poster

Oklamaný

  • USA

    The Beguiled

  • Slovensko

    Oklamaný

  • Nový Zéland

    The Beguiled

  • Velká Británie

    The Beguiled

  • Austrálie

    The Beguiled

Thriller / Drama

USA, 2017, 93 min

Režie:

Sofia Coppola

Předloha:

Thomas Cullinan (kniha)

Scénář:

Sofia Coppola, Irene Kamp (původní scénář), Albert Maltz (původní scénář)

Hudba:

Laura Karpman

Střih:

Sarah Flack

Scénografie:

Anne Ross

Kostýmy:

Stacey Battat
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Rimsy
    ****

    Sofii Coppolu mám rád a i přes absenci dechberoucích projektů v poslední, ehm, dekádě se na každý její kousek těším. To byl i případ Oklamaného, komorního historického dramatu o událostech, které se prostě musejí stát při příchodu mladého muže do čistě ženské komunity. Jako poctivý buran neznám knižní předlohu a ani jsem neviděl čtyři dekády starou adaptaci s Clintem Eastwoodem, troufám si ale říct, že přesně tohle je téma, které Sofii dost sedne. Podobně jako ve Smrti panen i zde představuje plejádu ženských postav, z nichž každá svým jedinečným způsobem dokazuje, že jí přítomnost nevinně se tvářícího Colina Farrella není lhostejná. Je sympatické, že řevnivost mezi hrdinkami spočívá spíše v nevyřčených náznacích než teatrálních scénách, jak se ostatně na sešněrované 19. století i sluší. Ve vzduchu je cítit hutná atmosféra a vy jen napjatě čekáte, jakou katarzi si Sofia skrze své precizně vykreslené charaktery nachystala. Ta nakonec není tak emocionálně zdrcující jako u Ztraceno v překladu či děsivě osudová jako v případě Smrti panen, ovšem i tak budete odcházet z kina s trochu vyděšeným přemítáním, co že to v sobě vlastně máme. Chlapi i ženský.(16.8.2017)

  • castor
    ***

    Ředitelka, učitelka, žákyně. A všechny by si klidně nechaly zvednout sukni od zraněného vojáka nepřátelské strany. V Americe totiž vrcholí občanská válka a na dívčím „internátu“ na samotě uprostřed panenské přírody je jeho přítomnost velkým pozdvižením. Kdysi oslavovaná Sofia Coppola si napsala i scénář, nic dějově košatého ovšem nečekejte. Zakázané pokušení je nadhozeno, ale hlouběji s ním pracováno rozhodně není. Napětí i gradace jsou mdlé, postavy se chovají zvláštně (Farrell až nepochopitelně), příliš se o nich nedozvíme. Sexuální pnutí je znát, každá z žen či dívek na to jde po svém, až se díky tomu dozvíme, jaké vlastnosti je provázejí, ovlivňují, proměňují. Nepotřebuji přepálené emoce, ale nějak bych to jednoduše rozpumpoval. Finální zvrat je (nepřekvapivě) nestrhující. Coppola možná rozumí ženské duši, ale na cenu za režii z festivalu v Cannes to úplně není. A myslím, že s přidanou hodnotou ze svých začátků, jak bych si přál, se už nikdy nevrátí.(10.10.2017)

  • RedAK
    ***

    Ach, jak já tomu Kolinovi rozumím! Já se cítím Oklamaný svými hormony dennodenně! Podívejte, jsem jenom slabý muž a ono mít píču není žádná kvantová mechanika. Příklad z nedávna: Bohatě stačí, když mi v telefonu lehce svůdně (na stupnici svůdnosti od jedné do sta nemusíte ani na stupnici být) řeknete, že vám došel ananasový džus a kéž by se tak našel někdo, kdo by vám ho doplnil. V ten moment se mi zatmí před očima v důsledku hromadnýho odlivu krve z mozku, péro se mi stočí jako buzola po směru životního šuku, já okamžitě zanechávám veškerých činností, i kdybych zrovna někomu operoval srdce, a vydávám se přes devatero hor, řek, lesů, pouští, minových polí, v chladu, horku, bouři, hurikánu, na kajaku, velbloudovi, rotopedu, bez bot, peněz, otázek, přímo rovnou po vůni poševního výtoku. Jelikož moje pohlavní pudy řídí pouze jediná mozková buňka, která 24/7 řve go!Go!GO!, začnu si důležité organizační dotazy pokládat zpravidla při překonávání posledního poschodí. Byla to vůbec výzva k sexu? Neměl bych ten džus radši koupit? A nevolal jsem si vlastně s mámou? Tak takhle těžký život má člověk, co je otrokem svého z celého žaluda nenasytného ptáka. Ach, jak já tomu Kolinovi rozumím!(16.10.2017)

  • silentname
    ****

    Celkovo som s filmom spokojný. Má to nejaké problémy? Niečo by som našiel, ale rozoberme si najprv pozitívne stránky filmu. Vyzerá to veľmi dobre, výprava je skvelá, osvietenie filmu vynikajúce a rovnako aj hudba a hudobné časti, keď nám dievčatá hrajú na nástroje a spievajú. Colin Farrell sa do svojej role doslova vžil a podáva podľa mňa výborný výkon. A uvidíme aj jeho príjemnú a láskavú stránku, no súčasne aj tú druhú, nebezpečnú a desivú. A vie v oboch prípadoch budovať atmosféru. Oona Laurence ako Amy je vynikajúca. Toto je ďalšia skvelá rola, do ktorej bola obsadená a patrí medzi moje najobľúbenejšie postavy. Dobre sa na ňu pozerá a mám pocit, že svoju postavu predáva veľmi dobre. Ostatní sú podľa mňa tiež dobrí. Minimálne ako herci. Čo sa týka postáv, tak nemôžem povedať, že niektorým rozhodnutiam Edwin úplne rozumiem a napriek skvelému výkonu Elle Fanning, tak jej postava je pre mňa jemne otravná a má hlášky, kde som prevracal očami. No najväčším problémom filmu je podľa mňa jeho tempo. Jeho druhá a tretia tretina sú skvelé a dávajú tomu väčšieho ducha, no prvá časť je strašne rozvláčna a pomalá. A sediac v kine som mal z filmu pocit, že trval minimálne 2 hodiny, pričom to bolo 94 minút. A to nie je dobrý signál. Ako celok hodnotím film kladne a som s ním spokojný a myslím si, že stojí za to ho vidieť. Zvážte si pre a proti a rozhodnite sa sami. Hodnotenie: B(19.7.2017)

  • Matty
    ****

    Jemnější, senzuálnější a sofistikovanější zpracování románu Thomase Cullina, než jaké v roce 1971 natočil Don Siegel s Clintem Eastwoodem. V původním filmu představovaly zkázu muže žárlivé a pomstychtivé ženy, které nedokázaly potlačit svůj chtíč. Chápu proto rozhodnutí Sofie Coppolové zpracovat stejný námět tak, aby výsledkem nebyl film vyjadřující mužskou paranoiu z ženské hysterie a v němž jsou jižanské krásky definovány výhradně svou sexualitou (nebo její absencí). Coppolová vypustila širší historický kontext a nahradila jej nadčasovým vyprávěním o souboji pohlaví a dívčím dospívání. Podobně jako ve Smrti panen nebo v Marii Antoinettě své hrdinky uzavírá do zlaté klece, která jim poskytuje určité výsady, ale současně jim brání ve svobodném projevení jejich individuálních zájmů. Tato uzavřenost se v Oklamaném projevuje také v ignorování vnějšího světa, odpovídajícím hledisku privilegovaných bílých dívek, které zajímají pouze jejich vlastní potřeby. Oklamaný je přes zdání plochosti a povrchnosti vrstevnatý, podvratný a vtipný film s nejednoznačným vyzněním (více tady). 85%(14.7.2017)

  • - Oona Laurence (Amy) a Emma Howard (Emily) predtým spolupracovali na Broadwayi v muzikáli Matilda (2013). (chesterko)

  • - Druhá spolupráca herečky Elle Fanning (Alicia) s režisérkou a scenáristkou snímky Sofiou Coppola, zároveň štvrtá spolupráca Kirsten Dunst (Edwina Dabney) s touto režisérkou. (chesterko)

  • - Režisérka Sofia Coppola sa inšpirovala pri nakrúcaní portrétmi z doby občianskej vojny, a taktiež dievčenskými skupinovými fotografiami, ktoré v 70. rokoch priviedol na svet fotograf z Tennessee, William Eggleston. Inšpiráciu našla tiež v Polanského historickej dráme Tess (1979), horore Misery (1990) a Hitchcockových snímkach, kde sledovala prácu s napätím. Navyše sa nechala počuť, že pôvodný film z roku 1971 ani nevidela a k tomuto sa dostala cez svoju kamarátku a výtvarníčku Anne Ross. (classic)