Režie:
André ØvredalKamera:
Roman OsinHrají:
Brian Cox, Emile Hirsch, Olwen Catherine Kelly, Ophelia Lovibond, Michael McElhatton, Mark Badham, Parker Sawyers, Jane PerryVOD (2)
Obsahy(6)
Otec a syn, oba koroneři, jsou vtaženi do komplexní záhady, v níž mají za úkol identifikovat mrtvolu mladé ženy, která měla očividně hodně temné tajemství. (Filmbox)
Videa (5)
Recenze (562)
Dnes mám předčasné vánoce. The Autopsy of Jane Doe patřilo k zlatým želízkům letošního roku a nečekal jsem, že bude bezkonkurenční letošní jedničkou.A to jsem trailer viděl snad alespoň 20x!! Zde může vytýkat něco jen absolutní kverulant a bezpáteřní zm*d. Film šikovně míchá vícero hororových prvků, tedy na chuť si příjde opravdu každý od gurmána přes vnitřnosti po člověka prahnoucího po lekačkách či atmosféře a tak by to mělo vypadat! Celý horor je silně mysteriózní a mne osobně nenapadá zajímavější nápad než neidentifikovatelná mrtvola, která je plná překvapení, hádánek a tajemna. Od začátku silně poutavé, atmosféra místy vyloženě krade divákovi dech, hudba se zaryje pod kůži a podmanivý vizuál vytlačuje divákovi oční bulvy. Samotná pitva byla pro mně záživnější než jakékoliv jiné gore orgie. Hlavní hrdinové jsou v oboru profesionálové a divák jim veškeré tvrzení věří a souhlasí s nimi. Závěrečné rozuzlení mne zahřálo u srdce a rozhodně se nejedná o pěkný film nýbrž velmi bezútěšný a chladný. Sebevědomá, cílevědomá a hodně zručná filmařina jaká se v hororu objeví velmi vzácně. Film by se dal kvalitou srovnat s 30 let starým Rumem. Jediné co mě zde sere, že ten film je až moc dobrý. Posílám 100 euro příspěvek režisérovi ať mám na příští vánoce naservírovaný Sequel.Story 8/10, Atmosféra 10/10, Gore 8/10, Vizuál 9/10, Akce6/10, Napětí 9/10,Humor 0/10. Zábavnost 9/10, Lekačky 7/10. 100% ()
První "forenzní" polovina ve stylu "hovory u pitevního stolu aneb orgány vyprávějte" je hodně svěží a napínavá, druhá začne tahat za povědomější žánrové struny a tasí z rubáše otřepané lekačky. Výměny názorů mezi otcem a synem zachvátí občas rigor mortis a závěrečné odhalení není zrovna z kategorie "co neslyšíte o každém Halloweenu", ale poměrně zručná režie a dobrá atmosféra to vítězně pronesou dveřmi spalovací pece. André Øvredal nezklamal, prostě další křupavá historka, tentokrát pokropená formaldehydem a vedená v řízném sagitálním duchu. Mimochodem, je to film, který v jednom probudí nekrofila. Tak trochu. ()
Procedurální orgasmus, který na rozdíl od dalších procedurálních orgasmů, co mě z hlavy napadají (Příchozí, Jedna noc), neuhýbá k nedůslednosti, jež svou vlastní podstatu v důsledku podrývá a musí si nějak náhodně pomáhat, protože si nevystačí s tím, co avizuje. Sice se tu ona pitva promění ve výjimečný případ a ne jednu z mnoha, ale tím si myslím vyloženě neprotiřečím, protože dokážu přijmout, že existence i takového typu filmu je pořád motivovaná "nahodilou výjimečností", a klidně přijmu i, že jde o vypravěčský konstrukt. Dokonce mi nevadí ani uhnutí k žánrovosti a nadreálnosti, dokud opravdu zůstaneme u té avizované procedury, která na to vše reaguje. A dokonce mi nevadí ani mít pak ve filmu zlom, který onu přísně procedurální část posune k volnější akci, pokud to z dosavadního dění nějak vyplývá. Ne jako když lingvisticé sci-fi končí honičkou po vojenské základně prostě proto, že tvůrce nenapadlo nic jiného. A tohle je přesně ono. První, přísně procedurální půlka nastaví situaci, ta se pak posune k akci a nakonec do sebe obě poloviny zapadnou. Takže pětka, protože v rámci tohohle typu filmů to jde sotva líp. ()
Dobrý nápad, skvělé provedení a atmosféře přející střídmá stopáž, díky které se divák nezačne nudit. Hnusno, tajemno, pitevna, mrtvoly, tma, bouřka, no řekněte sami, kdo by takovému hororovému pozvání odolal, že? Ehm. Jistě, některé lekačky byly předvídatelné až laciné, ovšem našly se i momenty, které - myslím - nikdo nečekal, a postupné odhalování celé té záhady mě velmi bavilo. Brian Cox a Emile Hirsch jsou skvělí. ()
Doufám, že André Øvredal nasadí rychlejší tempo práce, protože čekat na jeho příští žánrový kousek dalších šest let by se mi fakt nechtělo. Oba jeho dosavadní filmy, tedy Lovec trolů a nyní i The Autopsy of Jane Doe jsou krásnou ukázkou toho, že lze na poli hororového žánru přijít s něčím originálním. Nejsou to sice žádné převratné game-changery, spíše jen mírně obměňují a hravě ozvláštňují zažitá schémata, ve výsledku to ovšem stačí. Snímek je nadto režírován pevnou rukou, kamera ladně proplouvá interiérem márnice, některé sekvence jsou jak z učebnice tvorby napínavé / hororové scény. Postavy jsou sympatické a nechovají se nijak zvlášť debilně, ústřední mystérium spolehlivě zvládne vyvolat a udržet zvědavost. Nebudu se tvářit, že film nemá i něteré rušící elementy (pro mě hlavně ten moment osvícení, kdy postavám najednou dojde rozuzlení záhady a všechno to divákovi vyžvaní - imho by stačilo lehce naťuknout a detaily ať si člověk domyslí sám), ale celkově převládá velká spokojenost. ()
Galerie (77)
Zajímavosti (17)
- Do role Tommyho Tildena byl původně obsazen Martin Sheen, ale kvůli pracovní vytíženosti byl nahrazen Brianem Coxem. (Tygrys)
- Prečo ďalšie tri telá neboli prinesené na pitvu? Pre všetky úmrtia bolo potrebné vykonať súdnu pitvu. (Pat.Ko)
- Vo filme je spomenutý film Zápisnik jednej lásky (2004). (Pat.Ko)
Reklama