén vychází z jeho vlastních zkušeností. (Mr.Hudson)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace