Režie:
Mike CahillScénář:
Mike CahillKamera:
Markus FördererHrají:
Michael Pitt, Àstrid Bergès-Frisbey, Brit Marling, Steven Yeun, Archie Panjabi, Cara Seymour, William Mapother, Charles W. Gray, Rhonda Ayers (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Oční duhovka je jedinečným znakem každého člověka, je nezaměnitelná a nepřenositelná, stejně jako otisk prstu. Existují systémy, které umí pomocí dvanáctimístných kódů rozpoznávat tuto jedinečnost a využívají se při identifikaci jednotlivých osob. Na letištích, v porodnicích ... Ale co když je to jinak? Film Výchozí bod vypráví příběh Dr. Iana Graye (Michael Pitt), molekulárního biologa, jehož životním tématem je studium evoluce oka. Jeho práce jej zcela pohlcuje až do okamžiku, kdy se na večírku setká s krásnou tajemnou dívkou Sofi (Astrid Berges-Frisbey) a požádá ji, aby si mohl vyfotografovat její nádherné oči. Oproti vědecky racionálnímu a profesionálně skeptickému Ianovi je Sofi tvorem divokým a nespoutaným. Jejich protiklady je k sobě přitahují, jejich vztah je intenzivní a pro Iana i nečekaně vášnivý. Bohužel však končí tragicky. Po drsné životní ráně se Ian ještě více ponoří do své práce. Ta jej plně zaměstnává až do okamžiku, kdy se svou kolegyní Karen (Brit Marling) učiní nečekaný objev, který zpochybní jeho dosud neotřesitelnou víru ve vědu a změní jeho skeptický postoj vůči mystickým a spirituálním silám. Potvrdit či vyvrátit novou teorii, která by postavila na hlavu vše, v co lidstvo doposud věřilo, může jen cesta na druhý konec světa. Ian se rozhodne riskovat vědeckou reputaci a vlastní racionalitu a vydá se na šílenou misi, jež má jen mizivou naději na úspěch. (Cinemart)
(více)Videa (7)
Recenze (720)
O tomhle nestačí si číst, tohle se musí vidět. Způsob, jakým je Výchozí bod natočen, a způsob, jakým zde dochází ke zvratům, je jedním slovem úchvatný. Myšlenky, na kterých je film založen, jsou divákovi předkládány tak jednoduše a zároveň přesvědčivě, že vám začnou dávat smysl a nepochybujete o jejich skutečnosti. O nic méně výjimečné není ani herecké obsazení. Pro takový film se výborně hodí neokoukané tváře, jelikož to diváka přiměje víc se soustředit na děj. Přes noc se mi to rozleželo a zvyšuji své hodnocení na plný počet. ()
Po dlouhé době film, který si ode mě zasloužil pět hvězdiček. I přesto, že tento rok ještě není u konce, troufám si tvrdit, že I Origins je díky svému originálnímu kouzlu jeden z 10 nejlepších filmů, které jsem v roce 2014 viděla. S režisérem ani s herci jsem se sice dříve nesetkla, ale po tomto filmu nedopustím, aby moje první setkání s nimi bylo i posledním.. Tolik jsem si přála, aby děj ještě alespoň čtvrt hodiny pokračoval! ()
Mám z filmu obdobne rozporuplné pocity ako Michael Pitt z výsledku testovania malej Indky. Na druhej strane ale chápem jeho záverečné precitnutie. Nádej, že svet nie je také kruté miesto, ako sa môže niekedy zdať, obmäkčí istotne aj najväčších skeptikov a realistov. Láska k osobe, ktorá už neexistuje, tiež nie je práve racionálny jav a nepopierame ho kvôli tomu. Každopádne neviem, či je to správne alebo nie, alebo či to mám vnímať len ako zábavu, ale tieto filozofické sci-fička sú vo svojich témach a interpretáciách myšlienok omnoho trúfalejšie ako akýkoľvek iný žáner. A ja odmietam byť nadšený vždy keď niekto príde s podobnou polemikou o absolútne neriešiteľných otázkach. ()
(49th KVIFF) Divácky tak nekonfliktní sci-fi, že se na festival skoro až nehodilo. Příběh molekulárního biologa, který při svém výzkumu nejprve dokáže nebožský původ lidského oka, aby se pak toto zjištění dalším výzkumem zpochybňovalo. Nároky na diváka nejsou příliš vysoké, snímek nikdy nezabředne do vědecké hantýrky nebo do hlubokých filosofických rozprav, byť by zde na ně jistě byl prostor. Film je profesionálně natočený, příběh vcelku zajímavý, byť občas to celé působí až příliš nepravděpodobně a naivně (viz třeba ta Indka, které podle fotografie oka identifikuje dívku, kterou podle svých vlastních slov několik měsíců neviděla). Uprostřed festivalového shonu nicméně I Origins zapůsobilo jako příjemný odpočinkový film, takže bezprostředně po projekci jsem byl vyloženě nadšený, s odstupem to ale trochu vyšumělo. Přesto pěkné čtyři hvězdy, v závěru je to emocionálně docela silné. ()
Vybrat do rolí mikrobiologů herce, kteří nejsou úplně beauty, ale přitom by byli mezi ostatními rozcuchanými vědátory s dioptrickými brýlemi považováni za sexy krasavce, se castingu podařilo zkušeně. Teď už jen aby nepadla hláška o tom, že oči jsou brána do duše. No, vydrželo jim to do 75.minuty.. Tradiční střet vědy a duchovna tady končí remízou, nicméně nepřestává platit, že když se už nemůžete spolehnout na racionalismus, vrhnete se do široka otevřené náruče víry, ve které si každý najde to, co potřebuje. Na melodram a trendy spiritualismus sázející Cahill mě bohužel vtáhl tak zanedbatelným způsobem, že jsem postupně začal přemýšlet nad premisou „Lež má krátké nohy“.. Když variace na reinkarnační téma, tak lehce hororová Audrey Rose s Anthonym Hopkinsem.. ()
Galerie (29)
Zajímavosti (13)
- Vůz, kterým Ian Gray (Michael Pitt) přijede v Indii k hotelu, je Škoda Superb. (Milan25)
- Sofiiny oči (Àstrid Bergès-Frisbey) byly digitálně přeneseny na Salominu, která má ve skutečnosti oči tmavé. (Geriel)
- Vo filme zaznejú piesne "Motion Picture Soundtrack", "Life in a Glass House" a "Melatonin" od britskej rockovej skupiny Radiohead. (skeptic)
Reklama