poster

Můj soused Totoro

  • Japonsko

    Tonari no Totoro

  • Japonsko

    となりのトトロ

  • Slovensko

    Môj sused Totoro

    (festivalový název)
  • Velká Británie

    My Neighbor Totoro

Animovaný / Dobrodružný / Fantasy / Rodinný

Japonsko, 1988, 86 min

Režie:

Hajao Mijazaki

Scénář:

Hajao Mijazaki
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • WANDRWALL
    **

    Člověk je tvor společenský, takže vždy má nějaké sousedy. Jak se s nimi vyrovnat, když jsou úplně z jiného těsta? Tatínek má hodně práce, maminka je v nemocnici a tak dítě zůstává samo. Kdo by neznal velké množství rodičů, co pro své potěšení posílají děti na svět, sami jsou přitom mentálně dětmi, ale dítě je na světě a nezbývá mu než se něčím zabavit. Každý nemá to štěstí, aby kolem něho bydleli strašidla a dokázal s nimi navázat pěkný vztah. TOTORA to dokázala, ale MATHILDA je mi bližší! Protože ji napsal DAHL, protože lépe psal než tenhle chlapík, co to napsal. Animace málo vkusná, jsou lepší.(21.8.2010)

  • kitano
    *****

    Je sice ocivine, ze Miyazaki tento film nasmeroval hlavne pre detske publikum, avsak ta neobicajna krasa, ktoru dokaze vlozit do jednotlivych obrazov, ta magia ktora z obrazovky na divaka priam sala, ta fantazia a jemna, prenadherna animacia.......aj ked budem mat 60 (ak sa dozijem) tak si to pozriem znova. (9/10)(7.8.2007)

  • Madsbender
    *****

    Tradične nádherný príbeh v podaní Hayaa Miyazakiho, u ktorého pojem anime vstupuje do umenia. U Totora miestami vidieť dnes už značne zastaralú animáciu, resp. kresbu, ale pri filmoch maestra Miyazakiho som sa od toho vždy dokázal odpútať a nechal sa unášať na vlnách fantázie a silných príbehov s prekvapivými súvislosťami v kontexte reality. Nebudem nič prezrádzať, schválne si sami vygooglite, čo vlastne niektoré veci v Totorovi symbolizujú. Tradične 100%(26.10.2013)

  • Lavran
    *****

    Miyazakiho filmy se v zásadě dělí do dvou skupin - na filmy pro odrostlejší, kam spadá například Princezna Mononoke; a filmy pro menší a nejmenší, kam spadá právě Totoro. (Protnutím obou tendencí je pak Ponyo.) Bez ohledu na cílové publikum však mají společnou jednu věc: rovnocenné zaujetí jejich tvůrce veškerými věcmi, ať už jsou všední či nevšední, nízké či vysoké, které mu umožňuje, aby jeden každý z jeho animovaných výjevů - sluncem rozpálená polní cesta nebo jezírko, do kterého dopadají kapky dešťové vody - obsahoval vedle poetičnosti také srovnatelnou míru autenticity. Neboť Miyazaki nahlíží svět nikoli jako weberovsky odkouzlený, ale naopak jako naplněný nekonečným romantickým potenciálem. Totorem pak zdařile ukazuje, jaké to je, vidět svět jako na počátku, se zalíbením a údivem dítěte, které je stále ještě schopno vídat lesní duchy a kočičí autobusy, kde už je dospělí dávno nevidí. V Totorovi nejde ani tak o příběh - odehraje se toho v něm opravdu minimum -, ale spíše o kouzlo izolovaných situací, o různá povznášející setkání s tajuplnou podstatou světa. Díky tomu mohou jednotlivé - nejen, ale převážně - přírodní obrazy a zvuky opakovaně předstupovat před příběh v podobě plnohodnotných postav, nikoli zůstávat pouhou kulisou či pozadím pro lidské vyprávění, jak je obvyklé. Tak jako má v šintoistické tradici každé božstvo (kami) přiděleno určité místo, které nikdy neopouští, tak i každý obraz a zvuk v Miyazakiho filmech oplývá specifickou duší, atmosférou, vlastní hmatatelností. Tráva působí dojmem živoucí poddajnosti, listí dojmem vzdušné lehkosti, voda mokrosti, hlína zemitosti, kamení tvrdosti.(13.6.2012)

  • lesumir
    ****

    Miyazaki, který se mi doopravdy líbil a nad kterým jsem uvažoval za plný počet. Nestalo se tak, protože moje averze na dvě uječené sestry přerůstala ke konci do těžkého extrému, kdy jsem si musel občas vypínat zvuk, čímž jsem přicházel o nádhernou lyricku hudbu, kterou film nabízí. Krásný příběh, kouzelné potvůrky, barvitá animace.(21.2.2009)

  • - Na film navazuje i krátké, volné pokračování s názvem Mei to Koneko basu ("Mei a koťátkobus") z roku 2002, zaměřující se na postavu Mei a jejího dobrodružství s koťátkobusem, "potomkem" kočkobusu z původního filmu. (Hromino)

  • - Jména hlavních dívčích postav ve filmu mají obdobný význam. Mei je japonské označení pro květen a Satsuki označuje pátý měsíc v roce, tedy rovněž květen. (mr.filo)

  • - Film byl vytvořen a promítán současně s dalším filmem studia Ghibli Hrob světlušek (1988), depresivním příběhem z 2. světové války, přičemž snímek Můj soused Totoro měl totiž sloužit k odlehčení po traumatickém zážitku. (Vlk17)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace