VOD (1)
Obsahy(2)
Seznamte se s osudy Kurta Cobaina prostřednictvím prvního autorizovaného dokumentu, který se navíc řadí mezi ty nejobjevnější a nejdůvěrnější. Na Cenu Akademie® nominovaný tvůrce Brett Morgen zkušeně smíchal Cobainovy osobní hudební archivy, dosud neuvedené fi lmové záběry, animace a objevné rozhovory s rodinnými příslušníky a nejbližšími přáteli a vytvořil niterný a detailní fi lmový portrét, který zachycuje Kurta jako nonkonformního umělce a sleduje ho od počátků jeho hudební kariéry. Fanoušci a současníci Nirvany se o Cobainovi dozví informace, které dosud netušili, a ti, kteří Cobaina a jeho hudbu objevili nedávno, pochopí, proč se z něj stala nesmrtelná legenda. (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (173)
Začátek 90. let byl díky Nirvaně k nepřežití. Pak se Kurt zabil a bylo jí všude ještě víc...:( Čas dávné antipatie celkem odvál, takže jsem se podíval na život slavného heroinového závisláka. Brett Morgen to vzal fakt poctivě, takže trvá skoro hodinu, než se dostane k hudebnímu průlomu Nirvany v roce 1991. Spousta neviděných záběrů a neslyšených kousků hudby také stojí za pozornost. Ale nejlepší ve filmu nakonec byly dvě animované pasáže, což mě celkem dostalo. ()
Skvělý životopisný dokument, nejen po obsahové stránce, ale i obrazové (o té hudební se ani zmiňovat nemusím). Moc se mi líbil například nápad doplnit zvukovou stopu animací zobrazující pravděpodobný děj. Taky musím ocenit, že se dokument striktně držel časové osy - od Kurtova dětství, přes školní léta, začátek kapely, vztah s Courtney, až po jeho poslední dny - bylo to v příjemném protikladu k absolutně neuspořádanému životu páně Cobaina. Na několika místech se mi vybavil film Doors, protože mi přišlo, že Kurt byl stižen stejnou hudební genialitou a naprostou duševní rozervaností zároveň jako Jim Morrison. Však se taky oba dožili stejného věku. Pozorovat některé záběry z Cobainova soukromí bylo dost depresivní. Jinými slovy, dokument dokázal přiblížit pocity ústřední postavy velmi autenticky. ()
Životopisný dokument, který ocení hlavně člověk znalý, náhodný kolemjdoucí příliš ne. I když v názvu filmu není Nirvana, nějak automaticky jsem si jej spojil s kapelou, ta je zde ovšem druhořadá. Tvůrci se vydávají do hlavy Cobaina, zkoumají jeho myšlenkové pochody a leckdy to celé působí docela ujetě. Teorie o zapojení Courtney Love na Cobainově sebevraždě je zde vyvrácena a Cobain je slovy Courtney vykreslen spíše jako asociální chudáček, co si někde v koutu maluje a píše básničky o tom, jak trpí a nedokáže snést pomyšlení na to, že by jej podvedla s jiným chlapem. Jinými slovy, jestli je všechno v dokumentu pravda, budiž, ale nevěřím, že je odproštěn od veškeré zaujatosti a úpravy faktů (i kdyby to nebyla úplně zásadní fakta). Jinak ale zajímavé, plné nových informací, jen možná až moc dlouhé. 70% ()
Jeden z nejvíce intimních hudebních dokumentů, jaký jsem kdy měl tu čest vidět. Kdo si myslí, že se bude koukat na dokument o Nirvaně ten se šeredně plete. Tohle je neskutečně intimní zpověď frontmana skupiny Nirvana Kurta Cobaina, ze které neskutečně čiší všechen ten strach a vztek. Tvůrců se společně se svolením Kurtovi rodiny dostalo také obrovské množství autentického materiálu a jeho potenciál využili naplno. Spojení Kurtových rozpohybovaných obrázků s animovanými pasážemi a akustickými covery největších pecek působí naprosto dokonale a dokáže vás vtáhnout přímo do jeho hlavy. Hodně intenzivní záležitost, které lehce ubírá její délka a občasné hluché pasáže. Dokonalá vzpomínka na Kurta jako člověka. Pro fanoušky must see. Pro ostatní jednoznačně typ na dokonalé dokumentární řemeslo a silný intimní příběh. ()
Myslím, že Brett Morgen zvládl tento dokument na výbornou. Senzaci nebo odpovědi na otázky bych v něm nehledala, režisér chtěl především ukázat Kurta jako syna, manžela, otce a přítele, a proto nakonec dal hlavně slovo Wendy O´Connorové, Donovi Cobainovi, Courtney Love a Kristovi Novoselicovi (to je i jeden z důvodů, proč v něm není Dave Grohl a ostatní lidi z hudebního průmyslu). Dával si na tom opravdu záležet, aby tyto dva světy oddělil, když např. mluvil Krist, byl tam titulek Kurts Friend. Nic víc. Materiály, které dostal k dispozici od Cobainovy vdovy, dokázal využít originálním způsobem, např. Kurtovy zápisky, poznámky a kresby. Vložené komiksové části prý použil proto, jelikož na dané události neměl autentický obrazový materiál, pouze zvukový záznam mluveného Kurtova slova. Spojit to takto dohromady byl vynikající nápad. Použité písně jsou samozřejmě ty nejznámější, zážitek je poslouchat Kurta hrát a zpívat And I Love Her od Beatles...ovšem předvedení klipu Smells Like Teen Spirit zpomalenou formou v cover verzi bylo dechberoucí (všímavý divák si všimne, že tenhle klip a pak také závěrečná píseň Where Did You Sleep Last Night je brána jinou kamerou, než jsme vždy viděli).Časová posloupnost všech záběrů a fotografií byla bez chybičky, což nebývá u všech dokumentů samozřejmostí. Jak řekl sám Morgen, z lidí, kteří v dokumentu vystupují, nemají na Kurta osobní vzpomíky jen on a Frances. Přesto se jim podařilo odvést dobrou práci. Update: že Buzz Osborne tvrdí, že je to celé nesmysl, mi vůbec nevadí - jednak nevím, proč bych měla bezvýhradně věřit zrovna jemu, a druhak - odjakživa jsem přesvědčená o tom, že cokoliv Kurt vypustil z pusy, byl z poloviny výmysl. On si vymýšlel už od malička, od doby, kdy se naučil mluvit...prostě je třeba to celé brát s určitou rezervou... ()
Galerie (21)
Photo © Arts Alliance
Zajímavosti (6)
- Název filmu Montage of Heck pochází ze stejnojmenné hudební koláže, kterou vytvořil Kurt Cobain kolem roku 1988. Existují dvě verze: první má okolo 36 minut a druhá okolo 8. (TwoFace)
- Po premiéře snímku se také ozvali Cobainovi přátelé, kteří řadu ze zveřejněných věcí označili za nesmysly. Buzz Osborne z kapely Melvins, který s Cobainem vyrůstal, například zpochybnil nejen vyprávění Courtney Love, ale i emotivní historku o prvním sexu, který měl Cobain mít s postiženou dívkou z domu, kam s kámoši chodili krást chlast. Cobain si ji prý vymyslel, protože si rád dělal z lidí srandu. (Zdroj: Mladá fronta DNES) (hippyman)
- Podľa rozhovoru s Vanity Fair s režisérom Brettom Morgenom, po tom, čo Frances Bean Cobain videla film na premiére Sundance, Morgen ju sprevádzal späť k autu. Pred odchodom ho Frances objala a povedala: "You made the film I wanted to see." (WalterIK7)
Reklama