• monolog
    **

    Celej film se tak nějak divně poeticky a zdlouhavě vleče, nic pořádnýho se vlastně neděje a když už, tak jde o to, jak zlí fanatičtí pámbíčkáři jedujou ubohého malého chlapce, který chce být kosmonautem a pionýrem a umí odcitovat báseň padesát veršů o Leninovi s plamenem v oku a vzletným projevem. Za zmínku stojí jedině výkon malýho Martina a jeho dramatické herectví. Scénář by potřeboval trošku zrychlit a zaktualizovat, protože tyto problémy jsou dnes již dávno zapomenuté. Všichni věřící jsou tu hezky propagandisticky zobrazení jako naprostí fanatici neštítící se i zabít svý dítě, když nevěří jako oni. Jedinými opravdu uvědomělými lidmi jsou učitelka a vedoucí pionýra, přesto ať už ta nebo ta strana, obojí by se dalo přirovnat k určitému malému hitlerjugend. Konec je tak nečekanej a do ztracena vyznívající, že jsem ho prostě minul.(15.11.2006)

  • Jeržik
    ***

    Zajímavé a přesto nuda. Tak by se to dalo stručně charakterizovat. Dokud je na plátně Kostka a chrlí své perfektní hlášky("mě taky nikdo nic nepolíbil") má divák o zábavu postaráno, ovšem postupem času začně vtírává "bezdějovost" nudit. Chápu o čem to mělo být ale i přesto nehodlám jen kvůli tématu přihazovat navrh nadhodnocené hvězdičky. 50% P.S. Pozorný divák dokáže mezi řádky vyčíst více pravdy o tehdejší době, než tvůrci vůbec zamýšleli(jestli vůbec něco zamýšleli).(12.11.2006)

  • Sandiego
    ***

    Rozhodně dobový průměr, tendence se dá zde nějak zkousnout. Je to spíše dvojsmyslný snímek, nad poplatnou linií se dá přivřít oko (ti, co mají jen jedno a zrovna ne to levé dají zaručeně odpad!). Učitelka byla sice svině, ale i tak nebyla kladnou hrdinkou, jako tomu tehdy bývalo - tedy režisér se dokázal vyvarovat černobílosti postav a tím tento film přiblížil uvěřitelnosti.(6.11.2007)

  • karlee
    ***

    Krize víry mladého chlapce za socialismu, překvapivě vyváženě zpracovaná. Vynikající Lohniského farář není žádný despotický tmář, naopak komunistická hesla vyznívají prázdně. Ostatně stejně jako dnes, soudruh Grebeníček si z filmu zjevně odnesl argument "zabili jste Husa", který je zde míněn jako dětinský vzdor. Bohužel se film až moc soustřeďuje na tento střet mezi kostelem a pionýrem, takže se tam toho jinak moc neděje.(23.3.2013)

  • Vesecký
    *****

    Film si plně zaslouží maximálního hodnocení. Velice dobře si pamatuji na tu dobu a problémy, které měly děti některých rodičů, kteří kvůli své víře v boha odmítali dětem dopřát účast v pionýrské organizaci. Film začíná sňatkem na MNV následovaný církevním obřadem. Pro lásku je člověk ochoten oběti ponížení. V téže situaci, v níž byl Petr Kostka, jsem se kdysi ocitl i já - a byl to pro mne okamžik nejhoršího ponížení, za něž se stydím po celý život. Novomanželé to vyřešili správněji, jediným řešením byl únik z prostředí fanatické tchyně a její sestry, které zasvětily veškeré své konání víře v boha. Pak už to je více o dětech. Socialistická škola se snažila vymýtit nesmyslné náboženské povídačky, ano, základem vzdělání byl vědecký světový názor. Zvláště v prostředí silně katolického moravského venkova, kde se tento film odehrával, se to po celých 40 let příliš nedařilo. Je zde velmi dobře ukázán rozpor mezi výchovou ve škole a v rodině. Tento rozpor je nejlépe vidět ve scéně z 1. máje, kde vedle zpěvu z kostela zní z ampliónu píseň "Bez chleba nejde jíst". Na jedné staré, ,překonané, na druhé to nové, co mělo učinit člověka šťastným...(3.8.2017)

  • - Natáčelo se v Prachaticích a v obci Lažiště v Jižních Čechách. (sator)

  • - V původní verzi se Martin (Michal Koblic) uštvaný pokrytectvím světa dospělých vrhne do prudké vody pod jezem a utopí se. Na velkém pohřbu, kterého se zúčastní celá vesnice, není žádný ministrant, protože kluci dodrželi svoji přísahu a všichni spolužáci přijdou v pionýrském kroji. Při zkušební projekci byl tento tragický konec diváky odmítnut, a režisér proto dotočil novou verzi, ve které se Martin zachrání a promočený a vystrašený se schová do kůlny. Původní verze se nedochovala v žádném filmovém materiálu. (lausik)