poster

Stroszek

  • Západní Německo

    Stroszek

  • USA

    Stroszek

  • Velká Británie

    Stroszek

  • USA

    Stroszek: A Ballad

  • Velká Británie

    Stroszek: A Ballad

Drama / Komedie

Západní Německo, 1977, 115 min

Režie:

Werner Herzog

Scénář:

Werner Herzog

Kamera:

Thomas Mauch
(další profese)
  • ledzepfan
    ****

    Tohodle Herzoga jsem dlouho odkládal, protože je oblepen spoustou depkoidních a chmurných komentářů- říkal jsem si, jestli na to mám vlastně náladu(?)... Ale ono je to všechno trochu jinak.. Jasně, úplně oslava chuti do života to není, ale zároveň to není ani žádná vykonstruovaná nátlakovka patheticky ždímající z diváka nějákou tu těžkou a závažnou emoci. Klasický Herzog styl =Syrové, pravdivé, lehce cynické, slídivé, přemýšlivé, atmosférické a v neposlední řadě vtipné. V rámci Herzoga-spíše takový nadprůměr(4), v rámci filmů obecně-špička(5).(24.12.2013)

  • Ajantis
    ***

    Největší problém spatřuji v Brunově nehereckém projevu, především chybějící mimice, potažmo dojmu, že je každá scéna, v níž vystupuje, jeho úplně první - nijak nereflektuje dějový vývoj. Zatímco ostatní atributy (prostředí, zbylí 2 ztroskotanci - především úžasný Clemens Scheitz!) vypráví velmi smutný příběh, neměnný projev Brunův, který se i v nejkritičtějších chvílích tváří stejně jako na začátku, o ničem takovém nevypovídá. Předpokládám, že to, co popisuje ve svém komentáři Faye, měl Stroszek skutečně cítit, ale Bruno tohle nedokáže zprostředkovat. Já si naopak celou dobu myslel, že se drží nad věcí a jeho postava tak na mě paradoxně působila optimisticky. Fordužel stojí v samotném centru filmu a ten se točí kolem ní; ač bych rád dal o hvězdu víc, právě proto nemohu.(9.3.2008)

  • MontyBrogan
    **

    Zakomplexovaný pouličný hudobník hrajúci sám seba, dedo a kurva idú z nejakej prdele Nemecka do ešte väčšej prdele Ameriky za lepším životom a nech si ich celý svet nepraje ak urýchlene nezbohatnú. Ale to až takmer v polovici filmu, predtým najprv vzdorujú miestnym pasákom. A ja väčšinu času rozmýšľam, prečo je to taká nuda. A prečo sú tie postavy stále viac naivné. A prečo sú všetci takí nesympatickí. A nezachráni to ani fakt, že Bruno S. hrá v podstate sám seba. A ani ten, že Ian Curtis sa po jeho zhliadnutí obesil, ak je pravda čo píše Faye. A nechcem si ani len predstaviť čo by si pomyslel hypotetický Američan, ktorý nevie nič o Nemcoch a má si urobiť mienku na základe tohto filmu. Niečo ako pre nás Hostel.(1.7.2012)

  • emma53
    ***

    Ještě jednou jsem se podívala nahoru a opravdu to bylo drama i když se to chvílemi chtělo tvářit jako komedie, ale to ani omylem. Je to snímek tří lidiček, kteří měli tu smůlu, že se asi narodili ve špatnou dobu na nesprávném místě, prostě jim ten život nešel žít tak, jak by chtěli. Jestli ovšem i oni sami věděli, ale co, v USA to bude všechno dobrý a nej.....ovšem ouha. Ten konec to završil už totálně.(13.7.2017)

  • Jellini
    *****

    "The Last Thing on My Mind" Cheta Atkinse tu zní v jedné z prvních scén odehrávajících se ve Spojených státech amerických. A podobně lehké a melodické jako tato skladba je i vyprávění příběhu nezařaditelného Bruna Stroszeka, který se se svými dvěma jedinými přáteli pokouší uniknout z otevřeně represivní společnosti (tu zde nezastupují pouze dva pasáci-gangsteři, ale svým způsobem i samotné instituce, které tu "vyjadřují" obecný estabilishment viz ředitel věznice). USA, zdánlivě zaslíbená země, se však ukáží jako mnohem sofistikovanější a nenápadnější verze represivní společnosti starého kontinentu, a jejich těžko rozkódovatelný (a ještě hůře popsatelný) fašistický nádech vede k rychlému rozplynutí růžového obláčku, který je nejen v Brunových očích zahaloval. Represe se tu projevuje mimo jiné v tom, že této "svobodné a bohaté" společnosti, pokud v ní chcete existovat, natož pokud chcete být její plnohodnotnou součástí, tedy být také "svobodný a bohatý", se musíte zcela přizpůsobit, přičemž nejde jen o přijetí základních obecných pravidel, ale především o přijetí jednoho konkrétního způsobu myšlení (týkající se ve výsledku všeho). Pokud se vám to podaří, pravděpodobně se stanete, pokud jste přistěhovalec, podobně domestikovanou karikaturou svého původního já, tak jako "sami sebe" prodávající indiáni (kteří, ačkoliv jsou původními obyvateli, působí zde jako cizinci!), a nebo, v případě, že jste rodilým američanem, se stanete součástí nikým neřízeného a přirozeně nepřátelského systému, ve kterém se vykořisťují všichni navzájem. Film je svým pojetím rozkročen mezi ironičností a absurdností řady situací (dva sousedi farmáři; dům na kolech; závěrečné "spiknutí"), u kterých se divákovi mísí pocity pobavenosti a strachu ze společnosti, jejíž principy fungování tu pozoruje. Skladba "Old Lost John" Sonny Terryho pak svou expresivitou a křiklavostí odpovídá samotnému obsahu i vyznění. Jeden z nejdůležitějších filmů a pro mě osobně i jeden z pozdně-iniciačních. Is this really "we"?(5.7.2015)

  • - Ve filmu je scéna, kdy Stroszek (Bruno S.) navštíví lékaře, který vede monolog o životě a poté jej bere na oddělení nedonošených dětí, kde mu ukazuje, jak funguje uchopovací reflex u předčasně narozeného dítěte. Tímto lékařem byl neurolog MUDr. Václav Vojta, autor proslavené Vojtovy metody, používané při léčbě dětí s dětskou mozkovou obrnou. Tento původně český lékař v roce 1968 emigroval do Německa a v době natáčení tohoto filmu pracoval v Dětském centru v Mnichově. (lola3121)

  • - Herzog do hlavnej úlohy obsadil Bruna S. (predtým s ním nakrútil Každý sám za seba a Boh proti všetkým), ktorý tu exceluje v úlohe muža snažiaceho sa získať na tomto svete aspoň malé miesto. (Zdroj: ČSFD.cz)

  • - O filme koluje množstvo fám, za všetky spomeňme tú, podľa ktorej sa Ian Curtis (frontman legendárnej skupiny Joy Division) obesil pár hodín po tom, čo videl Herzogov opus. (Zdroj: ČSFD.cz)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace