poster

Favoritka

  • Velká Británie

    The Favourite

  • USA

    The Favourite

  • Slovensko

    Favoritka

  • Austrálie

    The Favourite

  • Nový Zéland

    The Favourite

Drama / Komedie / Historický / Životopisný

Irsko / Velká Británie / USA, 2018, 119 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Axident
    ***

    Působivé. Asi to mě nejvíc napadalo. Především po kostýmní a hudební stránce. Nejen mocenská personální triáda z přelomu 17. a 18. století za vlády poslední Stuartovny, churavějící královny Anny, její přítelkyně a celoživotní důvěrnice Sarah Churchill (vévodkyně z Marlborough), mající obratně zásadní vliv na královnu a její sestřenice Abigail Hill (baronka Masham), usilující neméně obratně o Sářinu pozici v královnině přízni. Historicky skutečné postavy. Nemálo z děje je podloženo a leccos přidáno (lesbický sex, otrávení Sarah, králíci). Rozhodně stojí za zmínku, že nešťastná Anna byla 18 krát těhotná, ale jen jedno dítě, syn William, se dožilo více jak dvou let. Zemřel v 11 letech, což spolu s vleklými zdravotními problémy (zodpovědnými zřejmě za zmíněné) královninu psychiku jistě nijak nevylepšilo. (Její manžel Jiří Dánský se ve filmu nevyskytuje.)(11.1.2019)

  • frantababaf
    ****

    Lanthimovu tvorbu mám velice rád, myslím, že v případě Favoritky je škoda, že si scénář nenapsal sám. Taky je z tohoto filmu znát, že mu více svědčí skromnější mikrokosmy, jakmile je hlavních postav víc, občas nějaké nevěnuje tolik pozornosti, kolik by si zasloužila. Na druhou stranu se, co se kamery, střihu, výpravy, prostě vizuálu jako takového týče, jedná o jeho doposud nejpromakanější dílo. Všechny tři hlavní herečky zvládají své party s přehledem a narozdíl od protagonistů Lanthimových předchozích filmů mají jejich hrdinky díky dokonalé mimice jasný charakter a cíle. Scénář je výborný ve chvílích, kdy se postavy navzájem kreativně uráží či si navzájem nepřímo vyhrožují, ale nezvládá dotáhnout příběh do uspokojivého finiše. Ve finále tak film vyznívá jaksi nijak. Co se týká násilí, je Favoritka překvapivě umírněná, což osobně beru jako mírné zklamání. Pořád ale úžasný snímek plný černého humoru a must-see pro všechny cyniky. 85%(28.12.2018)

  • Marigold
    ***

    Podobně jako všechny předchozí Lanthimosovy filmy, je i Favoritka popisem bizarního zápasu o přízeň autority a úmyslně pokřivenou karikaturou lidské společnosti, kterou definuje neustálý zápas o moc. Jako bonus je ale novinka i seriózním historickým dramatem s vlastně konzervativním narativním obloukem (je cítit, že pod tím není podepsaný milovník fragmentárního vyprávění Efthymis Filippou). Favoritka se snaží být jedovatou a jízlivou dobovkou, kde prim hrají (toxické) vztahy mezi ženami, zatímco muži jsou efébní chcípáci a nadržení idioti. Ústřední trio je radost pozorovat především díky skvělým hereckým výkonům a jiskřivé škodolibosti vzájemných interakcí. Bohužel postupem času se film, trochu násilně rozsekaný do kapitol, stane tím, čím v jádru je - řídkou, monotónní historkou s předvídatelným podtextem. Zatímco dosud byl Lanthimos vždy schopný diváka vyosit a překvapit, vytrollit něčím, co možná popírá zákony logiky, ale účelně to komentuje arbitrárnost naší existence, Favoritka je v něčem konvenční. Obsahuje sice typické choreografické výstřelky, ale plyne podle žánrových pravidel. Je špinavější, sprostější, pokřivenější (Robbie Ryan ftw), občas účinně eliptická, jindy ale krutě doslovná (králíci). Z části jí fandím jako bastardovi historických dramátek "ze dvora", z části mě nijak nestimulovala, nevyvedla z míry, nepřiměla k přemýšlení. Jo, lidstvo je parta degenerátů a moc kurví charakter. Víme, Jorgosi. Ale tentokrát jsem to nepocítil. Vůbec poprvé jsem z Lanthimosova filmu odcházel spíš lehce apatický než morbidně zjitřený.(29.12.2018)

  • kajas
    ***

    Nemám žádný velký přehled o vývoji jiných národních kinematografií než je ta naše, přesto mi v hlavě utkvěl pojem "řecká divná vlna". Přední osobností tohoto hnutí je právě Lanthimos, který mě svým tvůrčím přístupem zaujal už v "Humrovi" a totálně mě dostal předloňským "Zabitím posvátného jelena". Na jeho nový film jsem se těšila i díky příznivým zahraničním reakcím a nominacím na Zlaté glóby. Čekala jsem další brutálně černou komedii plnou bizarností, tentokráte podpořenou historickými kulisami. Dostala jsem opulentní kostýmní drama s nádhernou výpravou, precizními hereckými výkony od všech tří hlavních představitelek (dělit je na hlavní a vedlejší mi v tomto případě připadá skoro nemožné), ale pro Lanthimose tolik typického černého humoru a bizáru bylo bohužel pomálu. Druhá polovina filmu mě tak svou repetitivností trochu nudila.(2.1.2019)

  • Devadesát Dva
    ***

    Lanthimos si jede pořád svoje... chladnokrevnost, odcizení, ale taky kostýmově a castingem přesné vyobrazení doby, všech těch zámků a lidí a jejich rozmarů. 'Lobster' i 'Killing of a Sacred Deer' mě ale oslovily přeci jen víc. Nicholas Hoult od doby, kdy jsem ho viděl jako kluka v 'About a Boy' a následně 'Skins' v té paruce, hehe... a jak mu ta vizáž sekne, skoro jako kdyby ho vyflusli z té doby. Slušná filmařina a další stepping stone pro řeckého filmaře, hodného pozornosti, nicméně ne až tak přitažlivé, určitě však ne špatné nebo průměrné.(4.1.2019)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace