Režie:
Erik SkjoldbjærgKamera:
Jallo FaberHudba:
AirHrají:
Aksel Hennie, Wes Bentley, Stephen Lang, Stephanie Sigman, Jonathan LaPaglia, Ane Dahl Torp, Jørgen Langhelle, André Eriksen, Endre Hellestveit (více)Obsahy(2)
Na začátku 80. let se v Norsku rozmohl doslova ropný boom. Nová naleziště ropy a plynu skýtala netušené možnosti a bohatství, které se odpovědné úřady snažily vytěžit z 500 metrové hloubky Severního moře. Petter, profesionální potápěč, a jeho bratr Knut mají potřebnou disciplínu, sílu a odvahu, aby se vydali na nejnebezpečnější misi na světě – na dno Severního moře. Avšak nenadálá tragická nehoda vše změní. Petter je vyslán na riskantní cestu, na které ztrácí přehled o tom, kdo tahá za jeho nitky osudu a postupně zjišťuje, že tato mise je nad jeho síly a že v sázce je jeho život. (Film Europe)
(více)Videa (4)
Recenze (48)
Musím uznat, že ty scény, které jsou pod vodou, nebo pod hladinou psychiky, jsou skutečně silné a celý film má pak depresivní efekt na diváka. Bohužel to je tak nějak všechno, co jsem z filmu měl. Nedokázal mě vtáhnout, jako kdyby si ode mě záměrně držel odstup. Přesto je prostředí zachyceno skvěle. ()
Tak tady mě můj oblíbený Sever zklamal. Podmořský úvod sice hodně navnadil, ale jakmile se hlavní hrdina dostal na pevninu, přešel film do obyčejného antikorporátního thrilleru, který neměl příliš co nabídnout, pokud nepočítám celkem solidní obsazení. Téma bylo hodně zajímavé, ale v tomto případě se jedná o promarněnou příležitost. Škoda. 30% ()
[SCANDI 2014] Vyťahovanie špinavého domáceho prádla z morského dna. Ľadový chirurg Skjoldbjærg je jednou z najzaujímavejších postáv súčasného nórskeho filmu a každým svojim ďalším filmom mi to len potvrdzuje. Medzinárodne koprodukovaný Pioneer sa však potkýna o vlastné ambície. Faktograficky hutný úvod do východzieho bodu zápletky je excelentný. Prvé minúty si ihneď získajú pozornosť precíznym remeselným prevedením a retro štylizáciou à la 80. roky (od rámovania záberov cez hudbu až po reminiscenciu temných konšpiračných thrillerov, dotýkajúcich sa závažných tém), no dejovo nastavenú latku dlho neudrží a očakávaniam nedostojí. Tam, kde štafetu z rúk dokonale ovládnutých technických kategórií a mrazivej atmosféry preberajú konvenčné modely rozprávania nastupuje klišé, rozpačité striedanie žánrových polôh, nerealisticky rýchle zvraty a skratkovité, umelo zostrihané scény. Režisérov audiovizuálne najpodmanivejší film si tak síce udržiava kompaktný vonkajší tvar, krásne pracuje s elipsovitými motívmi (zostup výťahu snímaný z výšky predpovedá hrdinov druhý zostup s potápačským zvonom) a prostredím, avšak podmorských scenérií je málo a vnútrajšok dejovej konštrukcie sa zrejme i vplyvom účasti piatich scenáristov chvíľami nepekne rozpadá. Na mieste je otázka, koľko z toho môžeme pričítať zjavným zásahom štúdia a skracovaniu materiálu do konečných 106 minút. Výsledok nie je zlý, no i vzhľadom na obsadenie (Hennie) nemôžem zatajiť sklamanie. 60% ()
Erik Skjoldbjærg je brilantní všude tam, kde může uplatnit svou schopnost přesně popsat určitou dějovou proceduru a vystihnout atmosféru prostředí - prvních dvacet minut je proto bezmála strhujících a i když se liší poněkud konzervativnějším přístupem od skvělého doku-thrilleru NOKAS, má v nich Pioneer přinejmenším stejný drive. Jenže pak přijde spletitá konspirace a perspektiva hlavní postavy s narušeným vnímáním (vzpomínka na Insomnii) a tady se v Pioneerovi dostává do konfliktu solidní subjektivní rovina (přeludy, paranoia) s konspiračním thrillerem, který trpí dost neobratným dávkováním informací a místy taky trochu kostrbatou režií (scéna s autem v tunelu vypadá hodně útržkovitě). Ambice je tu dost vysoká - morální kritika "norského ekonomického zázraku", který z pohledu filmu stojí na porušování základních lidských práv. Výsledek? Rozpačitý. Jako milovník podmořských sekvencí ale nutně přihazuju hvězdu nahoru. Tohle se muselo líbit i Cameronovi. ()
Spracovanie skutočného príbehu o ťažbe ropy kdesi na dne mora v Nórsku v 70. rokoch. Prvé minúty sú filmársky poctivo natočené, skutočne sa im darí zachytiť ten look sedemdesiatich rokov a morských thrillerov ktoré sa v tom čase točili (fúzatými námorníkmi, zrnitou kamerou alebo poctivými reálnymi kulisami bez rušivého CGI mi to na moment pripomenulo napríklad The Poseidon Adventure). Prvý ponor je tak príjemne atmosférický a v rámci možnosti pôsobí skutočne. To sa však bavíme o prvých desiatich minútach filmu. Zvyšných sto sa Erik Skjoldbjaerg pokúša a akúsi konšpiračnú krimi drámu. Že sa odklonil od podmorského thrilleru by mi vôbec nevadilo, keby toho zvyšným minútam nechýbalo mnoho. Ale čo z drámy ktorá nemá žiadne emócie, ani neumožní nahliadnuť na psychológiu postáv? Čo z krimi ktorá nevie dávkovať informácie a v prvej polovici divák v podstate netuší komu a o čo vlastne ide? A čo z konšpiračného thrilleru ktorý nie je ani sekundu napínavý? Navyše keď film nemá spád, ani žiadne tempo a aj na severský počin je až príliš chladný. Výsledok je tak skôr než akokoľvek zaujímavý, len útrpne nudný. Herecky to nie je zlé a aj technicky tomu nie je veľmi čo vytknúť, ale čo z toho, keď tá konšpirácia o ktorú sa tu jedná je podaná tak nezáživne, že to je divákovi tak akurát jedno. CELKOVO: 2* (4/10) ()
Galerie (24)
Photo © MRP Matila Röhr Productions
Zajímavosti (1)
- Petter Jensen (Aksel Hennie) nosí hodinky značky Rolex GMT Master II. (dyfur)
Reklama