Film zaznamenává průkopnický objev jeskynních maleb z doby kamenné v jeskyni Altamira v Kantábrii, ve Španělsku a následné kontroverze vedoucích náboženských a vědeckých osobností té doby. Amatérský archeolog Marcelino Sanz de Sautuola y de la Pedrueca v roce 1868 náhodně objevil paleolitické malby v jeskyních Altamira, které se nachází v Kantábrii, severně od Španělska. Sautuola se snažil představit svůj objev akademickému světu, ale narazil na skepticismus a diskreditaci vlastní osoby. Odborníci tvrdili, že jeskyně jsou falešné a obrazy byly vytvořené pro samotného Sautuolu, aby tak získal jmění. Sautuola po zbytek života bojoval, aby dokázal pravdu, že tyto obrazy jsou skutečné. Snažil se prokázat, že obvinění z falšování, která byla proti němu vznesena, jsou lživé... Španělský životopisný film s
Antoniem Banderasem v hlavní roli a režírovaný
Hughem Hudsonem. Je to Hudsonův první hraný film od snímku
Snila jsem o Africe z roku 2000.
(TV JOJ)
Ephemeris
Jaskyňa Altamira je tým miestom v histórii ľudstva, kedy sa v podstate začínajú písať dejiny umenia. A začiatok je to nad očakávanie veľkolepý. Ako povedal Picasso, od zhotovenia tohto diela už to išlo len z kopca. Latka nastavená setsakramentsky vysoko, preto nečudo, že súdobí kritici považovali tieto jaskynné maľby za moderný podvrh. Osobne veľmi zle znášam, ak sa niekomu deje krivda a nespravodlivosť. Toto je priam extrémny prípad a je smutné, ako to dopadlo ešte za Sautuolovho života. A to je asi jediná výtka voči tomuto filmu, on je totiž celý akýsi "soft". Tie vedecké dišputy, ohovárania a konfrontácie mohli byť viac vygradované. Ale aj toto stačilo s prehľadom na to, aby stúpol krvný tlak...(11.7.2020)
misterz
Večný problém - na jednej strane veda a pokrok a na strane druhej tmárstvo a mytológia... Námet mne veľmi sympatický, no od spracovania som čakal podstatne viac. Pár zaujímavejších scén ako i informácií by sa tu nešlo, ale ako celok to na mňa pôsobilo slabším dramatickým spracovaním, čo sa prejavilo hlavne po pocitovej stránke - všeobecná sterilita, či už k postavám alebo k príbehu samotnému. Priemer. 60/100(16.10.2018)
filipvrbik
Výborný a opravdu krásný film, který zachycuje boj vědce za uznání svého objevu, nejen proti církvi - ale dokonce i proti vědcům své doby... Antonio Banderas vynikající ( a Golshifteh Farahani taky)...a jejich neustálé rozepře ohledně víry a vědy... Jediné mínus vidím ve snad příliš jednoduchém scénáři, je to spíš taková jednohubka než velkofilm, ale to vůbec nevadí alespoň se člověk nestihne nudit...90%(16.12.2019)
hansel97
Některé historické události si vlastní film nezaslouží. To už by filmaři měli pochopit, protože Altamira je toho zářným případem. Takže oproti Gernice ze stejného roku, která trpěla na špatný scénář, tady troskotáme již na volbě tématu. Objev jeskyně totiž má žalostně málo potenciálu na film trvající hodinu a půl. Herci dobří, to je tak jediné.(13.4.2017)
Anderton
Tak kto nevedel, tak sa vďaka hranej kinematografii opäť niečo zaujímavé dozvedel. Síce konvenčnou formou, ale to je možno v tomto prípade aj dobre. Strany tu sú rozdelené na tie dobré a tie zlé, pričom Altamiru rozhodne nedoporučujem ortodoxným kresťanom. Je to možno trochu škoda, že tak sledujeme viac menej len jednorozmerné postavy, ale posolstvo o opakujúcej sa zatratenosti významných vizionárov svojej doby sa tak opäť potvrdzuje. Osobnosti ako Marcello skrátka akoby žili pre budúce generácie a ich nie príliš šťastný osud bol paradoxne určený niekým zhora. I keď čo sa týka súkromia a rodiny tak Sautuola zrejme prežil šťastný život. Ako vnímal sám svoj život ako kombináciu rodinného šťastia a profesionálnej potupy, to zrejme vedel len on sám.(29.10.2020)