Režie:
Erik SkjoldbjærgKamera:
Jallo FaberHudba:
AirHrají:
Aksel Hennie, Wes Bentley, Stephen Lang, Stephanie Sigman, Jonathan LaPaglia, Ane Dahl Torp, Jørgen Langhelle, André Eriksen, Endre Hellestveit (více)Obsahy(2)
Na začátku 80. let se v Norsku rozmohl doslova ropný boom. Nová naleziště ropy a plynu skýtala netušené možnosti a bohatství, které se odpovědné úřady snažily vytěžit z 500 metrové hloubky Severního moře. Petter, profesionální potápěč, a jeho bratr Knut mají potřebnou disciplínu, sílu a odvahu, aby se vydali na nejnebezpečnější misi na světě – na dno Severního moře. Avšak nenadálá tragická nehoda vše změní. Petter je vyslán na riskantní cestu, na které ztrácí přehled o tom, kdo tahá za jeho nitky osudu a postupně zjišťuje, že tato mise je nad jeho síly a že v sázce je jeho život. (Film Europe)
(více)Videa (4)
Recenze (48)
Smůla. Mělo to velice zajímavej rozjezd spojenej z náhledem do atraktivního potápěčského prostředí. Úvodní dramatická sekvence pod vodou nemá chybu a navíc se tu na nic nečeká, takže hned na začátku potká naše hrdiny i pořádná osobní tragédie. Bohužel jaký má film rychlý start o to dříve mu dochází dech a to přesně ve chvíli kdy se změní v tuctový konspirační thriller o souboji kladného hlavního hrdiny který chce dokázat pravdu, proti nemilosrdné korporaci. Tempo klesá z každou další minutou a i když se ještě pod vodu v pár atraktivních záběrech vrátíme, tak už to prostě nefunguje tak dobře jako na začátku. Skoro bych byl pro to, aby jsme dostali jenom napínavé civilní drama o lidech vykonávajících životně nebezpečnou profesi než další agitku ve stylu Mirek Dušín Vs hrabiví kapitalisté. Takže promarněná příležitost. Víc netřeba dodávat.40% ()
Je poněkud symbolické, že nový Skjoldbjærgův film se k nám dostal právě v den, kdy byl v Norsku na svobodu propuštěn odsouzený z minulého režisérova filmu (také natočeného podle skutečných událostí) NOKAS. A také v den, kdy byla příslušnými norskými institucemi zamítnuta žádost uvést Pionéra v dubnu 2014 na Dnech evropského filmu, neboť je příliš nový. :-) ()
Velké zklamání. Nejdříve se tu něco rozjíždí, vzápětí se uděje zvrat a pak se všechno překlopí do až neskutečně protahované nudy vydávané za rádoby vlastní vyšetřování toho, co se stalo, jedním z účastníků, že jsem se díky té nudě začal v ději naprosto ztrácet. Byla v tom nějaká konspirace a politika a mě to nezajímalo a místo thrilleru jsem dostal křeč do nohy. Přeprodukčnělý film doplácející na zpackaný scénář, který mohl být zajímavý. Mohl. Ony skutečné události, na jejichž základě film vznikl: Existuje Norsko, ropa, ropovod, tahanice o zakázku, experimenty s hloubkovým potápěním. Scházel jen někdo, kdo dokáže na tomto základě vystavět skutečně zajímavý film. ()
[SCANDI 2014] Vyťahovanie špinavého domáceho prádla z morského dna. Ľadový chirurg Skjoldbjærg je jednou z najzaujímavejších postáv súčasného nórskeho filmu a každým svojim ďalším filmom mi to len potvrdzuje. Medzinárodne koprodukovaný Pioneer sa však potkýna o vlastné ambície. Faktograficky hutný úvod do východzieho bodu zápletky je excelentný. Prvé minúty si ihneď získajú pozornosť precíznym remeselným prevedením a retro štylizáciou à la 80. roky (od rámovania záberov cez hudbu až po reminiscenciu temných konšpiračných thrillerov, dotýkajúcich sa závažných tém), no dejovo nastavenú latku dlho neudrží a očakávaniam nedostojí. Tam, kde štafetu z rúk dokonale ovládnutých technických kategórií a mrazivej atmosféry preberajú konvenčné modely rozprávania nastupuje klišé, rozpačité striedanie žánrových polôh, nerealisticky rýchle zvraty a skratkovité, umelo zostrihané scény. Režisérov audiovizuálne najpodmanivejší film si tak síce udržiava kompaktný vonkajší tvar, krásne pracuje s elipsovitými motívmi (zostup výťahu snímaný z výšky predpovedá hrdinov druhý zostup s potápačským zvonom) a prostredím, avšak podmorských scenérií je málo a vnútrajšok dejovej konštrukcie sa zrejme i vplyvom účasti piatich scenáristov chvíľami nepekne rozpadá. Na mieste je otázka, koľko z toho môžeme pričítať zjavným zásahom štúdia a skracovaniu materiálu do konečných 106 minút. Výsledok nie je zlý, no i vzhľadom na obsadenie (Hennie) nemôžem zatajiť sklamanie. 60% ()
Spracovanie skutočného príbehu o ťažbe ropy kdesi na dne mora v Nórsku v 70. rokoch. Prvé minúty sú filmársky poctivo natočené, skutočne sa im darí zachytiť ten look sedemdesiatich rokov a morských thrillerov ktoré sa v tom čase točili (fúzatými námorníkmi, zrnitou kamerou alebo poctivými reálnymi kulisami bez rušivého CGI mi to na moment pripomenulo napríklad The Poseidon Adventure). Prvý ponor je tak príjemne atmosférický a v rámci možnosti pôsobí skutočne. To sa však bavíme o prvých desiatich minútach filmu. Zvyšných sto sa Erik Skjoldbjaerg pokúša a akúsi konšpiračnú krimi drámu. Že sa odklonil od podmorského thrilleru by mi vôbec nevadilo, keby toho zvyšným minútam nechýbalo mnoho. Ale čo z drámy ktorá nemá žiadne emócie, ani neumožní nahliadnuť na psychológiu postáv? Čo z krimi ktorá nevie dávkovať informácie a v prvej polovici divák v podstate netuší komu a o čo vlastne ide? A čo z konšpiračného thrilleru ktorý nie je ani sekundu napínavý? Navyše keď film nemá spád, ani žiadne tempo a aj na severský počin je až príliš chladný. Výsledok je tak skôr než akokoľvek zaujímavý, len útrpne nudný. Herecky to nie je zlé a aj technicky tomu nie je veľmi čo vytknúť, ale čo z toho, keď tá konšpirácia o ktorú sa tu jedná je podaná tak nezáživne, že to je divákovi tak akurát jedno. CELKOVO: 2* (4/10) ()
Galerie (24)
Zajímavosti (1)
- Petter Jensen (Aksel Hennie) nosí hodinky značky Rolex GMT Master II. (dyfur)
Reklama